Övertänker du i stallet?

Morces

Trådstartare
Jag har varit en person som övertänkt väldigt mycket. En del ligger i att andra har pratat så mycket om vad som kan hända eller berättar att en häst brukar sticka, sparkas etc. Detta fick mig i alla fall att börja ha tankar i huvudet som snurrade runt under stalltid, ridning etc.

Jag har kommit en bit på vägen att inte få igång hjärnan för övertänkande och tänkte dela med mig av vad jag brukar göra för att få hjärnan tyst.

Jag brukar göra såhär:
*Visualisera härliga ridturer/program.
*Kolla hur jag håller händerna och fokusera på det om jag rider.
*Räkna till 20 långsamt.
*Ta djupt andetag och stanna till med hästen så att den också tar andetag och kort paus på promenaden/ridningen etc.
*inte stressa momenten eller ha för höga krav på mig själv.
*sjunga eller prata för mig själv funkar också.

Hur brukar du göra? 🤠🌟
 

Bifogade filer

  • Snapchat-1832696250.jpg
    Snapchat-1832696250.jpg
    116,7 KB · Visningar: 29
Jag kan bli orolig och fastna i tankar om jag misstänker ngn skada. Det är dock tyvärr drivet av att hästen varit skadad väldigt mycket, men nu har det varit bättre senaste åren så jag börjar bli lugnare. Men det händer fortfarande ibland, och då brukar jag ibland be om råd från någon jag litar på eller bara bestämma mig för att jag avvaktar och då försöker jag att släppa saken sålänge. Dvs undvika att sitta och googla på eventuella skador😅

Annars är jag rätt chill i stallet. Känner mig trygg i att jag har bra koll och att jag vet vad jag sysslar med. Andra kanske gör annorlunda ibland, men det är upp till dem😊
 
För 30 år sedan red jag en häst som lätt blev spänd, rädd och ibland farlig ute. Jag, som då var i tonåren och egentligen inte särskilt modig, såg det som en utmaning att rida ut den. Vilket jag aldrig skulle göra idag. På våra turer i skogen sjöng jag högt för honom och berättade ibland historier. Han slappnade av och allt gick bra. Har sen fortsatt att sjunga och prata mycket med spända och nervösa hästar. Numera tror jag dock inte det är sången som lugnar ner. Utan att jag blir lugnare, mer avslappnad och att det smittar av sig på hästen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 147
Senast: __sofia__
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 095
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 522
Senast: cassiopeja
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 589
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp