Detta skällande....!

Ava22

Trådstartare
Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra tre är ute på jobb men kommer in emellanåt för att hämta grejer eller dricka kaffe. Vi har en kontorshund, det är min ena medarbetares sambos hund. Jag tycker det är så mysigt med hund på kontoret och det hade varit hur fint som helst- om inte hunden skällde.
Hunden är runt 10 år, chihuahua, hane. Han skäller så fort han hör något utanför, eller när någon kommer in på kontoret. Det kvittar om det är en person han känner eller inte. Det känns som han har kontoret som revir och måste markera med att skälla när det kommer in någon, oavsett vem det är. Även om han får hälsa vid dörren så fortsätter han skälla en bra stund när personen går vidare in på kontoret. Han biter inte men kan morra om han hör något utanför. Chefen är numera så arg på hunden att jag är rädd att han kommer att förbjuda hunden att vara här, men så länge det är lugnt på kontoret så är hunden lugn och iom att jag ofta är ensam så tycker jag det är skönt med en hundkompis. Men jag börjar tröttna rejält på skällandet. Vi har ibland kunder som kommer in, även om hunden inte kommer åt kunderna så slutar han inte skälla utan håller på ett bra tag innan han slutar och han ska alltid ha sista ordet, alltid.
Det är ju inte min hund, men jag tänkte kolla med Buke om det finns något jag kan försöka göra för att minska/sluta med skällandet? Jag har testat med avledning-> hundgodis, men det bryr han sig inte om. Jag frågade kollegan om spruta vatten och det hade de testat utan framgång.
vad finns det mer att testa?
 
Det är inte ditt jobb att få ordning på hunden utan ägarens ansvar. Kan inte hunden uppföra sig får den väl stanna hemma. När jag hade med hund på jobbet var ett villkor att den inte störde. Så när det kom in folk på rummet var det att lägga sig under/intill mitt skrivbord. Alla besökande gillar inte hund. Ville någon absolut hälsa på honom, så OK.
 
Säg åt ägaren att träna hunden så att den kopplar ihop "nu kommer folk" med tex att lägga sig och tugga på tuggben. Det är helt och hållet ägarens ansvar och hundar som inte kan uppföra sig på en arbetsplats får helt enkelt vara någon annanstans. Tex hunddagis eller dagmatte.
 
Först så bör de nog inte låta hunden hälsa. Hunden har inte med personerna som kommer in att göra utan skickas bort längst ifrån till typ en korg/bur/filt. Där han alltid får vara ifred.

Någon mat/leksak borde den gilla? Men först gäller det kanske att få ner stressnivån och inte tillåta att hunden "hjälper till" då den inte kan hantera det. Och lära den vad "plats/gå och lägg dig/gå väck" betyder utan störning. Kanske kan de träna lite utanför kontorstid så de inte stör så mycket? Bara ge mat under kontorstid så den får jobba för maten?

Får den tillräckligt med aktivitet i övrigt? Någon kul sysselsättning på kontoret så den gör något annat än håller koll på omgivningen?

Det blir ju även en stress i sig och går lätt i en ond cirkel. Hunden blir stressad av att hålla koll och håller mer koll för att den är stressad. Min fd lilla hane hamnade i en sån ond cirkel en gång i sthlm. Han sprang till dörren så fort det lät minsta ljud, jag kallade in, han kom och fick godis och så höll det på. Var bara ett par dagar men jag tröttnade tillslut och slängde en petflaska bredvid honom/dörren ett par ggr och då slutade det :angel: Jag tillät inte heller att han låg där och lyssnade efter ljud att reagera på.
 
En tioårig chihuahua kommer inte sluta skälla varken för att man kastar godis eller för att man sprutar vatten. Chihuahuan är en larmhund, den är byggd för att larma, och det krävs massor (!) av målmedveten träning för att få en sådan att säga upp sig från sitt jobb. Och en tioåring på det… ptja, det kanske kan gå, men jag skulle ärligt talat inte satsa pengar på det. De är envisa som synden, gammelhundarna, och det kräver stor kunskap och konsekvent träning för att visa att man är ännu envisare.

Det låter, tycker jag, som att hunden behöver vara någon annanstans på dagarna. Klart ni inte kan ha en skällande hund på arbetsplatsen, varken för er eller kundernas skull.
 
Det är inte ditt jobb att få ordning på hunden utan ägarens ansvar. Kan inte hunden uppföra sig får den väl stanna hemma. När jag hade med hund på jobbet var ett villkor att den inte störde. Så när det kom in folk på rummet var det att lägga sig under/intill mitt skrivbord. Alla besökande gillar inte hund. Ville någon absolut hälsa på honom, så OK.
Ägaren är min kollegas sambo och hon kan inte ha med hunden på sitt jobb. Kollegan är en toffel så tveksamt om han säger ngt hemma om att hunden skäller.
Säg åt ägaren att träna hunden så att den kopplar ihop "nu kommer folk" med tex att lägga sig och tugga på tuggben. Det är helt och hållet ägarens ansvar och hundar som inte kan uppföra sig på en arbetsplats får helt enkelt vara någon annanstans. Tex hunddagis eller dagmatte.
Ägaren verkar inte bry sig, hon har ju aldrig ens hunden på dagtid eftersom hon inte kan ha med den på sitt jobb.
Först så bör de nog inte låta hunden hälsa. Hunden har inte med personerna som kommer in att göra utan skickas bort längst ifrån till typ en korg/bur/filt. Där han alltid får vara ifred.

Någon mat/leksak borde den gilla? Men först gäller det kanske att få ner stressnivån och inte tillåta att hunden "hjälper till" då den inte kan hantera det. Och lära den vad "plats/gå och lägg dig/gå väck" betyder utan störning. Kanske kan de träna lite utanför kontorstid så de inte stör så mycket? Bara ge mat under kontorstid så den får jobba för maten?

Får den tillräckligt med aktivitet i övrigt? Någon kul sysselsättning på kontoret så den gör något annat än håller koll på omgivningen?

Det blir ju även en stress i sig och går lätt i en ond cirkel. Hunden blir stressad av att hålla koll och håller mer koll för att den är stressad. Min fd lilla hane hamnade i en sån ond cirkel en gång i sthlm. Han sprang till dörren så fort det lät minsta ljud, jag kallade in, han kom och fick godis och så höll det på. Var bara ett par dagar men jag tröttnade tillslut och slängde en petflaska bredvid honom/dörren ett par ggr och då slutade det :angel: Jag tillät inte heller att han låg där och lyssnade efter ljud att reagera på.
Jag tror inte den får någon aktivitet hemma, finns det något jag kan göra på jobbet? Han verkar inte bry sig så mycket om hundgodis, jag försökte avleda med hundgodis men det fungerade inte.
En tioårig chihuahua kommer inte sluta skälla varken för att man kastar godis eller för att man sprutar vatten. Chihuahuan är en larmhund, den är byggd för att larma, och det krävs massor (!) av målmedveten träning för att få en sådan att säga upp sig från sitt jobb. Och en tioåring på det… ptja, det kanske kan gå, men jag skulle ärligt talat inte satsa pengar på det. De är envisa som synden, gammelhundarna, och det kräver stor kunskap och konsekvent träning för att visa att man är ännu envisare.

Det låter, tycker jag, som att hunden behöver vara någon annanstans på dagarna. Klart ni inte kan ha en skällande hund på arbetsplatsen, varken för er eller kundernas skull.
Kanske ingen idé att ens försöka ge sig på träning? Det går att stänga in honom i ett konferensrum- han skäller ändå, men stör inte lika mycket.
 
Ägaren är min kollegas sambo och hon kan inte ha med hunden på sitt jobb. Kollegan är en toffel så tveksamt om han säger ngt hemma om att hunden skäller.

Ägaren verkar inte bry sig, hon har ju aldrig ens hunden på dagtid eftersom hon inte kan ha med den på sitt jobb.

Jag tror inte den får någon aktivitet hemma, finns det något jag kan göra på jobbet? Han verkar inte bry sig så mycket om hundgodis, jag försökte avleda med hundgodis men det fungerade inte.

Kanske ingen idé att ens försöka ge sig på träning? Det går att stänga in honom i ett konferensrum- han skäller ändå, men stör inte lika mycket.
Nej, att du gör ett försök till träning när du har tid över på jobbet kommer inte hjälpa ett dugg. Den här typen av ”problem” (inom citationstecken eftersom det inte alltid är ett problem) är någonting man får träna på konsekvent varje dag, överallt för att det ska bli bättre.

En bättre idé är i så fall att ta ut hunden på en långpromenad varje dag, antingen direkt på morgonen eller över lunch, så att den får trötta ut sig fysiskt och sedan se till att den får trötta ut sig mentalt någon gång under dagen också. Då finns det en chans att den är trött och nöjd under arbetsdagen, och mest sover. Men det är, som flera andra har sagt, ingenting du kan eller bör ta ansvar för.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
643
Senast: Tonto
·
Hundträning Hej! Jag har världens finaste unghund på 6 månader. Hon är kontaktsökande, duktig på inkallning, följsam, har en på/av knapp. Kan allt...
Svar
0
· Visningar
579
Senast: Evve
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp