ett stalltäcke blir reflex/ländtäcke

lovehorses

Trådstartare
Jag vet inte om detta är på rätt tråd men det var det enda som passa... :smirk:

Jag hitta ett gammalt stalltäcke som är sönder på vissa ställen fram, tänkte göra det till ett ländtäcke och sätta en massa reflex på det så får man ett reflextäcke till vintern. :)
Själva täcket är 135 cm i storlek.
Ni som har ett ländtäcke:
- hur långt är det från svansen till där sadeln börjar? (på själva täcket?
- är det bara att klippa rakt av eller ska det formas på något sätt?
Klipper man rakt av så kan man ju sätta det under sadeln så hålls det lite bättre på plats.
- hurdana fastspänningar finns det som man sätter fast i sadeln? funderar lite på kardborrband.

Har någon bild på ett ländtäcke som inte är på sadeln så skulle det vara :bow:

Andra tips är välkommet också!

Sv: ett stalltäcke blir reflex/ländtäcke

Jag sydde ett ridtäcke själv en gång. Det var inte särskilt svårt.
Har inte någon bild på mitt eget täcke, men det är i samma modell som de här:
http://www.exklusiv.nu/webshop/ridtacke.htm

Om du syr ett till din häst skall det altså vara 135 cm långt, eftersom täcket går ända från manken till svansen. Eller var täcket trasigt där också?

Mitt
Mitt täcke var från början ett unghäst täcke (115????) och det passa utmärkt att göra ett Full stort ländtäcke av :D
Jag hade sådan tur så jag lånade min kompis ländtäcke och ritade av från det hur mitt täcke skulle se ut :D
För att sätta fast det i sadeln använde jag små spännband (heter?) som jag fäste i sadelgjords stropparna, det syns på bilden!
Jag har den inte hemma så jag vet tyvärr inte måtten :(

Själva täcket är 135 cm men sän tänkte jag klippa av det ungefär där sadeln börjar. Ha några fastspänningar vid sidan som man sätter fast i sadeln på något vis....

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka