Gryta och matberedare

Araminta

Trådstartare
Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta modell större. I bägge fallen så letar jag kvalitet framför nästan allt annat. Jag vill att mina (ytterst teoretiska) barnbarn ska kunna ärva grejorna om 50-60 år. Pris är ingen faktor, detta är investeringar.

Gryta: bör rymma 5-6 liter, fungera på induktionshäll och gärna så allround som möjligt (inte skadas/ge smak åt syrliga såser etc). Måste tåla ugn och metallvertyg, ie inga skrapkänsliga beläggningar a la teflon. Inbränning och annan omvårdnad är helt ok. På grund av storleken så vore det bra med så låg vikt som möjligt men det kan kompromissas med om allt annat stämmer.

Matberedare: Mycket vagare önskelista då jag aldrig ägt någon innan. Främsta behovet av en just nu är för vardagligt brödbak (oftast dubbla satser) men experimenterar en del i köket och vill ha en maskin att "växa med".

Det är en mindre djungel där ute så jag tar tacksam emot att rekommendationer, tips och råd som jag kan få :bow:
 
Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta modell större. I bägge fallen så letar jag kvalitet framför nästan allt annat. Jag vill att mina (ytterst teoretiska) barnbarn ska kunna ärva grejorna om 50-60 år. Pris är ingen faktor, detta är investeringar.

Gryta: bör rymma 5-6 liter, fungera på induktionshäll och gärna så allround som möjligt (inte skadas/ge smak åt syrliga såser etc). Måste tåla ugn och metallvertyg, ie inga skrapkänsliga beläggningar a la teflon. Inbränning och annan omvårdnad är helt ok. På grund av storleken så vore det bra med så låg vikt som möjligt men det kan kompromissas med om allt annat stämmer.

Matberedare: Mycket vagare önskelista då jag aldrig ägt någon innan. Främsta behovet av en just nu är för vardagligt brödbak (oftast dubbla satser) men experimenterar en del i köket och vill ha en maskin att "växa med".

Det är en mindre djungel där ute så jag tar tacksam emot att rekommendationer, tips och råd som jag kan få :bow:


Älskar vår gryta från Le Creuset, gedigen, tålig , fungerar bra på vår induktionshäll och kan ställas i ugnen. De har ju alla möjliga varianter på grytor och annat så det går ju att kolla vilka storlekar som passar dina önskemål. Dessutom tycker jag den är snygg vilket är ett plus.Äger ingen matberedare så där kan jag inte ge några tips.
 
Jag har en gryta jutjärnsgryta från Anders Petter med emaljerad utsida och älskar den. Den har nog 30 år på nacken och funkar på alla spisar och i ugn.

Matberedare har jag ägt två och gett bort båda. Använde dem aldrig. Tyckte de tog onödigt med plats och var dryga att diska. Tyckte bakning endast funkade med pajdeg.
Är det hushållsassistent du menar?
 
Jag tänkte investera skatteåterbäringen i en uppgradering av köksverktygen. Mer specifikt så letar jag efter en matberedare och en gryta modell större. I bägge fallen så letar jag kvalitet framför nästan allt annat. Jag vill att mina (ytterst teoretiska) barnbarn ska kunna ärva grejorna om 50-60 år. Pris är ingen faktor, detta är investeringar.

Gryta: bör rymma 5-6 liter, fungera på induktionshäll och gärna så allround som möjligt (inte skadas/ge smak åt syrliga såser etc). Måste tåla ugn och metallvertyg, ie inga skrapkänsliga beläggningar a la teflon. Inbränning och annan omvårdnad är helt ok. På grund av storleken så vore det bra med så låg vikt som möjligt men det kan kompromissas med om allt annat stämmer.

Matberedare: Mycket vagare önskelista då jag aldrig ägt någon innan. Främsta behovet av en just nu är för vardagligt brödbak (oftast dubbla satser) men experimenterar en del i köket och vill ha en maskin att "växa med".

Det är en mindre djungel där ute så jag tar tacksam emot att rekommendationer, tips och råd som jag kan få :bow:
Som flera andra här är jag ett fan av Le Creuset, men vet inte om de har fullt så stora grytor? Men värt att kolla upp.

Jag har en simpel matberedare och en gammal second hand-köksassistent. Drömmer om en Ankarsrum, även om den troligen mest skulle få knåda deg hos mig och det är den lite för dyr för än så länge :p
 
Det låter som om någon form av järngryta passar dina behov förtom vikten då. Jag har själv kockumsgrytor som lätt har 50-60 år på nacken redan nu och kommer leva länge efter det. Jag kompletterar samlingen på loppis, hittade en 5l för 150kr för några veckor sedan 🤩
 
Jag tillhor ocksa Le Creuset's fan club. De har flera modeller av stora grytor, 5-6 liters, sa om du kikar i deras sidor hittar du nog en du tror fungerar bra for dig. Sjalv har jag tv storre, en oval med medelhog kant, och en rund med lite hogre kant. Jag anvander dem till allt!

Bada ar emaljerade pa utsidan och emaljen slapper inte flisor aven om man rakar banga in i nagot. Jag har ofta en av dem staende framme pa spisen som en liten fargklick i koket och nara till anvandning. :)
 
Till dubbla satser brödbak, jäsdeg så låter det inte som du ska ha en matberedare utan en köksassistent. Då säger jag en Ankarsrum. Kostar lite i inköp, men håller i decennier. Finns också massa tillbehör, som du kan köpa till när du vill utöka din repertoar med vad du vill/ kan göra. Fick min i födelsedagspresent för 2 år sedan och var helt novis på brödbak. Sedan dess har vi b.la. köpt till glassmaskinen. Älskar den!
 
Jag hade kollat efter assistent/ degmaskin/ bakmaskin på marketplace, där finns ibland klipp.
Jag har också en större le Cruiset, men den väger ton. Vill man kunna stoppa in den i ugnen hade jag nog köpt något liknande. Inte känslig för redskap.
 
Jag har rostfria grytor, med någon typ av sandwichbotten. Tycker de är rimliga i vikt och tål allt.

6 L som jag tror är en Hackman, kompakt i formen med stabila handtag och funkar bra i ugn, är nog snart 30 år. Ingen aning om liknande säljs idag, men jag hade definitivt valt rostfritt igen. Även om jag i teorin är fan av gjutjärn så är det inte den grytan som blir använd, av praktiska skäl.

Angående vikt och att ställa in i ugn så skulle jag tipsa om att provlyfta. Och försöka föreställa dig hur bra grepp du får med grytlappar och hela grytan full med vatten.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp