Erlicha hos hund

the_connemara

Trådstartare
Våran nu knappt treåriga rottweilertik började i somras att tappa klorna. Ngn klo då och då blev öm och svullen (precis ovanför klon) och det slutade efter ngn månad med att hon tappat ca hälften. Det växte ut nya fina klor och hon var bara halt/öm ngra dagar precis innan klon trillade av. Nu har hon tappat alla klorna, alla är utbytta ;)

Sedan, natten till julafton vaknade min pappa av konstiga ljud nere vid henne madrass. Då låg hunden på rygg på mattan och verkade typ ha dödsryckningar eller något sådant hemskt. Tuggade fradga, hade bajsat på mattan och kände inte igen husse. Morrade och vågade inte gå fram till honom lite senare (han vågade inte heller gå fram till henne när hon var så lost). Försökte locka ut henne men hon bara morrade hotfullt och gick undan, sedan verkade hon skämas över vad hon gjorde och slutade men verkade fortfarade inte känna igen honom utan var jätterädd. När jag vaknade ngr timmar senare var hon fullt normal.

Iaf det var ett uppehåll med klotappandet men de började strax innan jul, och nu har som sgat de sista klorna bytts ut. Mamma bestämde därför att hon trots att hon nu verkar vara frisk skulle till veterinären. Trodde innan att hon tappade dem för att hon slagit i/klämt sig, hon har så mkt konstigt för sig nämligen ;) Men att alla, skulle trilla verkade för osannolikt. Nu tog vet iaf blodprov och gjorde an massa undersökningar vilket ledde till att hon hade låga borrelia och höga erlichia värden. Alltså har detta troligtvis berott på erlichia.

Hur har ni märkt att era hundar har haft erlicha/borrelia?
 
Min schäfertik har haft erlicha.
Jag upptäckte det genom att hon fick ett förändrat beteende.Hon blev aggressiv mot människor... hon attackerade en person och som tur var fick hon "bara" tag i jackan.
Jag ringde vet. på en gång där dom tog blodprover som visade att hon hade erlicha.Vet. sa att sjukdomen kunde sätta sig på nervsystemet.
Hon fick medcin som hjälpte och nu är hon sig själv igen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
928
Senast: annaovega
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 223
Senast: Nominous
·
Hundhälsa Nu ikväll är min hanhund väldigt trött, verkar smärtpåverkad, och är väldigt väldigt låg. Jag kan busa upp honom med lite godis och att...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 825
Senast: paradox
·
Hundhälsa Min gamling, 11 år i februari i år, har på ganska kort tid skruttat till sig en hel del. Från att ha varit extremt pigg och så så sover...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
57 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp