Erfarenheter från korrekta foderstater?

tgd

Trådstartare
Efter att ha läst inlägg om avvikande analyssvar börjar man ju undra över hur korrekta är analyserna? Ni som gjort och följt "korrekta" foderstater, vad är era erfarenheter? Hur har ni upplevt att hästarna har ändrat? Har ni upplevt något/några fall där det inte fungerat alls utan ögat fått gå in och justera mycket?
 
Jag har haft häst i åtta år och aldrig gjort hö analys utan alltid fodrat med "ögat" och de har alltid sett bra ut i hull och varit pigga och framåt.
Förra året gjorde jag en analys och bestämde mig att få hjälp att lägga upp en foderstat efter detta. Jag fick hjälp av en som är duktig på detta. Det tog inte många månader förrän två av mina hästar börjat gå ner i vikt, så efter att hela våren fått kämpa för att få dem att gå upp i vikt, så har jag gått tillbaks till att "fodra med ögat".
Visst kan det vara bra med analys så att man man kan göra en korrekt analys, så att man ser att hästen får i sig det den behöver. Men man måste ändå´vara medveten att det bara är en riktlinje, och att det som passar en häst kanske inte passar en annan, trots att de kan vara samma ras, ålder och arbeta lika mycket.
 
Fördelen med att analysera är att jag då vet vad min häst får i sig. Jag kan se vad som ska höjas resp sänkas.

Min häst mådde bra i våras och eftersom jag visste vad hon då fick i sig var det bara att räkna fram samma värden med nya höet. Funkar kanon.
 
Har anlyserat för första gången i år och jag har upplevt det väldigt positivt, för min pålle som var lite rund är nu helt i normalhull. Han är dessutom pigg och framåt, men jag stirrar mig inte blind på siffrorna utan tittar självklart på honom oxå. Om han börjar bli för smal så får jag ju naturligtvis öka maten även om tabellen säger att han får allt han behöver. Tycker det bästa alternativet är analys och ögon tillsammans, men så gör nog de flesta som analyserar. :)
 
Antagligen har den person som hjälpt dig gått på tabellvärden på vad din häst har för behov, och inte på vad hästen har för behov i verkligheten. Då blir det lätt så som du beskriver.

För att undvika det kan du ta reda på vad just din häst har för MJ behov (och gärna vilken Smrp/MJ kvot hästen funkar bäst på) och låta någon bygga en foderstat runt det. Då kommer det bli ett helt annat resultat.

Tittar man bara på tabeller och inte på hästen så kan det bli väldigt fel.
 
Jag har hjälpt 3 st i mitt stall med foderstater och de hästarna har överlag blivit mer harmoniska. De håller också hullet bättre i år än förra året.

Förra året fick dessa hästar mindre stråfoder än de får i dag, vilket har lett till att de är mindre "stråfoderfixerade" i år.

mvh Jessica
 
Min medryttarhäst som man försökt få upp hullet på i två år tog sig efter tre veckor på en balanserad foderstat. :)
 
Jag har ngn gång ibland upplevt att hästen jag räknat på varit mer svårfödd/lättfödd än jag räknat med.
Men det beror med största säkerhet inte på att det varit felaktiga värden i höet, utan att JAG "placerat" hästarna fel när jag räknat ut deras behov.
 
Första ret när man räknar foderstat så är det ju inte ovanligt att man med ögat får gå in och konstatera att "nejdu, det här blev inte bra" och sen räkna upp/ner foderstaten. MEN, till NÄSTA år vet man ju att "den här hästen behöver XX MJ". Min valack ligger långt över tabellvärdena. Men jag vet ju det så jag skiter ju i tabellerna och lägger honom på 70 MJ och en SRP/MJ-kvot på 7 redan direkt.

Det innebär att han är i bra hull hela vintern. Förr, innan jag analyserade och bara räknade med ögat brukade halva vintern gå åt att försöka få upp honom i vikt. Jag visste ju inte vad höet innehöll utan det var bara att börja med samma giva som förra året och se vad som hände och öka, öka och öka mer. Brukade ta till jul innan jag fått hejd på viktnedgången och till våren innan jag fått upp honom i normalhull igen. Dyrt blev det också.

Nu lägger jag honom på korrekt foderstat från intaget från betet och i år har vi snarare motsatt problem, han är lite väl trind (matte räknade lite för högt på vilan *s*).

Annat som syntes TYDLIG skillnad på jmf med när jag fodrade med ögat var att han började sätta muskler som bara den när jag räknat ut att han vill ha en SRP/MJ-kvot på 7. Nu lägger jag den där som standard.

Men om jag BARA räknat och inte tittat på hästen hade han inte mått ett smack bättre än när jag inte analyserade. Men just att jag kan räkna OCH titta, och dessutom har en SIFFRA som står sig från år till angående vad han behöver (70 MJ, 490 gr SRP) så slipper jag det här trasslandet varje år. Utan jag tittar på höanalysen, sen räknar jag ihop en foderstat som med årets hö och årets hövärden ger honom det han ska ha. Men det var SÅKLART så att man fick titta och justera och räkna om i början. Så är det ju oftast, men sen "hittar" man ju rätt nivå och då handlar räknande BARA om vad för slags kraftfoder man eventuellt behöver lägga till årets hö för att få siffrorna att stämma och hans behov täckt.
 
Jag har inte räknat så många år så jag har inte så mycket att jämföra med, men redan mina första stapplandes steg gav goda resultat.

Själv är jag mest intresserad av att veta hur mycket pållen får i sig så foderstatsuträkningen är mera ett "facit" till vad ögonen och erfarenheten av hästen säger. Att veta vad höet innehåller är ju helt suveränt, då behöver man ju inte chansa varje år...

Min nuvarande pålle har ju varit satt på ommuskling och bantning, och då känns det bra att veta värdena.
 
De år jag analyserat har gett gott resultat. Mitt fullblod hade alltid varit smal innan och man proppade i mer hö och korn, olja, lucerna o gud veta allt som skulle göra hästen "finare" men det hjälpte inte(antagligen för att kvoterna var rent uppåt väggarna) Men när man sen började analysera och gjorde en ordentlig foderstat och gav rätt sorts kraftfoder som pasade till höet och rätt kvoter så blev det en ny häst. Sen dess har han varit fin.
Vist kan man fodra med ögat men vips så får man en dag ett urdåligt hö och fodrar med samma foderstat som tidigare som man hade med det gamla höet och innan man vet ordet av så har man en häst som gått ner i vikt och som dessutom inte sätter muskler kanske och sen tar det en himla tid att få hästen fin igen. Då e det bättre att ha en analys så det blir rätt från början och bespara hästen från onödigt lidande.
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 768
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har en nära anhörig som kommer att behöva en ny njure inom 5-7 års tid, kan också vara något kortare tid. Jag funderar på att gå...
Svar
7
· Visningar
1 201
Hästvård Hej! Min häst har fått en liten skada vid gaffelbandsfästet högt på VF. Vi var hos veterinär idag som stötvågsbehandlade, vilket vi ska...
Svar
12
· Visningar
1 360
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 780
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp