Ett litet SadelKRUX!

Krizz

Trådstartare
Detta med sadlar gör mig fullständigt TOKIG! :confused: Det är dåligt med kompetenta människor härikring och jag väljer därför att höra med alla här på Buke vad ni tror :)

Jag har då en 7-åring som tidigare gått med en Prestige Roma 17'' 33 men som nu blivit jättefel i svängning av bommen på mindre än ett år. Han har fått jätteskav (syns på bilderna) pga att ja litat på en inkompetent sadelprovare:cry: Han ser därför inte så fin ut i kroppen heller pga en obalans som även gjort honom känslig i pälsen, han får skav av allt.:crazy:

Det jag söker av min egen bedömning är en rak sadel med kort anläggningsyta, breda kanaler (minst 4 fingrar bredd) och som ändå har plats för manke. Jag har ganska låna överben och behöver därför även ganska rejäla knästöd.

Han blir rätt rak när han rör sig och nästan åt det överbyggda hållet, långa bakben.

En annan aspekt att ta hänsyn till är att jag är student och har hyfsat restriktivt med pengar, ska försöka köpa två sadlar (en dressyr och en hopp) för ca 12 000kr är det tänkt :crazy: (i värsta fall EN hoppsadel som är bra)

Vad tror ni kan passa? Vad är värt att prova?

Bilderna är tagna direkt efter att han gått med en Globus Esperanza 16.5 32 så skrubbningarna i pälsen är lite längre fram än de tidigare skaven. Tyder detta på att sadeln är för rak eller för svängd? Eller passar den inte alls?!:confused:

Tacksam för ALLA svar!bild1
bild2
bild3
bild4
 
Senast ändrad:
Sv: Ett litet SadelKRUX!

Här en häst med mycket lik rygg, och letar också sadel, har en tråd med tips på några raka sadlar. Blev tipsad om esperanzan, men hur ser den ut på hästen? Vill se hur svängd/rak den är :p, är den för svängd för din häst är den för svängd för min. :p
 
Sv: Ett litet SadelKRUX!

Här en häst med mycket lik rygg, och letar också sadel, har en tråd med tips på några raka sadlar. Blev tipsad om esperanzan, men hur ser den ut på hästen? Vill se hur svängd/rak den är :p, är den för svängd för din häst är den för svängd för min. :p

Jag ska plåta den på honom imorgon och lägga upp så får du se!!
Jag, personligen är inte helt frälst av Esperanzan för den har lite för dåliga stöd för min skänkel, däremot är den bred i kanalerna och "verkar" funka för hans långa manke... Det är den bortsett från Crown Impala som låg väldigt bra förra året i stl 17.5 och Wide. Då den är såpass ny på marknaden så finns det få sadlar ute till min plånbok :/

Då hans rygg även är ganska kort så "skjuver" han fram alla sadlar med längre anläggningsyta så att man sitter i framvikt vilket även ökar trycket på ländryggen :crazy: så detta är ganska klurigt ... :confused:
 
Sv: Ett litet SadelKRUX!

ja ser nu att han har sadelläget långt bak men ändå lite kort rygg, min har lång rygg med sadelläget långt bak.
verkar dock som min häst vara i behov av breda bomvidder(?) då sadeln ska komma så pass långt bak att manken går fri.
corinarygg2011houmlst006_zpsc4133600.jpg

men förutom manken så tycker jag att ryggarna på våra hästar är hyffsat lika.

hade en prestige arezzo och provade på min häst, ytte pytte glapp bak men låg annars bra, kan nog passa din. prestige sidney ska tydligen vara en äldre modell av arezzon och är billigare beganat.
 
Senast ändrad:
Sv: Ett litet SadelKRUX!

Prestigesadlarna har jag nästan lite ratat då de flesta är svängda i modellen och för trånga kanaler. - Har även hört endel kring att Prestige gör sina sadlar anpassade efter ryttarna och inte hästarna :o

Ja de båda har ju rätt så lång manke så sadeln får verkligen vara rymlig för att de ska kunna använda manken. Framförallt vid hoppning :d
 
Sv: Ett litet SadelKRUX!

arezzon har verkligen super bred kanal, när jg får in 4 fingrar i min sc celine så får jag lätt in en knytnäve i arezzons.

så kan vara värt att prova den.
 
Sv: Ett litet SadelKRUX!

Arezzon ska jag försöka låna med mig imorgon. Funderar även på att prova en Morris and Nolan Flatback, en äldre modell som ser rak ut och verkar ge plats åt manken. Sedan är ju frågan vad det finns mer för sadlar som har breda kanaler, kort anläggningsyta och som passar nästintill spikrak rygg ...:confused:
 
Sv: Ett litet SadelKRUX!

Islandshästsadel? Dm har ju rak och kort rygg, dock oftast ingen manke så det går väl inte oavsett. Men någon liknande modell borde ju finnas för islandshästar som faktiskt har manke.
 
Sv: Ett litet SadelKRUX!

Fast jag behöver en hoppsadel som har plats för långa överben med mycket knästöd för hästen är ganska storhoppad ..:p så det blir lite tokigt med en platt inslandshästsadel ;)
 
Sv: Ett litet SadelKRUX!

M&N kan nog fungera, det är en trevlig sadel :)
Har en M&N hopp till min fröken.
Men även Albion kan vara värt att titta på.

Min sadelmakare gillar inte heller Prestige, hen hittar inga hästar de ligger tillräckligt bra på men de passar många ryttare.
Å min sadelmakare vågar jag lita på då hen vunnit bla sm i sadelmakeri flertalet ggr så helt ute och cyklar är hen inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Ett litet SadelKRUX!

M&N kan nog fungera, det är en trevlig sadel :)
Har en M&N hopp till min fröken.
Men även Albion kan vara värt att titta på.


Ska se om jag lyckas få tag på en M&N som jag kan prova iaf, det jag är rädd för är för smal kanal och för lite plats för manken :crazy:
Har provat en Albion med rundbossor och den passade absolut inte, minns inte vilken modell det var heller men ska kika vidare. Vilken av Albions modeller är lite smäckrare och åt det raka hållet? :)
 
Sv: Ett litet SadelKRUX!

Vilka m&n modeller är spikraka? Och hur är de i vidderna?

Jag blev tipsad av min sadelprovare om en äldre M&N Flatback. Den är bred i kanalen och ser ut att vara ngt generös i vidderna. En normal, fungerar på en Vid.. Men detta är slutsatser jag dragit av endast en sadel så svårt att veta. Har dessutom inte provat den på kusen än ...:D
 
Sv: Ett litet SadelKRUX!

Ska se om jag lyckas få tag på en M&N som jag kan prova iaf, det jag är rädd för är för smal kanal och för lite plats för manken :crazy:
Har provat en Albion med rundbossor och den passade absolut inte, minns inte vilken modell det var heller men ska kika vidare. Vilken av Albions modeller är lite smäckrare och åt det raka hållet? :)

Jag har M&N till mitt fullblod med mkt manke och det går bra, en rejält vid kanal är det också (får lätt in 4 fingrar i bredd).
Min har bomvidd 32 som tydligen var den vanligaste storleken enligt sadelmakaren å jag har ingen aning om vad det kan motsvara i andra storlekar då det var den första sadeln jag köpte till henne (nyinköpt häst)
Men skulle gissa på att det motsvarar vid?

Kan visa en dålig bild på min häst hur hon ser ut

426048_10152543966995223_1353013015_n.jpg


Visste inte ens att Albion hade ngn sadel med rundbossor, har bara sett med kilbossor.
Men jag skulle nog prova en Albion K2 iaf.
 
Sv: Ett litet SadelKRUX!

Tack!! Den är normal den jag ska prova men säljaren menar på att den är mer mot MW (den har bomvidd 30)

Jag tror att det kallas rundbossor när de ser ut så :p De var liksom väldigt utstående och "rundaktiga" haha. Såg inte ut som några kilbossor iaf :crazy:
 
Sv: Ett litet SadelKRUX!

Vad tror ni förresten om En Pessoa Rodrigo? På bilder ser den rätt rak ut och de kan man även byta koppjärn på vilket känns värt när man har unghäst under uppbyggnad... :D De var inte så fasligt dyra begagnat heller :)
 
Sv: Ett litet SadelKRUX!

Jag tycker att Rodrigon ser lite svängd ut faktiskt, genXelit ser rakare ut i så fall.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Kön kattungar 4st
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp