Erfarenheter av Saroten/Amitriptylin?

Rosett

Trådstartare
Undrar om nån här tagit/tar den och vill dela med sig av erfarenheterna? Är medveten om att det är individuellt men vore bra att få läsa om andras upplevelser.

Har långvarig depression, huvudvärk varje dag sen årtionden och även annan värk. Provat andra antidep men mådde sämre av dem.

Om Saroten funkar för mig så skulle det kanske slå flera flugor i en smäll, tänker jag.
 
Jag har ätit dom dock för nervsmärtor ,har diskbråck, så mycket lägre dos troligen (30mg som max)
Funkade bra för smärtorna,men biverkningar i form av muntorr o sen blev jag lite zombi av den.
 
Hej! Jag hade många problem som stämde in på fibromyalgi, blev inte utredd helt och hållet då man menar att kompetens och kunskap inom det området inte är så stora varför man har svårigheter att diagnosticera. Jag läste mycket själv på nätet för att försöka hitta en lösning på mina problem. Där hittade jag exempelvis att Saroten (Amitriptylin) visat sig hjälpa människor med fibromyalgi. Min läkare är mycket lyhörd och när jag förklarade för henne att jag ville prova Saroten och varför, lät hon mig göra det. För min del blev verkligen vissa symtom så mycket bättre, dock fick jag kraftiga svettningar och härdade ut, jag tror det var uppåt 5-6 veckor, men då svettningarna inte slutat efter den tiden slutade jag därför med Saroten. Bad då min läkare att få börja med Citalopram som hade hjälpt mig bra tidigare i livet, och den medicinen fungerade bra ännu en gång. Vad jag vill säga är att våga prova mediciner som du tror kanske kan hjälpa dig, en läkare har såklart mycket! kunskaper, dock kan man ju aldrig veta före hur en medicin fungerar ihop med var och en av oss, vi är ju alla unika! Lycka till!
 
Min partner tar Saroten för magsmärtor. Tar bort den värsta smärtan men ger också en del biverkningar.
 
Jag fick Saroten pga nervsmärta en period, blev som helt drogad och hade kvar nervsmärtan. Så fort jag satte mig ner så somnade jag till.
Som tur var för mig så råkade jag på en kiropraktor som fixade till nacken, smärtan försvann och jag återfick känsel i fingrarna och kunde sluta med tabletterna.
Hoppas du hittar en medicin som hjälper dig!
 
Jag började med saroten för tre år sedan för nervsmärtor efter en trafikolycka. Trodde väl inte själv på det men blev markant bättre av dom.
Tog dom på kvällen pga blev väldigt trött av dom. Samt muntorrhet. Av de anledningarna bytte jag till duloxetine för ett år sedan, vilket ger ungefär samma effekt men med mindre biverkningar.
 
Tack för svaren. Tar gärna emot fler erfarenheter.
Jag har inte så mycket nervsmärtor, mest spänningshuvudvärk, depression och migrän.
Är orolig för att må sämre eftersom att senast jag provade antidep så sjönk stämningsläget och det blev inte bättre av att sluta ta den. Tar många psykmediciner och vill helst inte utsätta mig för en till. :(
 
Jag tog amitriptylin från och till i flera år mot spänningshuvudvärk och migrän. Poängen var att jag skulle sova djupare och därmed mer avslappnat för huvudet. Någon psykisk påverkan märkte jag aldrig, mig veterligt är doserna man tar mot smärta mycket lägre än doserna mot depression.
 
Hej igen! Känner med dig och önskar dig välmående! En släkting till mig hade liknande problem som du beskriver, vilka såklart kan bero på många saker. I den personens fall visade det sig att symtomen kom från ett ökat tryck i huvudet p g a för mycket av någon hjärnvätska. Den här personen hade haft problem i många år innan sjukvården upptäckte vad som orsakade symtomen. Skriver det här för att jag vet hur hemskt det är med huvudvärk, och vill uppmuntra dig till att ”tänka utanför boxen” och på så sätt kanske hitta en lösning till dina problem.
En annan sak är att ta avkopplande promenader i naturen, med gott om tid så att du kan vara helt avslappnad. Klä dig efter väder, det ska vara bekvämt!
Tro på dig själv och din förmåga att bli frisk om du sköter om dig med lätt motion av något slag som hjälper till med att läka din hjärna och ge dig bättre sömn, samt att ha goda rutiner kring maten med bra kost och regelbundenhet. Önskar dig allt gott!
 
Jag tog amitriptylin från och till i flera år mot spänningshuvudvärk och migrän. Poängen var att jag skulle sova djupare och därmed mer avslappnat för huvudet. Någon psykisk påverkan märkte jag aldrig, mig veterligt är doserna man tar mot smärta mycket lägre än doserna mot depression.

Hjälpte det mot huvudvärken? Inga biverkningar?
Har också både läst och hört av läkare att dosen för smärta är lägre än vid depression. Min läkare ville sätta in det mot min IBS för många år sedan men jag avböjde till sist, rädd för biverkningar vilket han inte tyckte jag borde vara pga den låga dosen. Nu har jag dock funderat i dom banorna igen dock då jag har både IBS-smärtor som kommer i skov och huvudvärk.
 
Hej igen! Känner med dig och önskar dig välmående! En släkting till mig hade liknande problem som du beskriver, vilka såklart kan bero på många saker. I den personens fall visade det sig att symtomen kom från ett ökat tryck i huvudet p g a för mycket av någon hjärnvätska. Den här personen hade haft problem i många år innan sjukvården upptäckte vad som orsakade symtomen. Skriver det här för att jag vet hur hemskt det är med huvudvärk, och vill uppmuntra dig till att ”tänka utanför boxen” och på så sätt kanske hitta en lösning till dina problem.
En annan sak är att ta avkopplande promenader i naturen, med gott om tid så att du kan vara helt avslappnad. Klä dig efter väder, det ska vara bekvämt!
Tro på dig själv och din förmåga att bli frisk om du sköter om dig med lätt motion av något slag som hjälper till med att läka din hjärna och ge dig bättre sömn, samt att ha goda rutiner kring maten med bra kost och regelbundenhet. Önskar dig allt gott!
Förstår att du menar väl men det där är inte möjligt för mig att genomföra just nu.
Har gjort DT på hjärnan så de borde väl upptäckt ett ökat tryck då?
 
Hjälpte det mot huvudvärken? Inga biverkningar?
Har också både läst och hört av läkare att dosen för smärta är lägre än vid depression. Min läkare ville sätta in det mot min IBS för många år sedan men jag avböjde till sist, rädd för biverkningar vilket han inte tyckte jag borde vara pga den låga dosen. Nu har jag dock funderat i dom banorna igen dock då jag har både IBS-smärtor som kommer i skov och huvudvärk.
Det hjälpte en del i perioder, det var därför jag åt det från och till. Jag slutade då och då för att få tillbaka effekten.

Biverkningarna var muntorrhet och så gick jag nog upp i vikt. När jag slutade helt var det för att jag börjat få hjärtklappning av den och upplevde det som väldigt obehagligt. Men det var först efter kanske 5-6 år.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 415
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 089
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Är det någon här som vill berätta om det? Jag antar att nån här har det, eftersom det inte är så ovanligt... Egentligen sökte jag för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 087
Senast: morgaine
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Träna!”, säger de. “Det är superviktigt och bra för i princip ALLT!” Jo, jag vet. Jag är egentligen en sån som GILLAR att träna på gym...
Svar
3
· Visningar
1 147
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp