Espressomaskin

Ava22

Trådstartare
Jag tänkte köpa en espressomaskin till mamma och hennes man i julklapp. Men jag vill ha en som är bra! Och självklart finns det så många på marknaden just nu...
Jag behöver lite tips och råd till vad jag ska kolla efter när jag ska köpa en. Men det som är viktigast, max 2000 kr, ska kunna göra en bra espresso och kaffekopp. Gärna så enkel som möjligt att dona med, och ingen jättemaskin.

Berätta vilka ni har, varför ni gillar den maskinen, eller kanske inte gillar den alls.

Sv: Espressomaskin

Vill du ha en kapselbryggare alltså? (både kaffe och espresso kan du inte få ur en renodlad espressomaskin typ Rancilio).

Ja, jag tror det blir enklast, och inte superduperdyrt eftersom gränsen är runt 2000 kr!

Jag bytte faktiskt min fina Rancilio mot en Nespresso. Men det är ju en ren espressomaskin, inte en kaffebryggare. Det finns ett jätteutbud av olika kapslar vilket gör att de flesta smakriktningar kan få sitt lystmäte tillgodosett. Med mjölkskummare till - underbart.

Vi har också en Tassimo (te, kaffe, choklad etc) och jag måste säga att det är ingen höjdare.

Nu vågar jag inte uttala mig om priser eller så, men pappa har en bryggare som dels är en vanlig kaffebryggare och dels en del med espressobryggare och skummare så man kan få allt i ett. Så det finns.. men mer vågar jag inte säga;)

Vi har en Nespresso-bryggare och är otroligt nöjda. Nespresso säljer ju en typ av kapslar som de kallar Lungo, som ska motsvara en vanlig kopp kaffe - det tycker dock inte jag att det gör, men det blir större mängd än espresso och smakar ungefär som perkulatorkaffe. Gott! Det man ska tänka på är kanske att dricker man mycket kaffe så blir det rätt dyrt efter ett tag... :angel: Å andra sidan slänger man inget kaffe.

Nu vågar jag inte uttala mig om priser eller så, men pappa har en bryggare som dels är en vanlig kaffebryggare och dels en del med espressobryggare och skummare så man kan få allt i ett. Så det finns.. men mer vågar jag inte säga;)

Jag hade tidigare kombination vanlig bryggare / espresso (Nu är det helautomat som gäller...). Dock var det mycket skötsel och krångligt att rengöra etc. Även om de kan verka praktiska och ligger i prisklass (i alla fall på rea) runt vad TS vill spendera så verkar kapselbryggare bättre. Med vad jag vet idag så skulle jag om jag hade behov av bryggkaffe köpt en kapselbryggare och en separat bryggare istället för att ha en kombination...

Här är det faktiskt tvärtom, de flesta tycker det är snabbt (och rätt smidigt) men att det blir på bekostnad av smaken. Själv skulle jag inte dricka det maskinen producerar, faktiskt.

Tack för alla svar! Jag fastnade för en Dolce Gusto, circulo. Media Markt sålde ut den silverfärgade för 799 kr. Så jag köpte en sådan och ett gäng olika kapselsmaker. Hoppas verkligen det blir bra, men det tror jag!

dolce-gusto-circulo.jpg

Vet inte? Jag köpte den på Media Markt och det finns ett Media Markt i Växjö när de ska köpa mer kapslar. Sen tycker jag not alltid det är dyrt med kapslar, det var 16 st för 49 kr. Verkar vara vad de flesta kostar, eller?

Det var någon vid fikabordet som klagade, men det var så pass många veckor sedan att jag skrivit över infon på hårddisken (i hjärnan) med annat sedan dess.

De hade bytt till någon annan maskin, men jag kommer inte ens ihåg vad de bytte till - stor hjälp jag är.

Jao, alla kan inte gilla allt, vore för jekla tråkit i så fall :) Hoppas bara mamma och hennes man gillar det, det är huvudsaken! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
878
Senast: Hermelin
·
Mat Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta...
Svar
10
· Visningar
641
Senast: MiaMia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 438
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka