Erfarenheter av lösdrift önskas!

T

TinaB

Hej! Ni som har/har haft er häst på lösdrift, hur tycker ni att det funkade? Jag ska flytta min häst till ett ställe med lösdrift, jag tror att det kommer passa honom utmärkt. Det är ju så naturligt det kan bli i fångenskap. Kupperad terräng och ängar. Hagen har en ligghall som är vind och regntät. Tips och kommentarer önskas!
 
Hej! Sök på tidigare trådar. Det finns massor av info ang. lösdriftssystem. Jag klistrar här in ett svar jag skrivit tidigare.

Jag tycker att lösdrift ger friska, sunda, starka och glada hästar. Mina unghästar rör sig mycket på ett naturligt sätt och har starka ben och senor, bra balans och friska lungor. Har aldrig haft någon hosthäst. De har fri tillgång på analyserat hö med bra värden. Jag kompletteringsfodrar en gång om dagen. Binder då upp dem i ligghallen och borstar.

Tyskland har kommit väldigt långt med lösdriftssystem för unghästar som avlas för högprestation. De lägger upp hagarna med terränghinder som naturligt ligger i hästarnas väg. På så sätt tränas unghästarna under naturliga förhållanden på lek.

Mina plus och minus:
+
Starka, friska, glada, sunda hästar!
Starka ben, nästan självmotionerande!
Bra flockgemenskap, de behöver inte testa rangordningen vid dagliga utsläpp.
Hovarna slits naturligt och blir starka.
Aldrig uttråkade hästar, inga ovanor tex. vävning eller krubbitning.

-
Jobbigt att mocka i hagen. (Det är bra att göra det för att minska mask och parasitangrepp)
Jobbigt att förklara och förklara för folk att ponnyerna inte behöver täcke på vintern. Deras päls är varm genom luftlagerna och den naturliga pälssättningen ska inte rubbas.
 
hallå..;)
vi ha två unghästar på lösdrift.. d funkar jätte bra.. på natten stänger vi bara te dörren te stallet dom står i eftersom d kan blåsa möe på natten.. :banana:
 
jätte bra med lösdrift!

Hästarna går där på vinterhalvåret och på sommaren får kvigor beta av överflödet i markerna. Vi har en jätte mysig ligghall som är ljus, rymlig, vindfri och torr med massa gosig halm. Men hästarna är enbart där vid vackert väder för att mumsa och klia varandra. när det är svinkallt och blåsigt så står dom gärna ute :p

Maten är bara fylla på och eftersom dom hela tiden har tillgång är dom lugna och harmoniska. Dom har dessutom tillgång till rinnande vatten även vid extrem kyla.

Dom kollas till minst två gånger om dagen men ändå så hände det något olyckligt med min ena pålle tyvärr. Han petade ut ett öga! :cry: :eek: :cry: :( :cry:
Det blev hemförd och vård dygnet runt med salvor och tvätt då det rann som vaniljkräm ur ögat. Var mycket jobbigt men jag tog det hårdare än pållen :crazy: Han är nu tillbaka och används som vanligt. Så att ha ett annat ställe ifall något händer är alltid bra!

Din/dina hästar kommer säkert trivas jätte bra! kram
:)
_______________________________________________________
Min personlighet finner du i mina tre hästar, Trofast, Vild , Tålmodig
 
kanon med lösdrift på många sätt.. Men minus är att jag tycker hanteringen försvinner lite på vägen tyvärr.. Det är lätt att hanteringen blir lite försummad framförallt vintertid då man kanske inte tar sig samma tid och ork att t ex leda dem i grimskaft mm. Men det är ju lite upp till en själv. Lägger man in en rutin med hantering som uppväger den man naturligt lägger ner när de står i box så är det inga problem.
 
ojdå.. d va inte kul.. min kompis hade sin häst över en sommar hos oss.. sen busade hästarna å sprang runt i hagen.. så gick hennes häst omkull å då kom d en annan häst bakom å råkade köra hoven rätt i ögat.. d va skithemskt.. sen hittade ja en hinna i hagen... d va verkligen inte roligt.. d bästa med våran lösdrift hage e att vi se den från köket vilket gör att vi kan ha koll på våra busiga hingstar..;)
 
Jag har mina två (dräktigt äldre vbl sto + ungponny) på lösdrift hemma och det funkar superbra!

De har fri tillgång på hö i två lådor och regn/vindtätt liten ligghall fylld med halm (ca 30kvm). Där går de in när det regnar eller när de vill ligga ner och sova.

Vi har även en hagsluss mellan våra två hagar och där tar vi in en av hästarna när det är dags för kraftfodret två ggr per dag.

Det enda är ju att man förlorar lite hanteringen av ungponnyn när man inte leder in o ut i stallet två ggr per dag, men å andra sidan är det ju inget de glömmer heller. Vissa nätter har de fått komma in, vid ihållande regn i flera dagar (dock ute på dagarna) för att torka upp och vid riktiga oväder. Och vi tar in när det är dags att verka hovarna tex. Annars står vi ute när vi borstar etc.

Jag är jättenöjd!
 
Hej!

Min tinker går tillsammans med två islandsston på lösdrift.
Vi gör så att de får hö 4 gånger/dag,(Kraftfoder 1gång /dag) då instängda i var sin utebox/hage med tak...dessa står i anslutning till stallet och där de kan gå in i var sin box. Vi har två vattenbaljor som är rätt stora och som står så att alla hästarna kan nå dem även när de är instängda i sina uteboxar. Taket är Jätte bra när det regnar eller de ska torka innnan ett arbetspass.

De har fri tillgång till saltsten och mineralsten, som finns under taket.

I hagen har vi byggt en sk uteplats men utan tak, där hästarna har fri tillgång till korn/vetehalm som de tycker är väldigt gott....de får en bal per dag och det som inte äts upp ligger de i.
Jag tycker att det fungerar jätte bra med lösdrift och hästarna stortrivs, och de får vara ute året om.

Lycka till!!

Sam
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 896
Senast: CaisaCax
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
970
Senast: Lutten
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
793
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 601
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp