ett hundliv inget värt?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare emelie_ee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 592
E

emelie_ee

I en liten by någonstans i Sverige lever en hund. När han var åtta veckor gamal såg han sina syskon och sin mamma för sista gången. Han var en lekfull liten hund av en ras som kräver mycket motion, kärlek och omsorg. Han såg precis ut som en liten ullboll och hans ögon var de finste jag någonsin sett!
Tyvärr är denna värld långt ifrån rättvis och den stackars lilla valpen sattes i en liten hundkoja, ensam, rädd och utan någon människa som brydde sig. Där satt han dag ut och dag in. Hade han tur kunde han ibland få komma ut i trädgården en stund mitt på dagen men ganska ofta slutade trädgårdsvistelserna med en rejäl omgång stryk när han inte uppförde sig på det sätt som hans nya ägare förväntade sig.
Sommaren blev till vintern och det blev kallt ute, väldigt kallt! Men den stackars lilla hunden fick inte komma in i värmen till sina ägare. istället satt han kvar i sin lilla hundbur och såg sitt vatten frysa och under januari månad när temperaturen steg under 20 minus började han själv att frysa, men ingen brydde sig!
Våren kom och en dag skadades han av en häst som sparkade honom. Man kunde se att han hade ont då han under flera månaders tid inte kunde stödja ordentligt på benet, ingen människa i hans närhet noterade att han behövde vård och tillslut läkte skadan ihop av sig själv.
Idag, flera år senare ligger den lilla hunden fortfarande kvar i sin hundkoja, det är 10 minus ute och han ligger där utan någon som helst värme. han har inte ens en filt att ligga på utan ligger direkt på en hård träskiva. Hans vatten fryser fortfarande och han får vara glad om han får sin mat 2 ggr om dagen..
Hans päls är inte len längre utan fylld med smuts och stora tofsar. I hans ögon syns bara rädsla och sorg.
Den här hunden kunde fått ett underbart liv, istället hamnade han hos fel familj och fick ett helvete. Jag bryr mig om den här hunden men då jag inte äger den tycks det inte finnas något jag kan göra? Jag har pratat med grannar, men ingen vill lägga sig i. Jag har ringt till olika organisationer och myndigheter men ingen vill hjälpa... Är en hunds liv inte värt någonting i vårat samhälle?

Sv: ett hundliv inget värt?

Herre Gud, anmäl igen, och igen och igen... Skriv till lokala dagstidningen! Anonymt om du vill!
Jag känner igen det du berättar, omän sistuationen är annorlunda i fallet jag plågas. Men bortkastade liv gör så ont, så ont. Jag har, av en känd Hundpersonlighet, fått rådet att stjäla hunden. Jag ska medge att jag ofta leker med tanken... Men sen då?
Tillägg: Maila, skriv eller ring till din kommuns miljönämnd, kollar du på Internet kan du se de olika avdelningarna, där finns bl.a. en Djurskyddsavdelning. Finns inte det på din ort anmäler du direkt till Miljönämnden. Såhär får det INTE gå till!!

Fy vad hemskt!

Skicka ett anonymt mail till din lokala tidning,eller någo större tidning!
Kopiera det du skrivit här,för det var väldigt bra skrivet!
Och sen lägger du till namn och adressuppgifter till hundägaren,så tidningen kan kolla upp det!

När du mailat till tidningen,så drar du iväg ett mail till Miljö och hälsa i din kommun,och skriver att du kontaktat tidningen för att inget händer!

Då ska du se att det blir nog fart under fötterna!

Lycka till!

Det är klart det finns något du kan göra, men då får man inte vara mesig eller så brydd om lag och rätt. Varför pratar du med grannar istället för direkt med hundägaren?

Självklart finns det saker att göra. Jag har pratat med ägarna flera gånger, jag har dessutom ringt runt och försökt ta reda på vad som gäller. Men jag tycker att der borde finnas några vuxna där ute som borde ta sitt ansvar! Kanske tycker hundens ägare att jag är för ung för att tala om för dem hur de ska sköta sin hund.. hade någon mer än jag reagerat kanske de hade lyssnat! någon skrev om att sno hunden. Tro mig, den tanken har lockat mig många gånger. men var ska jag lämna en stulen hund? I bland har jag till och med gått så långt att jag har hoppats att att någon skulle köra på hunden när den har rymt och springer på vägarana. Det låter hemskt, men då skulle hunden iallafall slippa att lida! För ett årsedan dog en av mina vänners hund, då åkte jag bort till ägarna och vädjade till dem att sälja hunden till min vän. De vägrade. Ändå har jag aldrig sett dem gå ut och gå med hunden eller leka med den så jag förstår inte varför de vill ha den kvar, det är bara en statussymbol för dem!

Kan inte dina föräldrar hjälpa dig?

Sånt här klara inte jag av att läsa. Du får gärna pm:a mig med alla uppgifter, så ska jag ringa tidning och kommunen och allt som behöver göras.
Men då vill jag veta namn, adress mm till de som äger hunden.

Sånt här klara inte jag av att läsa. Du får gärna pm:a mig med alla uppgifter, så ska jag ringa tidning och kommunen och allt som behöver göras.

:bow:

Jag blir galen på människor som behandlar sina hundar på detta sättet :devil:
På dom bara...

Ja, för såhär FÅR inte en hund behandlas. Det är definitivt mot lagen.Så det är inte omöjligt att göra något konstruktivt och hjälpa hunden. Ta emot Granas erbjudande och gör årets goda gärning!

Detta är grymt, det finns inte ord som räcker...........

Fortsätt att anmäla och kontakta lokalpressen som flera andra säger. Finns det någon Brukshundklubb i närheten kan kanske någon där hjälpa till.

Ta emot Granas hjälp..

GIsses nu sitter jag och aslipar..

/Zizzy med mycket hög feber...

All eloge till dig Grana!

Jag blir så himla illa berörd av sånt här, jag hoppas verkligen att något händer.
TS, ta Granas hjälp!

Varför har du inte sagt till hundens ägare? Vi har en granne som började låta sin hund vara ute. Hunden hade blivit obekväm och skitat ned i huset (herregud, vad tror folk när de skaffar hund). En dag hade vi fest i huset mitt emot. Husets värdinna kom in i rummet och sa att herregud, nu sitter deras hund ute och det spöregnar. Jag reste mig och gick ut till hunden. Knackade på dörren och inget hände. Ingen öppnade. Kände på dörrhandtaget och det var öppet så jag kopplade loss hunden och släppte in henne. Då kom ägaren och såg förvånad ut. Jag sa till honom att eftersom vi är några stycken som tycker väldigt synd om er hund så tog jag mig friheten att släppa in henne. Antagligen blev han så förvånad så han kom sig inte för att säga någonting.

Hunden satt inte ute mer när det regnade. Nu har de lämnat bort henne för hon var till för mycket besvär. Förhoppningsvis har hon det bra där även om jag själv nog valt att ta bort hunden. Ta emot Granas hjälp som de andra säger. Så här får det inte gå till.

Kl.

Ja man får hoppas Ts kommer in, så detta inte bara var något som skrevs i all hast.

Nu har TS tagit kontakt med mig och jag hoppas hon hör av sig snabbt igen så jag kan anmäla.

Uppdaterar när jag vet mer..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 449
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 935
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 147
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 954
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka