Etiskt sparande?

Lite OT men jag som är helt inkompetent när det gäller finansgrejer hade turen att min bror grottat ner sig i aktier och fondssparande. Så jag fick en sparsumma av honom i julklapp och så satte han ihop ett månadssparande vid sidan av "det vanliga" som portionerades ut i valda fondportföljer och det är faktiskt riktigt kul att följa på Savr-appen.
 
Lite OT men jag som är helt inkompetent när det gäller finansgrejer hade turen att min bror grottat ner sig i aktier och fondssparande. Så jag fick en sparsumma av honom i julklapp och så satte han ihop ett månadssparande vid sidan av "det vanliga" som portionerades ut i valda fondportföljer och det är faktiskt riktigt kul att följa på Savr-appen.

Vilken himla bra present!!
 
@the_connemara kort förklarat sätter en fondrobot ihop en portfölj baserat på dina önskemål & preferenser, som justeras automatiskt när innehav ökar/minskar för att bibehålla balansen. Rätt likt att investera i indexfonder.
Här finns ett rätt bra blogginlägg om + & - för olika robotar: https://rikatillsammans.se/bast-fondrobot-2021/#h-fondroboten-lysa (finns som podd också).
Nu har du redan öppnat ett Avanza-konto men Savr är nytt alternativ till de stora Avanza, Nordnet mm men har ofta lägre avgifter på samma fonder mm.
 
@the_connemara kort förklarat sätter en fondrobot ihop en portfölj baserat på dina önskemål & preferenser, som justeras automatiskt när innehav ökar/minskar för att bibehålla balansen. Rätt likt att investera i indexfonder.
Här finns ett rätt bra blogginlägg om + & - för olika robotar: https://rikatillsammans.se/bast-fondrobot-2021/#h-fondroboten-lysa (finns som podd också).
Nu har du redan öppnat ett Avanza-konto men Savr är nytt alternativ till de stora Avanza, Nordnet mm men har ofta lägre avgifter på samma fonder mm.

Tack föd förtydligande! Jag ska försöka ta mig igenom inlägget men har ganska svårt för mängden text på den sidan 😅 Men kanske är vad jag faktiskt behövt för en lite vettigare förståelse, alla verkar tipsa om den sidan!

Och nu blir det sannerligen elitistiskt sparande @Mineur, Savrs hemsidas layout gör att jag vill springa i panik åt andra hållet typ 🙈 Antagligen känner jag mig bekväm med Avanza pga kollegan som under en längre tid försökt övertala mig har en sådan ordning och reda på sin översikt och vi har alltid väldigt liknande upplägg.

Har redan letat upp en widget till mobilen och alla mina framtida transaktioner visar bara plussiffror så nu kan det bara bli sämre 😁
 
Lite OT men jag som är helt inkompetent när det gäller finansgrejer hade turen att min bror grottat ner sig i aktier och fondssparande. Så jag fick en sparsumma av honom i julklapp och så satte han ihop ett månadssparande vid sidan av "det vanliga" som portionerades ut i valda fondportföljer och det är faktiskt riktigt kul att följa på Savr-appen.
Skulle kunnat vara jag som skrev det där! Jag fick ett Avanzakonto med lite påbörjad handel av min bror i julklapp för några år sedan. Såg inte riktigt värdet i det då, men såhär ett par år senare inser jag vilken bra present det var! :)
Tack föd förtydligande! Jag ska försöka ta mig igenom inlägget men har ganska svårt för mängden text på den sidan 😅 Men kanske är vad jag faktiskt behövt för en lite vettigare förståelse, alla verkar tipsa om den sidan!

Och nu blir det sannerligen elitistiskt sparande @Mineur, Savrs hemsidas layout gör att jag vill springa i panik åt andra hållet typ 🙈 Antagligen känner jag mig bekväm med Avanza pga kollegan som under en längre tid försökt övertala mig har en sådan ordning och reda på sin översikt och vi har alltid väldigt liknande upplägg.

Har redan letat upp en widget till mobilen och alla mina framtida transaktioner visar bara plussiffror så nu kan det bara bli sämre 😁
:laugh: Jag håller mig till Avanza tillsvidare, är inte tillräckligt elitisk för allt det där andra ;)
 
Tack föd förtydligande! Jag ska försöka ta mig igenom inlägget men har ganska svårt för mängden text på den sidan 😅 Men kanske är vad jag faktiskt behövt för en lite vettigare förståelse, alla verkar tipsa om den sidan!

Och nu blir det sannerligen elitistiskt sparande @Mineur, Savrs hemsidas layout gör att jag vill springa i panik åt andra hållet typ 🙈 Antagligen känner jag mig bekväm med Avanza pga kollegan som under en längre tid försökt övertala mig har en sådan ordning och reda på sin översikt och vi har alltid väldigt liknande upplägg.

Har redan letat upp en widget till mobilen och alla mina framtida transaktioner visar bara plussiffror så nu kan det bara bli sämre 😁
Det finns nog bättre avsnitt/inlägg om du vill lära dig mer om just vad fondrobot är. Jag läser oftast inte inläggen utan lyssnar bara på podden. Om jag minns rätt var hans slutsats att Lysa & Opti var de bästa robotarna, så läs bara om de två om du vill. Jag tycker podden är bra, de är väldigt riskaversa och blandar basic som även "nybörjare" kan ta in med rätt avancerat material. Däremot tycker jag han kan vara rätt otrevlig mot sin fru ibland :cautious:
 
Det finns nog bättre avsnitt/inlägg om du vill lära dig mer om just vad fondrobot är. Jag läser oftast inte inläggen utan lyssnar bara på podden. Om jag minns rätt var hans slutsats att Lysa & Opti var de bästa robotarna, så läs bara om de två om du vill. Jag tycker podden är bra, de är väldigt riskaversa och blandar basic som även "nybörjare" kan ta in med rätt avancerat material. Däremot tycker jag han kan vara rätt otrevlig mot sin fru ibland :cautious:

Åh fy på det sista 😣 Får klåda av minsta lilla otrevlig ton i poddar! Men kanske är lättare att lyssna ändå!

Killen jag träffar förklarade just hur mina investeringar ökar i värde genom en liknelse med hästar i ett stall när jag inte förstod hur inte mina 10 kr i en fond blev 11 kr utan bara värd mer. Min häst blir ju inte 1.1 häst om han stiger i värde. Japp, den nivån av minuskunskap kan man tydligen besitta 😁
 
Okej jag föll för Lysa också 😅 Men deras månadssparande var minst 200 kr så jag satte bara in 1000 kr. Egentligen ville de inte låta mig skapa ett konto men tog jag borde lånet till föräldrarna (som varken har ränta eller krav, tvärtom 😅) till fick jag skapa en profil. Valde hållbar inriktning och långsiktig. Ska bli kul att följa både Lysa och Avanza Auto :)

Och jag har redan ökat min 1000-lapp på Avanza med 10 kr (Auto är ej igång än). Mina stackars kollegor som tjatat på mig så länge att börja har eventuellt ångrat sitt tjat nu 🙄🤣
 
Trist. Jag hade nog tagit det som att banken har något att dölja:cautious: Men ingen aning om hur deras mätningar fungerar i och för sig.

Nja, det vet jag inte. Det är ju inte så att Länsförsäkringar är någon världsomspännande bank liksom. Jag tolkade det snarare som att de helt enkelt inte kan bilda nån uppfattning ännu.
 
Nja, det vet jag inte. Det är ju inte så att Länsförsäkringar är någon världsomspännande bank liksom. Jag tolkade det snarare som att de helt enkelt inte kan bilda nån uppfattning ännu.
Fast min bank är inte någon stor bank heller, och den fanns med. Men de kanske lägger till fler med tiden :)
 

Liknande trådar

R
Juridik & Ekonomi Jag har en liten summa pengar som jag vill ska växa över de kommande tio åren. Jag vill inte sätta in något per månad eller så utan vill...
Svar
10
· Visningar
1 490
Senast: Raderad medlem 6459
·
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 371
Senast: sjoberga
·
Skola & Jobb Börjar känna att enbart låta pengarna sitta på en vanligt slätt sparkonto/bankkonto är lite tråkigt och onödigt. Självklart vill jag...
Svar
5
· Visningar
1 178
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp