Ersättning vid skjuts/lån av bil (utbruten från Dating gone wrong)

Det fenomenet finns i min umgängeskrets.
Hen hade dessutom mage att ta betalt 25:-/mil när vi åkte bil ihop fyra stycken till ett event. Jag hade erbjudit mig köra men hen propsade på att göra det. Utstuderat att tjäna pengar på sina ”vänner”.

Off topic men hade en vid den tiden körkortslös bekant som skulle flytta från Uppsala till Stockholm. Han hyrde en skåpbil och fick både kör- och bärhjälp av en kompis. I slutet av dagen tyckte han sedan på allvar att kompisen borde betala halva kostnaden för hyrbilen i och med att ”det var han som hade kört den”. :laugh::banghead:
 
Det fenomenet finns i min umgängeskrets.
Hen hade dessutom mage att ta betalt 25:-/mil när vi åkte bil ihop fyra stycken till ett event. Jag hade erbjudit mig köra men hen propsade på att göra det. Utstuderat att tjäna pengar på sina ”vänner”.
Förmodligen hade hen räknat på vad bilen egentligen kostar. Min kostar lågt räknat 35 kr/mil så 25 kr/mil är inte hutlöst.

Nu brukar jag ta 18,50 kr/mil ändå vid sådana tillfällen. Jag vill åka en säker bil och är beredd att betala för det, men förstår samtidigt att andra inte vill eller kan prioritera som jag.

Men att min bil inte kostar 18,50 kr/mil i bränsle, betyder inte att jag tjänar pengar på mina vänner. Jag snarare bjussar dem på en stor del av resan.

Mvh,
Lady_S
 
Förmodligen hade hen räknat på vad bilen egentligen kostar. Min kostar lågt räknat 35 kr/mil så 25 kr/mil är inte hutlöst.

Nu brukar jag ta 18,50 kr/mil ändå vid sådana tillfällen. Jag vill åka en säker bil och är beredd att betala för det, men förstår samtidigt att andra inte vill eller kan prioritera som jag.

Men att min bil inte kostar 18,50 kr/mil i bränsle, betyder inte att jag tjänar pengar på mina vänner. Jag snarare bjussar dem på en stor del av resan.

Mvh,
Lady_S

Förlåt, men vad är det du menar att du bjussar dina vänner på?

Kör vi vår bil till ett event och vänner också ska dit så får de såklart åka med oss så delar vi på bensinkostnaden. Vi skulle ju ändå köra och sådär överdrivet mycket mer slitage kan jag inte tänka mig att deras rumpor tillför att det skulle vara något att ta betalt för.
 
Förlåt, men vad är det du menar att du bjussar dina vänner på?

Kör vi vår bil till ett event och vänner också ska dit så får de såklart åka med oss så delar vi på bensinkostnaden. Vi skulle ju ändå köra och sådär överdrivet mycket mer slitage kan jag inte tänka mig att deras rumpor tillför att det skulle vara något att ta betalt för.

Fast en bil kostar så mycket mer än bensin, även om jag själv inte skulle ta betalt på det sättet.
 
Off topic men hade en vid den tiden körkortslös bekant som skulle flytta från Uppsala till Stockholm. Han hyrde en skåpbil och fick både kör- och bärhjälp av en kompis. I slutet av dagen tyckte han sedan på allvar att kompisen borde betala halva kostnaden för hyrbilen i och med att ”det var han som hade kört den”. :laugh::banghead:
Men alltså... på riktigt?! En sådan vän skulle jag låta anlita flyttfirma nästa gång...
 
Förmodligen hade hen räknat på vad bilen egentligen kostar. Min kostar lågt räknat 35 kr/mil så 25 kr/mil är inte hutlöst.

Nu brukar jag ta 18,50 kr/mil ändå vid sådana tillfällen. Jag vill åka en säker bil och är beredd att betala för det, men förstår samtidigt att andra inte vill eller kan prioritera som jag.

Men att min bil inte kostar 18,50 kr/mil i bränsle, betyder inte att jag tjänar pengar på mina vänner. Jag snarare bjussar dem på en stor del av resan.

Mvh,
Lady_S

Hade kanske köpt dina argument om jag erbjöd att åka i en bil från 70-talets sovjet, och inte en modell som var både säkrare, större och bekvämare än vännens.
Precis som någon annan kommenterat så skulle jag ändå dit, att då erbjuda sig att köra för att efteråt säga att man vill ha en stor summa pengar för körning tycker jag är oförskämt.

Räknar jag på vad min bil kostar milen med service, försäkring, skatt, däck och bensin så landar den på 22:- per mil. Värdeminskning är för abstrakt att räkna på så det är inte med.
Oavsett så hade jag aldrig låtit vänner betala det.
Bjuder jag hem på middag får de ju inte stå för underhåll på hus, porslin eller toalettpapper?
 
Förmodligen hade hen räknat på vad bilen egentligen kostar. Min kostar lågt räknat 35 kr/mil så 25 kr/mil är inte hutlöst.

Nu brukar jag ta 18,50 kr/mil ändå vid sådana tillfällen. Jag vill åka en säker bil och är beredd att betala för det, men förstår samtidigt att andra inte vill eller kan prioritera som jag.

Men att min bil inte kostar 18,50 kr/mil i bränsle, betyder inte att jag tjänar pengar på mina vänner. Jag snarare bjussar dem på en stor del av resan.

Mvh,
Lady_S

Åker vi långt och tar min bil delar vi bränslet, bilen står jag för.
Korta sträckor, typ 10 mil tor skulle jag inte drömma om att ta betalt för. Det är ju mina vänner, köp en glass åt mig så är vi kvitt typ.

Åker jag och killen tar vi i princip alltid min bil, han har aldrig betalat något och jag skulle aldrig be om det. Det jämnar ut sig i längden med annat.
 
Helt OT, men min pappa tycker inte att det räcker att jag tankar bilen när jag har lånat den och kört typ 20 mil, han vill ha för slitaget på däcken med. 😂 Jag kan säga att det har han aldrig fått. 😂

Däcken är väl det minsta. Det är själva ägandet som gör mil kostnaden mycket högre än bränslekostnaden. 32,50 kr/mil betalar jobbet i milersättning.
 
Förlåt, men vad är det du menar att du bjussar dina vänner på?

Kör vi vår bil till ett event och vänner också ska dit så får de såklart åka med oss så delar vi på bensinkostnaden. Vi skulle ju ändå köra och sådär överdrivet mycket mer slitage kan jag inte tänka mig att deras rumpor tillför att det skulle vara något att ta betalt för.
Resterande del av kostnaden.

Skilladen i kostnad mellan att köra själv och att fylla bilen med folk syns nog mest på bränsleförbrukningen, eftersom du funderar. Men det spelar ju egentligen ingen roll om det kostar mer med passagerare eller inte, den faktiska kostnaden för bilen är större än bara bränslekostnaden och det är det som är poängen. Ska passagerarna bara dela på den del som blir extra för att de åker med så behöver de ju bara dela på ett par kronor per mil och så betalar du resten själv eftersom att du ändå skulle åka. :idea:

Hade kanske köpt dina argument om jag erbjöd att åka i en bil från 70-talets sovjet, och inte en modell som var både säkrare, större och bekvämare än vännens.
Precis som någon annan kommenterat så skulle jag ändå dit, att då erbjuda sig att köra för att efteråt säga att man vill ha en stor summa pengar för körning tycker jag är oförskämt.

Räknar jag på vad min bil kostar milen med service, försäkring, skatt, däck och bensin så landar den på 22:- per mil. Värdeminskning är för abstrakt att räkna på så det är inte med.
Oavsett så hade jag aldrig låtit vänner betala det.
Bjuder jag hem på middag får de ju inte stå för underhåll på hus, porslin eller toalettpapper?
Jag pratade inte om era bilar, utan min bil och de alternativ som varit till den. Och min poäng var framför allt att 25 kr/mil är inte en stor summa pengar för att köra. Sen är det ju alltid bra att komma överens i förväg.

Åker vi långt och tar min bil delar vi bränslet, bilen står jag för.
Korta sträckor, typ 10 mil tor skulle jag inte drömma om att ta betalt för. Det är ju mina vänner, köp en glass åt mig så är vi kvitt typ.

Åker jag och killen tar vi i princip alltid min bil, han har aldrig betalat något och jag skulle aldrig be om det. Det jämnar ut sig i längden med annat.
Självklart spelar det roll vem som vill ha skjuts. Det är ju skillnad på vänner och på nära vänner och familj.

Men generellt sett, skulle någon be mig att köra åt dem mot att de betalar bränslet (och det inte var en nära vän eller familj) så skulle jag mest troligt säga nej. Bränslet är som sagt bara en (mindre) del av vad bilen kostar att köra och jag skulle uppfatta det som snålt.

Mvh,
Lady_S
 
Resterande del av kostnaden.

Skilladen i kostnad mellan att köra själv och att fylla bilen med folk syns nog mest på bränsleförbrukningen, eftersom du funderar. Men det spelar ju egentligen ingen roll om det kostar mer med passagerare eller inte, den faktiska kostnaden för bilen är större än bara bränslekostnaden och det är det som är poängen. Ska passagerarna bara dela på den del som blir extra för att de åker med så behöver de ju bara dela på ett par kronor per mil och så betalar du resten själv eftersom att du ändå skulle åka. :idea:


Jag pratade inte om era bilar, utan min bil och de alternativ som varit till den. Och min poäng var framför allt att 25 kr/mil är inte en stor summa pengar för att köra. Sen är det ju alltid bra att komma överens i förväg.


Självklart spelar det roll vem som vill ha skjuts. Det är ju skillnad på vänner och på nära vänner och familj.

Men generellt sett, skulle någon be mig att köra åt dem mot att de betalar bränslet (och det inte var en nära vän eller familj) så skulle jag mest troligt säga nej. Bränslet är som sagt bara en (mindre) del av vad bilen kostar att köra och jag skulle uppfatta det som snålt.

Mvh,
Lady_S

Själv skulle jag känna mig snål om jag började räkna på milersättning.
Kan jag hjälpa till så gör jag det utan att börja räkna på kronan vad det skulle kosta mig.
 
Resterande del av kostnaden.

Skilladen i kostnad mellan att köra själv och att fylla bilen med folk syns nog mest på bränsleförbrukningen, eftersom du funderar. Men det spelar ju egentligen ingen roll om det kostar mer med passagerare eller inte, den faktiska kostnaden för bilen är större än bara bränslekostnaden och det är det som är poängen. Ska passagerarna bara dela på den del som blir extra för att de åker med så behöver de ju bara dela på ett par kronor per mil och så betalar du resten själv eftersom att du ändå skulle åka. :idea:

Ja, den faktiska kostnaden är lite mer, men jag ser inte varför mina vänner ska behöva betala för mitt val av bil och räknar därmed inte in slitage. Vi delar bensinen eller så gör vi inte det, för min del spelar det egentligen ingen större roll eftersom, som du säger, vi ändå skulle åka.

Jag skulle känt mig som en taxi om jag skulle ta betalt för mer men det är ju såklart upp till var och en att bestämma.
 
Resterande del av kostnaden.

Skilladen i kostnad mellan att köra själv och att fylla bilen med folk syns nog mest på bränsleförbrukningen, eftersom du funderar. Men det spelar ju egentligen ingen roll om det kostar mer med passagerare eller inte, den faktiska kostnaden för bilen är större än bara bränslekostnaden och det är det som är poängen. Ska passagerarna bara dela på den del som blir extra för att de åker med så behöver de ju bara dela på ett par kronor per mil och så betalar du resten själv eftersom att du ändå skulle åka. :idea:


Jag pratade inte om era bilar, utan min bil och de alternativ som varit till den. Och min poäng var framför allt att 25 kr/mil är inte en stor summa pengar för att köra. Sen är det ju alltid bra att komma överens i förväg.


Självklart spelar det roll vem som vill ha skjuts. Det är ju skillnad på vänner och på nära vänner och familj.

Men generellt sett, skulle någon be mig att köra åt dem mot att de betalar bränslet (och det inte var en nära vän eller familj) så skulle jag mest troligt säga nej. Bränslet är som sagt bara en (mindre) del av vad bilen kostar att köra och jag skulle uppfatta det som snålt.

Mvh,
Lady_S

normen att dela bränslekostnaden men inte t.ex. slitage och försäkring är ju att bränslekostnaden är den rörliga kostnaden som ju faktiskt påverkas signifikant av den påtänkta resan.

Sen tycker jag det är skillnad mot att be någon "köra åt dem" (alltså agera taxi) mot att dela bil om man ska till samma destination.
 
Ja, den faktiska kostnaden är lite mer, men jag ser inte varför mina vänner ska behöva betala för mitt val av bil och räknar därmed inte in slitage. Vi delar bensinen eller så gör vi inte det, för min del spelar det egentligen ingen större roll eftersom, som du säger, vi ändå skulle åka.

Jag skulle känt mig som en taxi om jag skulle ta betalt för mer men det är ju såklart upp till var och en att bestämma.
Precis som jag inte tycker att mina vänner ska behöva betala för mitt val av bil (som jag skrev i mitt första inlägg i tråden).

normen att dela bränslekostnaden men inte t.ex. slitage och försäkring är ju att bränslekostnaden är den rörliga kostnaden som ju faktiskt påverkas signifikant av den påtänkta resan.

Sen tycker jag det är skillnad mot att be någon "köra åt dem" (alltså agera taxi) mot att dela bil om man ska till samma destination.
Däck och service påverkas väldigt direkt av varje mil (åtminstone om man gör servicen på sträckintervallet och inte tidsintervallet, det beror ju på hur mycket man kör).

I ERA umgängeskretsar är det norm att dela på bränslet, i min umgängeskrets är det 18,50 kr/mil som är standard. Men eftersom att ni och jag inte ska samåka någonstans så behöver vi ju inte vara överens. ;)

Mvh,
Lady_S
 
I ERA umgängeskretsar är det norm att dela på bränslet, i min umgängeskrets är det 18,50 kr/mil som är standard. Men eftersom att ni och jag inte ska samåka någonstans så behöver vi ju inte vara överens. ;)

Mvh,
Lady_S

Känner mig lite dum här nu, men är det alltså 18,50/mil, som delas på alla personer i bilen, eller per person?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp