Erfarenhet av trilskande hundar?

paradiset

Trådstartare
Min hund ( av vad jag sett och hört ) påminner VÄLDIGT mycket om lagottos. Han är en korsning mellan pudel och engelsk cockerspaniel. Mormor är storpudel, bakom mamman finns nakenhund oxå...pappan som är 50/50 cocker mellanpudel kommer från spanien. Men detta är väl egentligen oviktigt eftersom mentaliteten kan bli hursom.

Jag upplever min hund som väldigt komplex! Han vill vara till lags och älskar att jobba ( iallafall för godis ) samtidigt är han så lättstressad och blir blockerad vid minsta åsyn av andra hundar och då käftar han vid tillsägelse och är inte alls vek! Då SKA han få sin vilja fram och är jättenvis! T ex tar jag min hand lugnt runt hans nos så tystnar han men först käftar han emot, dvs han är inte så foglig att han bara finner sig i min lugnande tillsägelse direkt! Han gapar med ett skall som har en fruktansvärd frekvens som låter som ett stressat/uppjagat skall blandat med förväntan!

Han drar i kopplet trots alla möjliga mjuka metoder och en del mer bestämda metoder. Provat det mesta under långa perioder i 1 års tid. Det enda som fungerar är halsbandet under hakan då vips, bredvid mig utan att dra och med fokus på MIG, följer MIG.

Jag vill kunna motivera min hund utan godis! Men han blir så blockerad att varken godis eller bus eller leksaker står emot andra hundar. Egentligen är jag tveksam till vad som driver honom, jag tror inte det är enbart att han vill leka. När han kör sitt RACE runt i en hage eller om han inte kommer på inkallningen på kursen så är han som i trans, han hör inte eller bryr sig inte om mina rop även om jag är glad och gör lekinviter!
När vi går förbi rasthagen drar han som en oxe och skiter i mig totalt!

När det ringer på dörren är han oxå helt blockerad! Han kan rusa vrålskällandes från ett annat rum helt rabiat!

NU till vad jag gjort.

Försökt hitta en balans i träning, hjärn träning som sök och klicker med shejping. Inne går bra men ute är han blockerad.

Jobbat med mina reaktioner och MIN stress. Hunden är redan lugnare.
Hemma hos oss bor det 3 barn. 7 åringen och 4½ åringen har många kompisar och är ute på gården hela dagarna och leker. De ringer ofta på porttelefonen eller dörren. Min man ringer ofta på mobilen och ja jag blir väldigt stressad av detta och det har hunden känt! Så jag tar tid på mig går dit lugnt, talar lugnt osv. Det är bättre redan! När det ringer på porttelefonen så var den trasig ett tag, man hörde inget. Då gick jag till fönstret och pratade. Då står hunden bredvid och lägger sig i och skäller upphetsat. Detta har blivit bättre jag är lugn och ber om lugn från hundens sida. Skällandet är liiite bättra på ringklockan men inte mycket. För att avdramatisera ytterdörren en aning har vi grind för hallen. Annars tyvärr finns det ingen chans vi hinner till dörren före hunden. Vi vill få honom att förstå att det är VÅR dörr, VÅRA gäster/inkräktare och VÅRT problem. Men han vägrar ge sig.

Han tar för mycket egna initiattiv, skiter i mig och samtidigt är han definitivt inte mogen att göra så mycket efter eget huvud han behöver veta att han har mitt stöd men han litar inte på mig!

Han är inte rädd för mig han sitter princip nästa I mitt knä och gosar varje dag, putter upp märgbenet under näsan på mig och har inget resursförsvar allt. När man fodrar står han på betryggande avstånd och äter inte förrän jag avlägsnar mig och säger varsegod. Sådan har han varit sedan allra första dagen hos oss!

Samtidigt är han en riktigt mysig hund när han visar den sidan, latmask, sover sig igenom barnvrål och annat ( inomhus ) gosig, mjuk och glad. Kan umgås med ALLA hundar. Men ute är han inte trygg! Jag har ju barn och jag vill kunna ta med mig hunden ut på lekplatsen sätta honom på lämplig plats i skuggan så han kan vara ute och slippa vara ensam. Men även om vi är på samma välkända plats och endast mina barn ofta så är han INTE trygg. Han skäller och darrar. När jag säger åt honom kan han darra alltså. Oftast sitter han inte ens utan står upp. Hur gör man????
 
Sv: Erfarenhet av trilskande hundar?

Jag har ju barn och jag vill kunna ta med mig hunden ut på lekplatsen sätta honom på lämplig plats i skuggan så han kan vara ute och slippa vara ensam. Men även om vi är på samma välkända plats och endast mina barn ofta så är han INTE trygg. Han skäller och darrar. När jag säger åt honom kan han darra alltså. Oftast sitter han inte ens utan står upp. Hur gör man????

Först och främst inte säga åt honom. Han är uppe i varv, stressad och osäker. En åthutning då förvärrar bara saken så det är inte konstigt att han darrar.

Jag skulle ta med ett märgben, sätta mig bredvid honom på marken och läsa en bok. Gärna utan barnen så man inte behöver vara på spänn själv.

I övrigt så behöver du jobba upp kontakten och därmed tryggheten. Gör saker bara du och hunden. Gå lite kurser och ha roligt med varandra på ett avslappnat vis.
 
Sv: Erfarenhet av trilskande hundar?

Jag funderar på att en ha en filt, gärna som luktar som jag som alltid är med som underlag. Nu är ha ju tex nästan naket rakad och det är lite ovant så han kanske dessutom tycker det är obehagligt och med filt slipper han ev frysa om nu gräste skulle vara kallt eller stickas. Märgben med leverpastej borde ju vara bra, om han nu tar det vill säga. Övrigt gör vi ju redan. Jag går alltid en långpromenad själv med hunden, ja när vi inte går ut med kompis och hennes hundar förstås.
 
Sv: Erfarenhet av trilskande hundar?

Som du beskriver er situation så känner jag mest "rätt hund på fel plats!"

Du verkar inte må bra i er situation, hunden verkar inte må bra och när du beskriver hela er situation så känns det som att du upplever det som att "det mesta" inte fungerar.
Men jag kan ha förstått fel?

Vad är det du VILL ha ut av din hund?
Vilka egenskaper är det du önskar att han hade?

Alla hundar passar inte in i stimmiga småbarns-hushåll med porttelefoner, kompisar som kommer och går osv osv.

/Swat
 
Sv: Erfarenhet av trilskande hundar?

Det är lite det jag känner också. Men min man verkligen VÄGRAR omplacera hanhar inte det förnuftet över hjärtat som jag har av mina år som kaninuppfödare. Men samtidigt känner jag att jag har bara haft honom i 1 år och det tar minst lika många år som hunden var gammal vid omplaceringen, att komma in i den nya familjen. Nu är det sommare och jag kommer vara ledig i 2 månader. Jag ska försöka ge det över sommarhalvåret och vara mycket med min hund, har en hundrastare som ska gå på bruksklubben med honom osv. Där finns säkert mycket råd oxå. Det är samtidigt svårt för er som ej ser honom live. Hunden reagerar på sitautioner för att jag gör det. Om jag bara kan hitta tillbaka till den JAg egentligen är nämligen Tjuren Ferdinand personifierad så borde det smitta av sig på hunden.

Jag vill verkligen INTE mycket. Jag vill ha en hund som är avslappnad när han är bunden ute och jag leker med barnen. En hund som klarar att vara ensam och inte drar i kopplet. En hund som inte gapar hela tiden när han är på hundkursen och inget händer. Dvs min hund behöver träna på självbehärskning. HUR gör man det???
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenhet av trilskande hundar?

Men om din man vägrar omplacera så kanske det är lite upp till honom att åtgärda "problemet" eller?!
Jag blir lite trött när en person i ett förhållande vägrar se till "allas bästa" för att de inte vill placera om en hund! Med ursäkten att det är synd om hunden.
Risken - som jag ser det - är ju nämligen att du lägger en massa tid på hunden i sommar och sedan när hösten kommer och de "vanliga" rutinerna infaller sej så kan/orkar du inte hålla i allt och så "rasar" ni igen...

Att det sedan skulle ta lika lång tid för en hund att anpassa sej i ett nytt hem som hunden är gammal (?!?) vart fasen har du fått det ifrån?!
En hund som placeras om till ett bra hem är "som hemma" inom några dagar!

Visst är våra hundar lite som "speglar" av oss själva... Men om du nu är mer stressad/uppjagad och smittar hunden på det vis som du beskriver så kanske det ändå - sist och slutligen - inte är rätt hund för dej/er?

Hemma hos oss så ser jag ju betydligt mer "spegel"-tendenser hos min malle än hos min labbe!
Mallen reagerar direkt om jag är "ur form" eller om jag är sjuk osv. hon blir lätt "klistrig" och/eller överambitiös i sin önskan att vara till lags.
Labben anser däremot oftast bara att det är lite extra bekvämt om jag är sjuk och nerbäddad i soffan för då finns det mer tid för "kli på magen".

/Swat
 
Sv: Erfarenhet av trilskande hundar?

Det har jag hört på många ställen. Jag tror de menar att de som haft hunden från valp har ju haft tex 1½ år på sig att utveckla en djup relation. Och jag märker ju så väl att det tog tid för min hund att lära känna mitt kroppspråk osv.

Det lustiga är att min man lugnet själ, såklart när han överlåter alla problem till mig. Med honom är hunden lugn och är han ändå inte det så ser inte min man det som ett problem. Därför borde ju HAN vara den som promenerar hunden mer!

Samtidigt så är det så svårt på ett forum så här. Var nyss ute med en riktigt bra hundvän och hennes 2 hundar. En av dem är en Grönlandshund med mycket egen vilja och tufft psyke. Hon tycker absolut jag överreagerar och känner igen sig mycket. Pudlar mognar sent och tydligen hörde jag nyss oxå så kan han ha ärvt den här envisheten och skällandet för att få uppmärksamhet och den här okontaktbarheten i sina "ryck" från kinesen i honom. Värt att fråga kinesägare om de upplever samma fenomen.

Min hund behöver helt enkelt umgås mer med vuxna stabila hundar som blir förebilder. Samtidigt som jag behöver lufta mina problem med folk som ser honom live.
 
Sv: Erfarenhet av trilskande hundar?

Min hund har ju en gnutta kines i sig och fick en tankeställare när en berättade om deras kines som oxå skällde envist för att få uppmärksamet var envis och självständig. Så hittade jag detta och det beskriver min hund perfekt!

"Kinesens sätt
Kinesen är en alert och mycket intelligent hund med en stor personlighet och stark egen vilja. Rasen är både påhittig och självständig, den har en uttalad flockkänsla och en vilja att vara sin ägare till lags, utom när det i kinesens ögon finns viktigare saker att ta sig för.
Kinesen har en stark flockkänsla och kan oftast gå lösa,De är oerhört tillgivna mot sin husse och matte, och vill vara i centrum hela tiden. Dom tycker om promenader och kan gå nästan hur långt som helst (vid bra väder) alltså sol!

När kinesen själv vill, är den mycket läraktig, och kan vara mycket duktig på t ex agility, lydnad och viltspår. Andra gånger kan det vara annat som är av större intresse och då kan kinesen vara helt ointresserad av aktiviteten ifråga. Kinesen är alltså lättlärd och intelligent, men på sina egna villkor.

Dom älskar att sola, och kurra ihop sig under en varm filt, såvitt jag vet så vet jag ingen Kines som inte sover i mattes/husses säng. Dom är lugna och keliga inne, vilda och busiga ute.

Det är som att ha en rolig clown i huset!

Uppfostran
Bör ske i tidigt stadium pga av att det är en mycket självständig och envis hund! Mycket uppmuntran och godis ger goda resultat, istället för hårda ord och mycket krav."

Problemet med min hund är att han inte fått rätt uppfostran i förra hemmet. Han styrde sin matte med hjärnhand med sitt skällande. Matte aporterade åt hunden och jag fick lära min hund apportera från grunden För att nämna ett ex :angel:
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 214
Senast: Acto
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 155
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 647
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 637
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp