Hund med mag problem

Elsa234

Trådstartare
Hejsan,

Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera månader innan vi bytte till skonkost. Hon tappade aptiten och sedan dess har vi provat alla möjliga olika specialfoder, våtfoder, och senaste vi provade var hemlagat. Hon åt av de olika torrfodrena i flera veckor innan hon fick byta igen på grund av hård mage, allergisk reaktion, eller att hon helt enkelt tröttnade på maten.

De senaste 2-3 åren har hon även haft problem med att hon spyr galla flera gånger i veckan, oftast när hon inte bajsat eller ätit på några timmar. Vi försökte igen med olika foder efter veterinärens rekommendation, men de senaste veckorna har hon blivit extremt dålig.

Vi tog in henne till veterinären för blodprov då hon spydde galla/slem dagligen och tappade aptiten mer och mer. Konstiga är att hon verkar pigg och glad annars, hennes allmäntillstånd är nästan helt opåverkat. När svaren kom tillbaka så visade de extremt låga värden rödablodkroppar (anemi) och höga värden vita blodkroppar efter hon varit på hemlagad mat i några veckor/månader.

Vi fick råd att ge henne andapsin i tio dagar, två kurer avmaskning, och vitaminer (WeHemo). Vi gick tillbaka för nya blodprover och de var nästan helt oförändrade.

Nu spyr hon fortfarande dagligen när hon inte ätit på några timmar och hon har tappat all aptit. Matvägrar allt, det enda vi fick ner henne idag var enstaka bit ost för att ge henne WeHemo och en bit pizza Vi tänkte det var bättre att ge henne något (även om det är pizza) än ingenting alls.

Veterinären sa när vi var inne för blodprov att det inte såg ut som att hon hade en pågående inre blödning, men vi ska nu in för avföringsprov för att dubbelkolla. Är det någon som haft en liknande upplevelse med deras djur och kan ge oss råd på vad som kan vara fel eller hur de lindrade det?

Med tanke på hennes dåliga blodvärden så kan hon inte sövas, och det verkar inte som att det finns så mycket vi kan göra. Veterinären verkar tro att det kan vara en inre blödning eller cancer som orsakar problemen, men det är väldigt mycket bara spekulation. Tänker att jag ger detta ett försök innan vi tar några grova beslut.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 055
Senast: BornAgain
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 183
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 162
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 376

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp