Etologifråga

Nenyah

Trådstartare
Hej!
Den här frågan har inte 100% med hund att göra, moderatorn får flytta den om det inte passar sig.
Men jag vet att många här inne läser mycket etologi. Och jag hade en debatt ang. att äta kött vs inte äta kött. Det har absolut inget med saken att göra, men jag påstod att människor har ett val i vad man väljer att äta. Medan djur väljer med instinkt. Personen jag pratade med påstod att allätande djur har lika mycket val som vi att "äta barken eller fågeln på kvisten".
Och jag vet att det finns kräsna hundar och hundar som ratar viss mat.. men vad beror det på egentligen? Och är det inte nedärvda egenskaper att de "ska" tycka om rått kött? Att hästen äter gräs osv...?

Skulle någon härinne kunna svara på det vore jag ytterst tacksam! :bow:

Sv: Etologifråga

Man brukar prata om både arv och miljö. Mycket av det hundarna stoppar i sig är sånt de lärt sig att äta (av mamma exempelvis). Inte hela sanningen, men en del av den.

Vad har vi för allätande djur då?
De allätande, precis som vi människor, väljer ju att äta det som är godast.
Det är ju en försvarsmekanism i hjärnan.
Ruttet äpple vs färskt äpple
Dåligt kött vs bra kött

Godast = bäst

Sen är lever vi i en tidsålder där för mkt frestelser finns framför oss.
Saker med mkt socker triggar igång vad det nu var i hjärnan (nåt med belöning om jag minns rätt)

Ang hundar så tror jag att en del har lärt sig att vara kräsna... dizzar de nåt tillräckligt många gånger så ger matte eller husse något gott uppe på torrfodret.
Klart de vill ha färskt kött. Känna bloddoft... det är rovdjur.
Det ligger i dess natur ursprungligen, men vi människor försöker anpassa djuren till vårat synsätt och djurhållning...
På gott o ont..

Vet inte om du fick nåt´direkt svar av mig... bara mina tankar...:idea:

Både vi och hunden har ett val vad man vill äta. Men hunden har inget etiskt tänkande mot att inte äta kött så varför ska den välja bort?

Ja visst vore det naturliga för hundarna att inte vara kräsna, de är ju opportunister i grunden.
Dock är det väl olika anledningar om man jämför kräsna hundar och hundar som knappt äter någonting alls och nästan svälter sig själva. Vi har ju genom avel mixtrat så mycket med våra hundar att vissa delar har förändrats. Hundarna lever ju inte ett liv där de måste kämpa för att få tillräckligt med mat och de behöver därför inte vara lika glupska utan kan vara mer kräsna och bara äta det bästa.
Speciellt när det rör självsvält tycker jag det är en svår fråga för att äta borde vara det mest basala för alla djur och inte så lätt att avla bort.

Men ändå intressant att se skillnader som är rastypiska. Rent generellt så är ju raser som labrador och dalmatiner glupska varelser som inte vet vad känslan "mätt" är medan många vinthundar knappt rör maten.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka