Erfarenheter av Jaguar xkc, deep seat?

knorrhona

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av den här sadel?
Det jag framför allt funderar på är om sadeln är identisk i bom och form oavsett tillverkningsår? Eller har det hänt någon väsentlig förändring from något år som man bör ta i beaktande när man letar sadel? :sneaky:

Sv: Erfarenheter av Jaguar xkc, deep seat?

tänk på att bommen kan vara omvärmd så att originalmärkningen på storleken inte behöver stämma längre.

Jag har en och är supernöjd. Lädret är kanon och jag sitter bra i den. Den kunde ha varit lite smalare i midjan men jag tror det är min häst det är fel på, för jaguar är normalt inte så vida som min sadel är då den är vidgad max det som går. Ligger på motsvarande 33,5 har inte ridit i någon i normalare bomvidd.

De jag sett har alla haft liknande bomform så jag tror inte det ska skilja då mycket mellan årens exemplar.

Bra tips, lätt att missa i farten om man inte är observant.

Men på tex Prestigesaldar så stansas ju den nya vidden in, görs inte detta på Jaguarer? Hur ska man då enkelt kunna kolla vidden, finns det något smart sätt att mäta på?

Jag har varit på sadelutprovning och det var Jaguaren jag och hästen fastnade mest för. Håller med om att man sitter bra i den. :)

Nu hade jag tänkt få tag på en identisk Jaguar som jag provade men genast börjar ju frågor ploppa upp. Är ju inte så kul att komma hem med en sadel som man tror ska bli kalas så har man gått på någon simpel miss som man hade kunnat förhindra med lite bättre koll.

Men det låter bra att de verkar vara liknande genom åren, då behöver jag iaf inte hänga upp mig på om det är en annan årgång än på den jag provade.

Sen förstår jag såklart att stoppningen kan skilja sadlar emellan beroende på när de stoppats om senast och hur hästen de legat på ser ut. Men det är väl inte värre än att man får börja med att stoppa om den. :p

ja om du vet vart ortopedspetsarna/"koppjärnet" sitter kan du mäta som en triangel från två punkter på exakt motsatt sida och sen spetsen. kan väl var alite svårt o hitta dem dock, och encentimeter gör skillnad på gradtalet.. Sen kan man använda sinussatsen/cosinussatsen och få vinkeln och sen jämföra med bomvidd/vinkeltabell på buke :P

det vet jag faktiskt inte, har inte forskat så långt :P men de borde ju märkas om, men man ska nog inte alltid lita på att det är gjort. Finns säkert de som inte värmer om sadlarna på rätt ställe heller... men att mäta hur många grader bommen är på borde göra det hela säkrare :)

Min sadel är omvärmd hos generalagenten för Jaguar i Sverige och är ej ommärkt. Och då är min värmd från 29 till 33,5 så det är ju inte någon liten skillnad heller. En mm till och bommen skulle sprängas. ;)
Men jag tycker absolut att de skulle märkas om om de värms om. Men man tanke på att många som inte är ''rätt ställe'' (vad fasen benämner man det som?? :D ) inte lär märka om dem så blir det ju ändå oordning. Så mätning är nog det enda rätta för att veta att man får rätt.

Min sadel är omvärmd hos generalagenten för Jaguar i Sverige och är ej ommärkt. Och då är min värmd från 29 till 33,5 så det är ju inte någon liten skillnad heller. En mm till och bommen skulle sprängas. ;)
Men jag tycker absolut att de skulle märkas om om de värms om. Men man tanke på att många som inte är ''rätt ställe'' (vad fasen benämner man det som?? :D ) inte lär märka om dem så blir det ju ändå oordning. Så mätning är nog det enda rätta för att veta att man får rätt.
Gammal tråd. Men jag chansar och frågar ändå! :)

Hur bred i grader blev din sadel?
Hur får man tag på den du värmt sadeln hos?
Jag har en Jaguar som inte används eftersom den är på tok för smal för hästen. Men bortsett vidden låg den jättetrevligt så jag är lite sugen på att kolla upp om det går att bredda sadeln tillräckligt mycket för hästen i fråga :)

Gammal tråd. Men jag chansar och frågar ändå! :)

Hur bred i grader blev din sadel?
Hur får man tag på den du värmt sadeln hos?
Jag har en Jaguar som inte används eftersom den är på tok för smal för hästen. Men bortsett vidden låg den jättetrevligt så jag är lite sugen på att kolla upp om det går att bredda sadeln tillräckligt mycket för hästen i fråga :)

Oj ja du vart den typ 128 grader eller nåt liknande? Men där nån stans. Hans företag heter sadeldoktorn så det är bara ringa eller maila dit. Han jobbar mkt utomlands så det kan dröja lite med svar :)

Liknande trådar

Dressyr Frågar åt en vän då jag inte är helt bestämd själv över vad problemet kan vara och känner att jag inte kan ge så bra råd. Alltid svårt...
Svar
10
· Visningar
1 877
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Funderar på att skaffa ny hoppsadel, men jag känner att jag blir gråhårig bara av att börja tänka på det :crazy: Och det blir inte...
Svar
2
· Visningar
890
Senast: Miljon
·
Utrustning Vi har idag provat några dressyrsadlar som vi lånat med hem och funderar på hur vi ska ta oss vidare efter detta. Albion 17" K2 MW...
Svar
0
· Visningar
2 505
Senast: Rimfaxe
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 681
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka