Ett måste med bil..??

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Brummselisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 950
Sv: Ett måste med bil..??

frågan är ju om det alls går att göra någon tävlingskarriär med en hund som kräks hela tiden. det är inte riktigt rättvist att man kräver prestation av dem om de mår dåligt. men det är möjligt att problemen ger med sig om hunden vänjer sig vid att åka bil.

det är bra att ni får ha hundar i er klubbstuga, men så är det inte på alla klubbar. många hundar behöver också bilen för att ladda batterierna. det är tröttande att vara på tävling och får man ett sent startnummer riskerar man att hunden är för trött när det är dags.

du måste inte skaffa bil. jag har bara haft körkort i ett år men har varit ute på en massa tävlingar innan det. dock har jag haft en mycket god vän som har ställt upp och kört mig fram och tillbaka och sådan tur är det inte alla som har. min gode vän hade ett lika brinnande hundintresse som jag har, och jag har svårt att se att någon icke hundintresserad skulle ställa upp och sitta i en kall och trång klubbstuga en hel söndag. bil underlättar massor! exakt hur mycket vet man inte förrän man äger en.

hum:crazy: jo det förstås men inget av det är något som bekymrar mig när jag tänker bil och varför jag skulle behöva den. Har ju som sagt en pappa som kör mig till klubben (om det är för dåligt väder för att gå) och även till tävlingar när han kan, annars har jag mamma (som ställer upp när hon har tid), mormor (som gärna ställer upp) och kompisar (under detta året ska även min bästa vän starta lydnad med sin pappis så..), att ha ett ställe att ha hunden på är inte heller något bekymmer, antingen har jag någon som kör mig eller så har jag en bur med mig, på klubben har vi både klubbstuga och "utetak" där hunden kan vara. Men känner mi mest splittrad när det gäller resorna jag VILL till (längre upp), ifall ingen skulle kunna tänka sig att köra. Det skulle ju inte vara något problem om det inte vore för mitt lokalsinne..som inte..existerar!:rofl: Kan verkligen inte hitta någonstans och blir det då till fots..det kan ta sin lilla tid:angel::rofl:
En annan sak varför jag hellre åker buss och tåg är för att min hund är åksjuk, har jobbat grymt mycket med det men tycks inte hjälpa: tabletter, spray, baksäte, bagage, framsäte, knä, bur mm..inget hjälper, visst har det blivit bättre (han spyr ju inte efter 10 m längre:D) men alla har redan berättat för mig att han aldrig kommer bli bra och den enda gång han är någorlunda bra är när han får sitta bredvid mig..och det är ju ett STORT problem med bil.
Men verkar ju som marioteten anser att bil är nödvändigt, så blir väl att skaffa en...i framtiden.

Ingen har sagt att man måste äga en OM man har folk som kan skjutsa. Det är om man inte har det som det blir ett stort problem.

frågan är ju om det alls går att göra någon tävlingskarriär med en hund som kräks hela tiden. det är inte riktigt rättvist att man kräver prestation av dem om de mår dåligt. men det är möjligt att problemen ger med sig om hunden vänjer sig vid att åka bil.

det är bra att ni får ha hundar i er klubbstuga, men så är det inte på alla klubbar. många hundar behöver också bilen för att ladda batterierna. det är tröttande att vara på tävling och får man ett sent startnummer riskerar man att hunden är för trött när det är dags.

du måste inte skaffa bil. jag har bara haft körkort i ett år men har varit ute på en massa tävlingar innan det. dock har jag haft en mycket god vän som har ställt upp och kört mig fram och tillbaka och sådan tur är det inte alla som har. min gode vän hade ett lika brinnande hundintresse som jag har, och jag har svårt att se att någon icke hundintresserad skulle ställa upp och sitta i en kall och trång klubbstuga en hel söndag. bil underlättar massor! exakt hur mycket vet man inte förrän man äger en.

Att problemen med bil-åksjuket skulle ge med sig är nog inte så troligt :cool:med tanke på att vi åkt rätt mkt bil (minst 15 mil i veckan under första året och nu andra minst 6 mil), dock som sagt så spyr han inte ofta (faktiskt har han inte spytt på mer än ett halvår nu), utan bara dreglar och ibland kan det vara mängder. Men så fort han har hoppat ut ifrån bilen mår han super igen och är pigg och glad:D
Ladda batterierna kan hundar även göra i burar, iallafall min.Han ligger alltid i den under tävlingar när jag startar sent och vet att bur=vila.
Att bil underlättar har jag också förstått;) men till vilken grad var mer frågan och de flesta (alla?) anser tydligen att det i princip är ett måste. Och visst ska jag ta körkort någon gång i framtiden men vad jag funderade på när jag skrev denna tråd var att få reda på om jag kan vänta ett tag eller om jag kanske skulle börja satsa på ett körkort.:)

Liknande trådar

Samhälle Jag vet ju att många lever utan bil, och att det är en lyx egentligen. Men jag har vant mig vid lyxen, dessutom nyproducerad bil, och... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 313
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 497
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 963
Senast: Grazing
·
Äldre Jag har åkt från Västerås till Bollnäs för att hämta en katt. Nästan framme går något i bilen sönder (datorn varnar, ny bil ni vet...)...
Svar
4
· Visningar
880
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet