Ersätta körträning med ridning

G

Gullvivan

Är det så att när hästen rids används andra muskler än vid sulkyträning? kan man ersätta vissa arbetsmoment i körning med ridning? Hur ofta ? Vilka moment? Fördelar?Nackdelar?
undrar nyfikan :confused:
 
Sv: Ersätta körträning med ridning

Jaa, när hästen rids så handvänder den ryggmusklerna.
En travhäst andvänder aldrig ryggmuskler när den travar tex...
Det är lättast att träna ryggmuskler när man skrittar och galopperar (jag tror det är så iaf.)
Om man tittar på en ridhäst och en travare så ser man att dom har tränat olika muskler...
man kanske inte behöver ta bort något pass det beror ju på hur man ska rida som...om man ska ha mortions körning så kan man ju fara ut och galoppera sakta.
om hästen ska stå en dag så kan man ju fara ut och gå.. träna dom på att böja halsen åt sidan mjuka upp dom helt enkelt..
men d e skit svårt på en travare som inte kan något tycker jag :crazy:

kanske inte så mkt till hjälp (o jag kanske har fel) men d e va då jag ha fått lära mig iaf. :crazy: :bump:

// Carro :crazy:
 
Sv: Ersätta körträning med ridning

Gullvivan skrev:
Är det så att när hästen rids används andra muskler än vid sulkyträning? kan man ersätta vissa arbetsmoment i körning med ridning? Hur ofta ? Vilka moment? Fördelar?Nackdelar?
undrar nyfikan :confused:


Det går jätte bra... Det man ska ha kvar är snabb-jobben för vagn (2-3dgr/v) Mellan där kan man välja hur man vill att lägga in ridträning beroende på häst....

Har en kompis som bara ridtränar även i snabbjobb... med det är gamlingar som har hela kroppen, och startar regelbundet... Men då måste man kunna tider/slitage och så eftersom det är annorlunda än när du kör!

Lycka till!
 
Sv: Ersätta körträning med ridning

carro_parro skrev:
En travhäst andvänder aldrig ryggmuskler när den travar tex...
// Carro :crazy:

Där håller jag inte med, en travhäst som går i form framför vagn tränar sina ryggmuskler lika bra som en riden häst i form.

Men i övrigt håller jag med! :)

Jenny
 
Sv: Ersätta körträning med ridning

Vi har "jättemånga" i träning och många hästskötare rider dom...
 
Sv: Ersätta körträning med ridning

Gullvivan skrev:
Är det så att när hästen rids används andra muskler än vid sulkyträning? kan man ersätta vissa arbetsmoment i körning med ridning? Hur ofta ? Vilka moment? Fördelar?Nackdelar?
undrar nyfikan :confused:

När man rider hästen så får den lite starkare ryggmuskler också kan man alltid träna galopp intervaller i ganska lågt tempo, det får dom väldigt bra bakbens muskler av. Klättring är också jättebra.
 
Sv: Ersätta körträning med ridning

Jag ridtränade en travare fär ett årsedan.
Vi började rid träna han efter en tids villa (hälta) men framför vagn fuskade han bara och ville inte bygga upp muskler som han tappat under villan men under ryttare hade han mycket svårare att fuska och trivdes bättre så han fick bli rid tränad i både lågsamt och snabbt jobb och var ren några starter till, men han kördes bara under loppet annars innte.

Kram
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
41
· Visningar
1 606
Senast: tott
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 192
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar...
Svar
2
· Visningar
753
Senast: Krummi
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
609
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp