Bukefalos 28 år!

Erfarenhet av njurproblem ?

Charlotte1975

Trådstartare
En av hästarna i stallet som jag står i har senaste veckorna magrat av enormt, och är i dåligt allmänskick (låg, äter dåligt, fryser/skakar) Vet. var ute i går och man har tagit blod och urinprov och mask prover. Funderingarna de hade var om hästen har fått problem med njurarna. Jag har ingen erfarenhet av njur problem hos häst och vill gärna höra era erfarenheter. Hur behandlar man och hur är utsikterna. Hästen i fråga är en 24 årig halvblods kille som ridits ett par gånger i veckan. Provsvar skulle komma i slutet av veckan men jag är nyfiken på vad ni har för erfarenheter.....
 
Sv: Erfarenhet av njurproblem ?

det är väldigt sällsynt på häst och beror oftast på någon form av förgiftning. kan hästen ha fått i sig något giftigt, tex ek?

pga hästens ålder kan det hända att inre organ helt enkelt börjat svikta. tyvärr..
 
Sv: Erfarenhet av njurproblem ?

Tror inte hästen fått i sig något giftigt, har gått i samma hage i många år.

Mina funderingar är som dina..... Tråkigt att se en gammal häst som varit fin och rund i kroppen bara "försvinna" på ett par veckor.
 
Sv: Erfarenhet av njurproblem ?

Har hästen ödem? (vätskeansamlingar under magen,i ansiktet etc) Detta är ett vanligt tecken på att inre organ inte fungerar som de ska.Ta även prov för fästingburna sjukdomar! Vet flera hästar som fått dessa underliga symptom under vintern.Hade själv en häst som magrade och fick ödem (dock en ung häst) vi tog alla prover som fanns och hittade inga fel.Hon repade sig av sig själv när betet satte fart.
 
Sv: Erfarenhet av njurproblem ?

du får uppdatera när ni får provresultaten, kan ju vara något annat också. men njur problem är mkt allvarligt. när man börjar se kraftiga symptom så finns det ofta inte mer än 30% funktion kvar.

hoppas att det är något annat, som går att bota!
 
Sv: Erfarenhet av njurproblem ?

Njurproblem är inte så wanligt hos häst, men wisst förekommer det. Wid en akut njurswikt (insufficiens) brukar hästen bli akut skitdålig med symptom som nedsatt allmäntillstånd, äter ej/lite, dricker stora mängder watten, förändrat kissbeteende mm. Beroende på orsak är den akut formen ofta rewersibel, dws med snabbt insatt behandling så kan det gå tillbaka. Kronisk njurswikt har inte lika dramatiska symptom utan smyger mer på. Hästen magrar aw, har ökad törst och pinkar mer och annorlunda mot tidigare. Prognosen för kronisk njurinsufficiens är inget widare. Skulle ju mer tippa på den sistnämnda utifrån det du berättar.

Sedan kan man ju också få infektioner i njuren. Symptom äwen här ökad törst, förändrad urin, ibland feber, nedsatt, magrar aw. Också tänkbart!

Sen kan det ju wara så mycket annat också... Lewerproblem, tumörer, blanknötta tänder med karies och foderinpackningar osw. Wäntar med spänning på uppdatering och prowswar.
 
Sv: Erfarenhet av njurproblem ?

Jag hade en häst som fick njursvikt pga njursten. Det är mkt ovanligt på häst, 1 på 100 000 ca, och finns bara beskrivet enstaka lyckade behandlingar i USA. Och som övriga skrivit kan njurproblem bero på flera orsaker tex som ovan,förgiftning, tumörer (det troliga på en äldre häst) infektioner mm. Och nej, tyvärr, min häst klarade sig inte. Strömsholm hade förberett behandling m chockwawe, men hon blev för dålig:-(
 
Sv: Erfarenhet av njurproblem ?

Proverna visade att det inte var något fel på njurarna. Men för mig är det helt uppenbart att hästen är SJUK. Ägarna hade fått råda av veterinär att se över foderstaten, vilket resulterat i något nytt kraftfoder (vet ej vilket) och 0,4 kg (det är ju bara några strån) mera hösilage. Veterinären trodde att värderna på hösilaget kanske inte var så bra. Men det är ju ingen annan häst i stallet som magrat av. Dessutom har vi ett bra hösilage. I går åt hästen inte alls. Personalen från stallet ringer ägarna till hästen som kommer till stallet och säger att hästen är mätt pga den ökade fodergivan. Åhhh, jag blir helt matt. Fattar inte att folk som haft häst i hela sitt liv kan blunda för något som är helt uppenbart för en del av oss andra. Hästen är sjuk och mår uppenbart dåligt. Vad gör man ? Jag har sagt till ägarna att jag tycker att hästen alldeles för smal och ser sjuk ut. Men de tycker ju att dett är OK nu när vet. varit ute och proverna inte visade något fel plus att det ökat på foderstaten. Jag fasar för att hästen ska ligga död en morgon när personalen kommer…..
 
Sv: Erfarenhet av njurproblem ?

men jösses:eek: Vilka prover tog dom? Jag skulle ta lever,njurar,fästingburen sjukdom, sänka (infektioner i kroppen), träckprov, Sen skulle jag rekommendera att släppa hästen på ordentligt bete om den tål det.
 
Sv: Erfarenhet av njurproblem ?

Jag har stöttat njurarna på min häst med naturmedicin. Men i hans fall yttrade sig problemen genom hud- och hovproblem så jag vet inte vad som i ditt fall tyder på att hästen har njurproblem. Jag fick inte heller hjälp av veterinär så istället tog jag till alternativ medicin.
 
Sv: Erfarenhet av njurproblem ?

Vet inte exakt vad de tog för prover. Men det var både blod, urin och träck prov. Att släppa en häst i detta skick på bete är nog ingen god ide.....
 
Sv: Erfarenhet av njurproblem ?

Jag menade inte dygnet runt utan att hästen kanske behöver gräs för att gå upp i vikt.Ge dom tipset om fästingburen sjukdom.Skulle kunna vara så.
 
Sv: Erfarenhet av njurproblem ?

Ok, jag förstår....
Men nog borde de ha kollat ev. fästing sjukdom vid blod prov. Det tar jag förgivet. Ska fråga i dag. Problemet nu är ju att hästen inte vill äta...
 
Sv: Erfarenhet av njurproblem ?

Det stämmer väldigt bra in på flera hästar jag har hört om i vinter/vår. Kolla upp grovfodret! Kan finnas ngt h*n är allergisk mot. Kolla även cushings syndrom. Det är typ en tumör på binjurarna.
 
Sv: Erfarenhet av njurproblem ?

Detta är rätt vanligt på äldre hästar att organen börjar funka rätt dåligt..
Njurarna funkade mkt dåligt sista året på mitt hbl sto som var 25 år och 26 när hon avlivades..

Detta yttrade sig att hon inte tillgodotog sig näringen i magen.. hon fickfri tillgå ng och litervis med kraftfoder men endå magrade hon av dålig pälskvalité hade hon och ja hela hon var mager och eländig mot slutet!
Hon var mkt orkeslös och frös eftersom hon hon inte hade någe energi i sig så kunde hon inte hålla värmen.
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 328
Hästvård Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på...
Svar
7
· Visningar
1 654
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 820
Senast: Lime
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 161
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp