Erfarenhet av liten tälthall

ptr

Trådstartare
Hästvård och hästvård - men inte byggnad i alla fall eller jo.

Tälthall av mindre modell till vindskydd, som tillfällig lösning då den vanliga vinterhagen inte används i år pga skogsavverkning.
Något låg längs kanterna visserligen, men det jag oroar mig mest för ar ätt hästarna kliar sönder den.

5 x 6 m tänkte jag mig.
Någon som har sådan hall och kan dela med sig av erfarenheter.
(Det övriga ideologiska är inte intressant, drömmer ändå om riktiga byggnader när jag kommer så långt)
 
ingen erfarenhet men för att undvika att den klias i sönder så kan man ju bygga upp med träplank i rump höjd på insidan.
 
Min ardenner hade dödat den på 5 min. Han fäller mindre träd genom att klia sig på dom. Brunn har jag fått lägga gamla taggtrådsrullar på för han kliade av locket....Jag ser framför mig hur en häst kommer med hela tälten runt halsen. Jag hade satsat på rejäl presenning mellan några större träd. Sen är väl kondensen ett problem med tältduk.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag har använt ett sådant tält en vinter till två kallblod, innan det riktiga vindskyddet blev färdigt. Mina hästar kliade sig aldrig mot det, så det stod i flera år. De använde det inte särskilt mycket som vindskydd heller, de stod hellre ute i alla väder. Först trodde jag att det var för att tältet prasslade i vinden, vilket de förstås inte gillade, men när det riktiga vindskyddet var färdigt så använde de inte det heller. Mina nuvarande hästar använder det "nya" vindskyddet dagligen, så jag tror inte att det är något fel med det på något vis, det var bara det att de förra hästarna hellre vistades ute.

Så min erfarenhet från tält och hästar är att tältet överlever. Hästarna kliar sig dock på allt annat, fast hellre på sådant som ger lite mer motstånd, gissar jag på, typ husväggar, träd och liknande. :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Låter lite svårt ur hållbarhetssynpunkt, tål taket blötsnö? Kan det bli vassa kanter någonstans? Kan de sparka igenom metallställningen och fastna eller skära sig? Finns det någon ventilation eller är det duk överallt?
Vet inte exakt vilken typ du menar med det där brukar vara vanliga "svagheter" i de konstruktionerna.
 
Tänk på att det är samma regler för vindskydd/lösdrifter som för vanliga stall d v s att hästarna inte ska kunna skada sig på det och att det ska hålla för en hästspark. Även måtten är det samma med tanke på yta och takhöjd.
 
Vet inte hur det är med snö - man får väl ha lite koll som alla sådana konstruktioner.
Vinden är det jag oroar mig mest för på det viset.

Hållbarheten för hästarna - jadu. De allra flesta stall är då undermånliga på det viset. Sett förprövade och nybyggda stall där ytterväggen sprack av att nån häst kliade baken emot den.

Frågan är nog snarare om de har anledning att sparka i tältväggen eller klia sig mot en ranglig stomme, och är avgörande för om det fungerar. Vasst tror jag inte det blir, mera det att allt viker sig.

Det vindskydd jag har, men som inte går att få tillgång till just nu, är byggt med femtums stolpar och tvåtumsplank, men i den meningen är det i så fall för vekt.

Ladugårdsinredning för tjur är väl det som gäller i så fall - eller gjuten betongbunker. Förutom att själva uttalande av mig som sådant visserligen är dumt, så är det opraktiskt och ogörligt just nu att anlägga något sådant.

En lösning skulle vara två containrar och lägga tak över, de ska de väll inte klia omkull i alla fall. Lite mycket pengar på ett bräde, men alls ingen dum tanke att få utrymme för dv utrustning. Men desto bökigare att baxa ut i markerna bara.
 
Ja man känner ju sina hästar. Alla är ju inte ångvältar. Jag har ju aldrig träffat på något som min ardenner tidigare. Han letar ständigt upp nya ställen att klia sig på. Av en lägre albuske kan man göra sig en perfekt skapkliare, längre grenar kan man kila fast med frambenen och klia bakbenens insida med. Han har en stor stenbumling som han kliar baken på. Han närapå sitter på den och gungar fram o tillbaka. Lärkträdet är blankpolerat där han kliar halsen. Och rundbalshållaren - gjord för tjurar knäckte han...
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Är inne på ett 6 x 6 - för att få tillräcklig takhöjd. en chansning är det, men men.

Sen är det inte säkert de vill in där överhuvud taget, eller så gör de som med det andra vinskyddet, lägger timmar på att gräva ut halmen utanför och så lägga sig där!
 
Ideologiskt eller inte, jag har uppfattat det som att såna tälthallar inte anses godkända att använda som ligghall till hästar. Knappt ens om man bygger en sarg.

Ditt containeralternativ är nog bättre i så fall.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Ideologiskt eller inte, jag har uppfattat det som att såna tälthallar inte anses godkända att använda som ligghall till hästar. Knappt ens om man bygger en sarg.

Ditt containeralternativ är nog bättre i så fall.
Jag gillar tanken men att få till både inköp och transport till rimlig peng kräver ett rätt stort mått av tur.
 
Jag tycker det låter riskabelt. Hade hellre byggt ihop nått med 600 kg halmbalar. Som ett V eller ett L och så en bal ovanpå varje som står på marken.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Undrar hur mycket de kan äta på balarna innan det rasar? Klippa snören tycker de är kul!
 
I höstas var jag på en gård (och chippade föl) där de hade byggt en ligghall av betongelement som var 60x60x150 cm (kanske tjockare än så...), som de murat väggar av. De hade en ardenner som älskade att klia rumpa... :laugh:
 
Är det en bara vindskydd du är ute efter och inte en ligghall så kanske det räcker med att köpa hem en 4 halm balar och ställa som ett L så får man lite höjd och hästarna kan ställa sig i lä. Samt ngt att mumsa på när gräset tar slut ;).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp