Ponny eller storhäst?

Ise

Trådstartare
Hej!

Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar? Fördelar respektive nackdelar?

Jag är 16 år i år, mellan 170 och 175 cm lång, kort överkropp men långa ben. Rider i dagsläget både ponny och häst, vill satsa på fälttävlan. Ponnytiden är ju lite speciell och kommer ju inte igen men å andra sidan så om jag väljer ponny så blir det ju ett extra byte om några år.

Ni får jättegärna dela med er av era tankar kring det hela.

// Ise
 
Jag hade köpt storhäst. Särskilt om du vill satsa, med en storhäst har du all tid i världen🙂Inte kul att köpa en ponny som du är på gränsen till för lång på redan från början!

Jag är lika lång som du (173), och jag trivs absolut bättre storleksmässigt på storhäst. Jag föredrar hästar runt 165-170. I mina kretsar är det absolut inte ovanligt att rida storhäst när man är 16, snarare tvärt om, så den sociala biten med träningar och tävlingar behöver inte nödvändigtvis påverkas☺️

En aspekt som kan vara värd att tänka på är att du måste få plats i sadeln och att sadeln måste få plats på hästen! Även om man är smal kräver långa ben en större sadel, ffa större kåpor men även sätet kan behöva vara större för att det ska bli bra. Det kan bli problematiskt i kombination med en kort ponnyrygg… (kan bli problem med en superkort 160 cm storhäst också men du förstår principen)
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Jag hade köpt storhäst. Särskilt om du vill satsa, med en storhäst har du all tid i världen🙂Inte kul att köpa en ponny som du är på gränsen till för lång på redan från början!

Jag är lika lång som du (173), och jag trivs absolut bättre storleksmässigt på storhäst. Jag föredrar hästar runt 165-170. I mina kretsar är det absolut inte ovanligt att rida storhäst när man är 16, snarare tvärt om, så den sociala biten med träningar och tävlingar behöver inte nödvändigtvis påverkas☺️

En aspekt som kan vara värd att tänka på är att du måste få plats i sadeln och att sadeln måste få plats på hästen! Även om man är smal kräver långa ben en större sadel, ffa större kåpor men även sätet kan behöva vara större för att det ska bli bra. Det kan bli problematiskt i kombination med en kort ponnyrygg… (kan bli problem med en superkort 160 cm storhäst också men du förstår principen)
Tack för tydligt svar. Är så skönt när någon utomstående kan komma med konkreta råd, jag tycker det är så lätt att bli hemmablind och fastna lite i sina egna tankar☺️
 
Tack för tydligt svar. Är så skönt när någon utomstående kan komma med konkreta råd, jag tycker det är så lätt att bli hemmablind och fastna lite i sina egna tankar☺️
Jag red ponny ganska länge eftersom jag inte kunde förmå mig att sälja min ponny, men när jag väl började rida storhäst (som köptes när jag var 17) insåg jag hur mycket bättre allt blev med en större häst🙈
 
  • Gilla
Reactions: Ise
Någon mer som har några tankar?

Kan tilläggas att målet på ponny har in flera år varit lag Sm i fälttävlan men då en skada på ponnyn upptäckts(som gör att hon inte kommer kunna gå mer fälttävlan 😭) så grusades planerna. Vi har inte råd att köpa en ”färdig” häst eller ponny så står i valet mellan att försöka hitta en ponny på foder/samarbete eller köpa någon yngre storhäst för framtiden. Funderat på fullblod.
 
Någon mer som har några tankar?

Kan tilläggas att målet på ponny har in flera år varit lag Sm i fälttävlan men då en skada på ponnyn upptäckts(som gör att hon inte kommer kunna gå mer fälttävlan 😭) så grusades planerna. Vi har inte råd att köpa en ”färdig” häst eller ponny så står i valet mellan att försöka hitta en ponny på foder/samarbete eller köpa någon yngre storhäst för framtiden. Funderat på fullblod.
I ditt läge hade jag satsat på en yngre, lovande storhäst som du kan utvecklas tillsammans med och har all tid i världen att utbilda och vidareutveckla. Och det säger jag trots att jag själv är "inbiten ponnyryttare" - 53 år gammal och i ungefär din längd rider jag fortfarande häst i ponnystorlek (islandshäst) :D Men vill du satsa på fälttävlan är du redan ganska lång för en ponny och det är storhäst som är framtiden i din sport.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 625
Senast: Johannna1
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
718
Senast: Kristall10
·
L
Gnägg Hej! Jag vill bara fråga vad andra skulle tipsa om men säger INTE att vi ska köpa nån häst eller ponny NU så ingen miss förstår. Utan...
2
Svar
22
· Visningar
2 370
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 448
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp