Ersättning vid skjuts/lån av bil (utbruten från Dating gone wrong)

Ska jag någonstans med min bil och ngn åker med, så tar jag inte betalt för det, om jag ändå skulle dit?
Om vi ska åka långt ett helt gäng och beslutar vems bil vi tar, tillsammans, så är det trevligt om man delar på bensinkostnaden.
Aldrig tänkt på att ta betalt för ev slitage mm.

Dessutom gillar jag att köra själv, så det är ju självvalt oftast.
 
Jag tar som regel inte betalt av mina kompisar om vi samåker, däremot delar vi på bränslekostnaderna sådär på en höft. Ingen regelrätt matteuträkning alltså, och är det inte mer än typ tre mil och jag skulle dit ändå kan det ju kvitta. Nästa gång kör väl någon annan?
Ber jag däremot någon om skjuts någonstans eller skjutsar någon tar jag för givet att en täcker hela bränslekostnaden och avrundar lite uppåt eller slänger in en chokladbit som tack ungefär. :)
 
Det var det första som dök upp i mitt huvud också. Tog för givet att det skulle delas?

Jag hoppas ju det iaf, för satt och räknade för skojs skull på en tripp som jag och mina vänner gjort några gånger. Det skulle isf bli en sammanlagd kostnad på nästan 400 euro :eek:
i dagens läge brukar vi lägga en 20 lapp på var i bränsle, och det räcker gott till.
 
Ska jag någonstans med min bil och ngn åker med, så tar jag inte betalt för det, om jag ändå skulle dit?
Om vi ska åka långt ett helt gäng och beslutar vems bil vi tar, tillsammans, så är det trevligt om man delar på bensinkostnaden.
Aldrig tänkt på att ta betalt för ev slitage mm.

Dessutom gillar jag att köra själv, så det är ju självvalt oftast.

Så tänker jag också. Är det jag som säger "jag ska åka till Staden, vill någon komma med?" Så står jag för bränslet. Är det så att vi gemensamt funderat på att vi borde åka in till Staden så delar vi på bränslet.
Är det korta sträckor bryr vi oss inte om pengarna, vi alternerar oftast ändå vems bil vi tar (eller så kan man ibland bjuda på fikat som tack, t.ex.)
 
Känner mig lite dum här nu, men är det alltså 18,50/mil, som delas på alla personer i bilen, eller per person?
En vän råkade ut för detta vid en längre resa till det gula varuhuset. De var 4 i bilen, och först när de var hemma fick de info om att ALLA i bilen skulle betala bilägaren 18,50 kr/milen 🙈. De blev chockade men betalade snällt. Det blev en billig shoppingresa för bilägaren, som gick plus totalt sätt 😅
 
En vän råkade ut för detta vid en längre resa till det gula varuhuset. De var 4 i bilen, och först när de var hemma fick de info om att ALLA i bilen skulle betala bilägaren 18,50 kr/milen 🙈. De blev chockade men betalade snällt. Det blev en billig shoppingresa för bilägaren, som gick plus totalt sätt 😅
Men jisses 😅 då kunde ju alla lika gärna tagit varsin bil 🙈😇
 
Sist när jag fick skjuts av en kollega till julbordet, betalade vi 3 som satt i baksätet 100kr/per person allt som allt blev det 46 km den gången. Betalar mer än gärna när jag åker, då det inte är gratis att ha bil. Brukar fråga, vissa tar en liten summa andra vill inte ha något eller så kör jag nästa gång så det jämnar ut sig osv.
 
En vän råkade ut för detta vid en längre resa till det gula varuhuset. De var 4 i bilen, och först när de var hemma fick de info om att ALLA i bilen skulle betala bilägaren 18,50 kr/milen 🙈. De blev chockade men betalade snällt. Det blev en billig shoppingresa för bilägaren, som gick plus totalt sätt 😅
Hade jag nog aldrig ställt upp på. Hade givetvis betalat min del av bensin och så - men hade fan blåvägrat att sponsra personens shoppingrunda 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp