Ett måste med bil..??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Brummselisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 950
B

Brummselisa

Som rubriken låter:

Snart dags för mig att ta körkort, men kostnaderna skrämmer mig en aning och även när man ser människor köra till affären en halv km bort:eek:
Klarar mig ju bra utan bil och skulle inte ens fundera på körkort om det inte vore för vovven. Nästa år ska ju bli vårat första "riktiga" tävlingsår och att kunna ta sig till alla viktiga tävlingar är ju bra!
Bor i en mindre stad med två hundklubbar och några tävlingar, går på skolan i skogen och tar alltid buss dit och när jag ska till släkten åker jag buss och tåg.
Så är det ngn här inne som inte har körkort?
Hur går det då med att hitta till klubbarna och tävlingarna? Att ta med hunden på längre resor? mm...

Sv: Ett måste med bil..??

Som rubriken låter:

Snart dags för mig att ta körkort, men kostnaderna skrämmer mig en aning och även när man ser människor köra till affären en halv km bort:eek:
Klarar mig ju bra utan bil och skulle inte ens fundera på körkort om det inte vore för vovven. Nästa år ska ju bli vårat första "riktiga" tävlingsår och att kunna ta sig till alla viktiga tävlingar är ju bra!
Bor i en mindre stad med två hundklubbar och några tävlingar, går på skolan i skogen och tar alltid buss dit och när jag ska till släkten åker jag buss och tåg.
Så är det ngn här inne som inte har körkort?
Hur går det då med att hitta till klubbarna och tävlingarna? Att ta med hunden på längre resor? mm...

Jag har det inte, än. Och det suger. Visst hundarna är väl härade med att åka tåg, bussar, spårvagnar och färjor men kollektivtrafiken är helt enkelt inte utbyggd till brukshundsklubbar och bra sökmarker. Spårkurser och läger är nästan omöjliga att gå och man känner sig lite som en parasit när vänner skjutsar en även om man betalar för sig. Dessutom får man anpassa sig till deras bilar och förtränga all kunskap man har om "osurrad lasts vikt vid kollisioner" när man åker med hunden lös.

Så min slutsats är att har man inte en någon mycket närstående person med ett lika brinnande intresse som har bil så är eget körkort nästan ett måste om man tänker träna och tävla seriöst.

Jag har inget körkort, men eftersom hela min familj tränar och tävlar är det rätt lungt.. Cyklar en hel del (små hundar=cykelkorgen) och åker mycket buss. Men famförallt samåker jag mycket med kompisar och bekanta. Funkar fint!

Men, utan min familj hade det nog blivit väldigt knökigt.

Gilly:)

Jag har inte körkort (än) och när jag bor i Piteå så är det helt j*vla hopplöst. I Stockholm (där jag egentligen bor) är det mycket bättre. Där kan man åka kommunalt hur lätt som helst med hundar och om jag vill någonstans dit jag inte kan ta mig kommunalt brukar jag samåka med andra eller så ställer någon förälder upp i nödfall om de har möjlighet.

Jag har det inte, än. Och det suger. Visst hundarna är väl härade med att åka tåg, bussar, spårvagnar och färjor men kollektivtrafiken är helt enkelt inte utbyggd till brukshundsklubbar och bra sökmarker. Spårkurser och läger är nästan omöjliga att gå och man känner sig lite som en parasit när vänner skjutsar en även om man betalar för sig. Dessutom får man anpassa sig till deras bilar och förtränga all kunskap man har om "osurrad lasts vikt vid kollisioner" när man åker med hunden lös.

Så min slutsats är att har man inte en någon mycket närstående person med ett lika brinnande intresse som har bil så är eget körkort nästan ett måste om man tänker träna och tävla seriöst.

Jo förstår bruksmänniskor som är beroende av skogen och är väldigt glad över att jag har satsat på lydnad och freestyle, vilket nog är mycket lättare att lyckas ta sig till utan bil (om man ändå bodde närmare Stockholm!)

Jag har inget körkort så jag cyklar sommartid, har ju relativt små hundar så jag sätter ner båda i cykelkorgen på styret och så susar vi iväg :D. Vintertid och sträckor längre än 2 mil eller vid kasst väder så fixar jag skjuts, går nästan alltid att få ihop det på något sätt även om det är ett evigt pusslande.

Jag har inte körkort (än) och när jag bor i Piteå så är det helt j*vla hopplöst. I Stockholm (där jag egentligen bor) är det mycket bättre. Där kan man åka kommunalt hur lätt som helst med hundar och om jag vill någonstans dit jag inte kan ta mig kommunalt brukar jag samåka med andra eller så ställer någon förälder upp i nödfall om de har möjlighet.

Haha, känner igen det! Dit jag inte kan ta mig med buss, tåg, kompis eller skolan, dit får mina föräldrar ställa upp (vilket de oftast gör, annars finns ju alltid mormor och morfar:angel:)

Har ju inga problem att ta mig till lydnadstävlingar då jag ju går på en skola med hundinriktning och då har många "hundvänner" som alltid gör rum för en till i bilen, jag har föräldrar och andra släktingar som gärna kör och några ggr om året kan jag följa med skolan till tex. Stockholm och klubben. Det riktigt stora problemet är ju freestyletävlingarna som ligger en bra bit härifrån och att åka tåg och buss till stockholm, Göteborg och Linköping är ju inget som oroar mig utan mer att hitta och klara mig när jag väl är där:S

Haha, ja, nu har jag bara behövt dem 2-3 gånger, men nog har de gångerna varit bra :p Jag har så mycket kontakter bland vinthundsfolket (och det är oftast utställningar jag ska till) att jag oftast hittar någon att åka med.

Ja det bero ju på hur man bor, Jag har inge körkort(än) men jag bor centralt med bussar överallt och inge problem att ta mig någonstarns + en kille som ställer uoo skjusar ofta och föräldrar.

Men ja jag skulle nog inte klara mig om jag inte hade haft nån och sjusa mig ochså när man ska tävla.men som sakt det bero ju på hur man bor också.

Ja det bero ju på hur man bor, Jag har inge körkort(än) men jag bor centralt med bussar överallt och inge problem att ta mig någonstarns + en kille som ställer uoo skjusar ofta och föräldrar.

Men ja jag skulle nog inte klara mig om jag inte hade haft nån och sjusa mig ochså när man ska tävla.men som sakt det bero ju på hur man bor också.

Jag bor i Göteborg. Att ta sig runt stan är inga problem. Problemen är när man vill träna/tävla. Det är svårt att ta sig till de flesta brukshundklubbar i området utan bil. Likaså kräver många hundläger och kurser tillgång till bil.
Jag har svårt att tro att just det problemet är mindre på andra ställen:angel:

Jag har tränat spår och sök med träningskamrater utan bil. Jag kan enstaka gånger tänka mig att hämta någon om det är på vägen och det är lätt att stanna till och vänta, men skall det ske regelbundet är det jobbigt. Och åka på tävling med någon har jag aldrig gjort. Skulle det bli så att jag bryter vill jag åka hem direkt och inte sitta och vänta i timmar.

Ja, tyvärr är det nästan som ett måste att ha bil, eller åtminstone körkort. Kommunikationerna är urusla för det mesta, ska man skaffa jobb behöver man b-körkort osv. Tröttsamt att ha hund på pendeln, folk tycker att hunden tar för stor plats verkar det som. Blir alltid på dåligt humör av alla konstanta förseningar :mad:

Än så länge går det bra utan bil, stans kollektivtrafik är fantastisk och ska vi längre sträckor ställer föräldrarna upp. Men så tävlar vi inte och träning uppgår till valpkurs än så länge... Men vi lär behöva det sen, när vi kör igång med spårträningen på riktigt.

Jag jobbar på körkortet, främst för att kunna ta mig till roligare marker lättare. Skogsområdena runt stan här är ju fina, men fullpackade av hundar, folk, crosscykel osv.

Och så drömmer jag om att göra Sverigeresan upp till Tärnaby och kompisarna där. Med bil. *målet*

/Syrsa

Jag skulle inte klara mig utan bil. Att åka buss med två stora hundar lockar inte och dessutom behöver jag bilen som förvaringsutrymme när vi tränar. Måste ju alla prylar någonstans och en plats att sätta ena hunden på när jag tränar den andra. Schäfern hetsar dessutom lite när andra hundar körs i skyddet så han måste sitta i bilen vid de tillfällena.

Att ta sig till tävlingar utan bil är dessutom hopplöst.

Ett körkort är en investering för livet och något man alltid har nytta av.

Kl

Jag tog ganska nyligen körkort och fattar inte hur jag klarat mig utan det! Det är verkligen helt strålande att slänga in jycke, grejer och mig själv i bilen och vips så har man alla träningsmöjligheter i världen.

Jag har tidigare åkt med bästa kompis som är lika hundgalen som jag; men det gör att bara en hund får plats och jag måste ju såklart åka när hon kan.

När jag ska träna har jag dessutom mycket grejer med och det är perfekt att ha alla träningssaker i bilen. Jag har fibro och det är sketet att bära omkring på leksaker, föremål, apportbockar, koner och allt vad det är.

har du ingen vän, släkting, pojkvän etc som kan ställa upp i vått och torrt, så behöver du körkort och bil. inte bara för att köra till klubben, utan också för att förvara hunden i. alla klubbar tillåter inte hundar i klubbstugan, och det funkar inte riktigt att bara tävla när solen skiner och det är hyfsat varmt. även lydnadstävlingar tar lååång tid, speciellt i ettan som oftast har många startande.

När valpis var riktigt liten hade vi ingen bil (dock körkort) och det funkade väl. Vi skaffade bil något senare och ja, det är oerhört praktiskt med bil. Packning och yster hund på fullsatt tåg är ingen höjdare, och utställningssäsongen är inte görbar utan bil.

hum:crazy: jo det förstås men inget av det är något som bekymrar mig när jag tänker bil och varför jag skulle behöva den. Har ju som sagt en pappa som kör mig till klubben (om det är för dåligt väder för att gå) och även till tävlingar när han kan, annars har jag mamma (som ställer upp när hon har tid), mormor (som gärna ställer upp) och kompisar (under detta året ska även min bästa vän starta lydnad med sin pappis så..), att ha ett ställe att ha hunden på är inte heller något bekymmer, antingen har jag någon som kör mig eller så har jag en bur med mig, på klubben har vi både klubbstuga och "utetak" där hunden kan vara. Men känner mi mest splittrad när det gäller resorna jag VILL till (längre upp), ifall ingen skulle kunna tänka sig att köra. Det skulle ju inte vara något problem om det inte vore för mitt lokalsinne..som inte..existerar!:rofl: Kan verkligen inte hitta någonstans och blir det då till fots..det kan ta sin lilla tid:angel::rofl:
En annan sak varför jag hellre åker buss och tåg är för att min hund är åksjuk, har jobbat grymt mycket med det men tycks inte hjälpa: tabletter, spray, baksäte, bagage, framsäte, knä, bur mm..inget hjälper, visst har det blivit bättre (han spyr ju inte efter 10 m längre:D) men alla har redan berättat för mig att han aldrig kommer bli bra och den enda gång han är någorlunda bra är när han får sitta bredvid mig..och det är ju ett STORT problem med bil.
Men verkar ju som marioteten anser att bil är nödvändigt, så blir väl att skaffa en...i framtiden.

Liknande trådar

Samhälle Jag vet ju att många lever utan bil, och att det är en lyx egentligen. Men jag har vant mig vid lyxen, dessutom nyproducerad bil, och... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 311
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 494
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 963
Senast: Grazing
·
Äldre Jag har åkt från Västerås till Bollnäs för att hämta en katt. Nästan framme går något i bilen sönder (datorn varnar, ny bil ni vet...)...
Svar
4
· Visningar
880
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka