Ett barns arbete!

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

tallen

Det här har inte jag skrivit själv, utan en av mina elever har skrivit det, och jag har fått lov att återge det här:

LEK MED TANKEN!

Tänk dej att du får ett jobb, ett jobb du inte själv valt, men nöden har ingen lag, och ALLA runt om kring dej, slår ihop händer och fötter och säger : Oooo va´roligt! att du fått jobb.

Du kommer till ditt nya jobb, som du inte vet något om, och det visar sig vara ett gigantiskt kontorslandskap :crazy: där ingen har speciella platser, utan alla sätter sig vid det bordet, och den dator som är närmast, eller verkar intressantast, eller kanske den som just då är ledig.

Du vågar ju först inte sätta dej någonstans, utan står helst i ett hörn och iaktar, men så kommer chefen sättandes i en väldig fart och pekar på en plats att sitta.
Hon sätter sig brevid för att börja berätta om jobbet, men så uppstår problem vid ett bord en bit därifrån, och då ilar hon snabbt vidare dit, och du blir sittande, med blandade :crazy: känslor.

Spännande tänker du, det här kan bli kul, att lära känna alla dom här människorna, samtidigt som du känner rädsla, tänk om ingen gillar mej, tycker att jag är knäpp, har fel färg på byxorna, eller inte klarar kraven...

Så blir det lunch! där har alla givna platser, du hamnar mitt mellan två män som inte verkar gilla varandra, dom träter hela tiden om stort och smått, och du sitter helst tyst och lider.
Snett mitt emot dej sitter en tjej som inte verkar riktigt klok, hon sölar och drägglar, och det är svårt att hitta någon matlust när man tittar åt hennes håll.

Maten smakar konstig, ser inte alls ut som den du lagar hemma, ärligt talat har du inte ens smakat något liknande.
Mycket fick du på fatet också, mycket mer än du brukar äta till lunch, men det verkar som om alla äter upp, så då gör du det också.

Sedan är det lunchrast, du hittar inte din kappa i kapprummet, men tillslut när alla gått ut hittar du den blöt, under en av bänkarna, du drar på dej den och tar ett försiktigt kliv ut bland dom andra.

Du har just börjat njuta av solen när chefen kallar, jobbet väntar, rasten är slut.
Sittande vid ett ledigt skrivbord börjar du spana in dina arbetskamrater,
Finns det någon som verkar vilja ha kontakt?
Två av tjenerna sitter och tisslar och tasslar, och du försöker dej på att försiktigt börja närma dej dom, kanske dom pratar häst :idea: så roligt det vore!

Men... dom pratar killar och nagerlack, och det passar ju inte dej.

Killarna då? kanske det finns någon trevlig vän där? Nja... deras prat går ju mest ut på traktorer och bilar.

Den dagen var det skönt att gå hem från jobbet!

Så går veckorna, alla jag pratar med säger: Oooo va´bra att du hittat ett jobb! det är väl roligt?
Ingen förstår att dina långa dagar, 7.00-17.00 tar knäcken på dej, ingen fattar att du inte hittat en enda vän att prata med, ingen kan känna känslan i magen när du är på väg till jobbet..

Det blir jobbigare och jobbigare att öppna porten till jobbet, du måste stanna oftare och ta ett djupt andetag, intala dej själv att: Oooo va´roligt att du har ett jobb!
Tårarna är nära...

Du känner dej liten och ensam, klarar inte av att jobba med alla dessa människor, du inte själv valt att jobba med.
Det här gigantiska kontorslandskapet växer för varje dag, känns som om du ska gå vilse.
Du vet att detta inte är en arbetsplats för dej, men här ska du vara i 3-4 år, utan chans att komma härifrån :crazy:

VAD GÖR DU????

vore det jag skulle jag säga upp mej, men kan våra barn säga upp sig från en förskola? Hur många barn har det inte så här, från låt säga 1 år, till kanske 4-5 års ålder?
Vad sätter det för spår i deras hjärtan?

Fundera en stund hur det skulle kännas, och vad vi vuxna kan göra åt det, ingen skugga över personal, eller så på våra barnstugor, men med den fattiga personalgrupp som många barnstugor har, är det ju inte konstigt om inte "chefen" har nog med tid.

den tjej som skrev detta, va då 14-15 år, hon hade själv varit på dagis hela sin uppväxt, och hade föräldrar som var egnaföretagare, vilket innebar att dom inte hade semester, utan då fick "anna" vara på en annan avdelning under sommaren.

Tack Anna för din berättelse, om du läser detta :bow:
Pussar!
 
Sv: Ett barns arbete!

Anna om du läser detta. :bow:

Tack för att du delade med dig av dina tänkvärda ord.
Det var en mycket bra jämnförelse du gjorde.
Och klok.

Och Kanske är det så att DU ska jobba med barn.
 
Sv: Ett barns arbete!

Men vissa barn trivs jättebre på sin "arbetsplats" så det är ju olika.
Dessutom så kan man ju byta dagis om barnet inte trivs.
 
Sv: Ett barns arbete!

Tänkvärt!

Kanske fler barn än vi tror, har det så här?
fast många barn trivs ju också med dagis...
men det klart, inte alla...

* Jenny *
Dagisfröken
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 702
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 214
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 231
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 192
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp