Bukefalos 28 år!

Ett stigbygelproblem

zassoo

Trådstartare
Jag har ett stigbygelproblem. Jag kan inte hålla fötterna stabilt i stigbyglarna vilket gör att de åker omkring, antingen med resultat att jag får foten för långt in på stigbygeln eller att stigbygeln hamnar snett.

Vad kan man göra åt detta? Upplever ni att det är lättare med längre resp. kortare stigläder? Övningar? En viss typ av stigbyglar/skor? Alla tankar välkomna! :)
 
Sv: Ett stigbygelproblem

Jag skulle tipsa om korta stigläder till att börja med, sedan finns det ju stigbyglar med mer räfflor och grepp än andra...
 
Sv: Ett stigbygelproblem

Låter som du inte tar det stöd som behövs i stigbygeln. För mig innebar det att jag inte slappnade av och släppte ner benen utan drog gärna åt mig knäna, skänklade med hälen. Jag red rätt mycket utan stigbyglar med, för att känna att jag satt rakt i sadeln (det var oftare en stigbygel än båda) och ville då ha längre stigläder också.

Nu ett antal år senare (ja, du vet ju vad jag sysslar med!) så har jag snarare problemet att jag "kotar över" i hälen, alltså hakar upp vaden/foten i skelettet mer än att stabilisera benen med hjälp av muskleraturen. Detta har också gjort att jag tappat lite flex i vad/häl och vips så tappar jag stigbygeln. Jag har helt enkelt fått rida med en baktanke att jag ska stå på tå i stigbyglarna för att aktivera musklerna runt "fotkulan".

Rider gärna förövrigt med tyngd på yttersidan av foten, helst ingen tyngd allt i närheten av stortån. Jäkla skador man fått under årens gång.

*flummigaste inlägget på länge* Du är iallafall inte ensam!
 
Sv: Ett stigbygelproblem

Låter som du spänner skänklarna. Sitt på rumpan och slappna av i benen ;) jag tränar yoga för att hitta stabilieringsmusklerna och bli stark i bålen så jag slipper knipa med benen för att hålla balansen.
 
Sv: Ett stigbygelproblem

cahs + fjordtokan: Ja det är precis vad jag gör :p Spänner mig och drar upp knäna. Precis som du säger cahs så är det oftare en stigbygel än båda. Jag har detta problem i alla slags sadlar (hopp, dressyr, western) så det verkar ju vara mig det är fel på :D

Jag ska testa idag att verkligen sitta på rumpan! Mitt problem att sitta ner i traven har ju också med det att göra... Så de kanske kan lösas tillsammans ;)
 
Sv: Ett stigbygelproblem

När du skrittar fram så kan du träna på att sträcka ut benen rakt från sadeln. Börja med ett ben i taget sen kan du ta bägge. Sen "plocka äpplen". Sträck en arm i taget rakt upp mot taket. Detta ska göra att du kommer ner i sadeln och släppa spänningar i benen.
 
Sv: Ett stigbygelproblem

Och i traven spelar din magmuskleratur in ;) Jag försöker tänka långa ben, stöddämpning i vadmuskleraturen och spänn magen för att sitta kvar i sadeln.

De där stigbyglarna är bara ett litet symptom på nått annat. Det gäller bara hitta sin grund och komma på sitt mantra. Good luck!
 
Sv: Ett stigbygelproblem

Magmuskulatur? :confused::angel: Skäm åsido, jag håller så sakteliga på att bygga upp ridmusklerna igen och det blir nog bättre så småningom.

Långa ben, ja. Släppa ner knäna! Ska rida träning ikväll, ska säga till tränaren att hon får påminna mig om att slappna av i benen. :)
 
Sv: Ett stigbygelproblem

Sitter du rakt i sadeln? Låter som att du kanske glider åt sidan när du spänner dig? Drar du upp knäna lika mycket när du spänner dig? Be någon titta på dig från sidorna och fram och bakifrån och be om en analys.. och sen slappna aaaaaav ;) så ska du se att allt glider på plats. Mjukt och följsamt :love:

Testa att dingla med benen när du sitter ned i traven. Mjukt fram och tillbaka med fötterna, i takt, ena foten fram och andra bak, då bör du inte kunna spänna dig. Börjar stigbyglarna fara, så stäm av genom att dingla med fötterna!
 
Sv: Ett stigbygelproblem

KL
Finns en minst sagt superbok som tar upp ämnet o fler ryttarproblem (fysiologiska) skriven av Vogelius/Storm "Spänst och harmoni i ryttarens sits". Finns på bibblan o nätbokhandlar till bra pris:)
 
Sv: Ett stigbygelproblem

Som andra har sagt låter det inte som ett stigbygelproblem utan som ett generellt sitsproblem. Jag föreslår anlitande av särskild sitstränare som kan analysera din sits och ge dig övningar. Jag har precis börjat rida för en instruktör med inriktning Centrerad ridning och jädrar vad mycket redan den första lektionen gav! Rekommenderas varmt! Hon hjälpte mig att hitta mina sittben, sitta rakt i sadeln och gav även övningar som hjälper mig att slappna av och länga ut benen från höften och ända ner i tårna. Jag tycker tyvärr att många "vanliga" tränare är dåliga på detta. De ser att man gör fel, men kan inte ge en verktyg att rätta till det utan att skapa mer spänningar.
 
Sv: Ett stigbygelproblem

Ett tips från mig är att vicka på tårna. Då blir fotleden mer avslappnad och flexibel.
 
Sv: Ett stigbygelproblem

Jag har ett stigbygelproblem. Jag kan inte hålla fötterna stabilt i stigbyglarna vilket gör att de åker omkring, antingen med resultat att jag får foten för långt in på stigbygeln eller att stigbygeln hamnar snett.

Vad kan man göra åt detta? Upplever ni att det är lättare med längre resp. kortare stigläder? Övningar? En viss typ av stigbyglar/skor? Alla tankar välkomna! :)

problemet kan vara att du kniper med knän och lår, glöm knäslut, det var förr i tiden man skulle ha det, men det pressar dig bara ur sadeln. Släpp ut låren från sadeln men ha trycket i vaderna och inte hälarna
 
Sv: Ett stigbygelproblem

Jag hade samma problem tills för någon månad sedan. Skaffade mig längesen plaststigbyglar som dels är lättare och att jag känner mig bekväm i dem.
Det var min första prio, att hitta bekväma stigbyglar.
Sedan var det att länga lädren, två hål tog jag, då att jag ridit med rejält för korta läder i hela mitt liv i stort sett.
Började att jobba mycket i stående sits, alltså helt enkelt stå lika rakt som du sitter i sadeln, med helt raka ben. Då ska lädren vara såpass långa att rumpan nuddar sadeln lite granna när du står upp i traven.
Detta gjorde jag i alla gångarter, vilket resulterade i att jag nu har en helt stilla skänkel i jämförelse med förut när dem glappade så mycket att jag tappade dem.
Med fördel så rid mycket barbacka, om du kan. Sitt som du skulle ha stigläder, och öva på att hålla spänst i benen så att dem inte dinglar oavbrutet. :)
Inte att förglömma, så har många fått lära sig att stigbygeln ska vara långt ut på foten, men faktum är att du ska ha stigbygelplattan precis bakom dina tår, för att få bäst spänst och följsamhet. :)

Visar bilder på före-under-efter min utveckling, så kanske du förstår bättre hur jag menar. Det är alltså: För korta läder, stående sits i trav & resultatet på en månad.

tumblr_mcti5gc9kx1ri309eo1_500.jpg
 
Sv: Ett stigbygelproblem

kl

Ojoj, hade missat att jag fått så många svar! :) Ska läsa igenom och svara er alla. Ett allmänt svar: Sist jag red testade jag att höja upp stiglädrena ett hål för att få lite mer stabilitet. Var som vanligt fladdrig i början men blev MYCKET bättre mot slutet när jag kom till ridning mer. Diskuterade lite med tränaren som sa att problemet troligtvis sitter i mina stela höfter, jag spänner mig och drar upp knäna och så blir det pannkaka.
 
Sv: Ett stigbygelproblem

KL
Finns en minst sagt superbok som tar upp ämnet o fler ryttarproblem (fysiologiska) skriven av Vogelius/Storm "Spänst och harmoni i ryttarens sits". Finns på bibblan o nätbokhandlar till bra pris:)

Åh men gud den boken har jag ju! Fantastiska bilder har den också, ska ta och kolla i den. Tack! :)

Som andra har sagt låter det inte som ett stigbygelproblem utan som ett generellt sitsproblem. Jag föreslår anlitande av särskild sitstränare som kan analysera din sits och ge dig övningar. Jag har precis börjat rida för en instruktör med inriktning Centrerad ridning och jädrar vad mycket redan den första lektionen gav! Rekommenderas varmt! Hon hjälpte mig att hitta mina sittben, sitta rakt i sadeln och gav även övningar som hjälper mig att slappna av och länga ut benen från höften och ända ner i tårna. Jag tycker tyvärr att många "vanliga" tränare är dåliga på detta. De ser att man gör fel, men kan inte ge en verktyg att rätta till det utan att skapa mer spänningar.

Jo det är ju så att stigbygelproblemet bara är ett symptom på det egentliga problemet, dvs min halvkassa sits ;) Som sagt när jag kommer ner i sadeln och slappnar av ordentligt blir det mycket bättre, men helst vill man ju inte att det ska ta en halvtimme innan man kan sitta ordentligt.

Jag kan tyvärr inte rida för vem som helst när jag vill eftersom jag bara är medryttare, annars var det ett bra tips. (var man nu får tag på sitstränare förresten?)

Ett tips från mig är att vicka på tårna. Då blir fotleden mer avslappnad och flexibel.

Vicka på tårna medan man rider? :p
 
Sv: Ett stigbygelproblem

problemet kan vara att du kniper med knän och lår, glöm knäslut, det var förr i tiden man skulle ha det, men det pressar dig bara ur sadeln. Släpp ut låren från sadeln men ha trycket i vaderna och inte hälarna

Jag kniper definitivt med knäna, av ren reflex! En dålig vana. Jag brukar ofta lyfta ut benen för att komma ner mer i sadeln, men problemet uppstår främst vid nedsittning i trav och då har jag för mycket att tänka på för att komma ihåg att lyfta ut benen :p

Jag hade samma problem tills för någon månad sedan. Skaffade mig längesen plaststigbyglar som dels är lättare och att jag känner mig bekväm i dem.
Det var min första prio, att hitta bekväma stigbyglar.
Sedan var det att länga lädren, två hål tog jag, då att jag ridit med rejält för korta läder i hela mitt liv i stort sett.
Började att jobba mycket i stående sits, alltså helt enkelt stå lika rakt som du sitter i sadeln, med helt raka ben. Då ska lädren vara såpass långa att rumpan nuddar sadeln lite granna när du står upp i traven.
Detta gjorde jag i alla gångarter, vilket resulterade i att jag nu har en helt stilla skänkel i jämförelse med förut när dem glappade så mycket att jag tappade dem.
Med fördel så rid mycket barbacka, om du kan. Sitt som du skulle ha stigläder, och öva på att hålla spänst i benen så att dem inte dinglar oavbrutet. :)
Inte att förglömma, så har många fått lära sig att stigbygeln ska vara långt ut på foten, men faktum är att du ska ha stigbygelplattan precis bakom dina tår, för att få bäst spänst och följsamhet. :)

Visar bilder på före-under-efter min utveckling, så kanske du förstår bättre hur jag menar. Det är alltså: För korta läder, stående sits i trav & resultatet på en månad.

Vad kul att du har kommit så långt med din sits! :) Barbacka vet jag inte om det hjälper, jag sitter rätt bra barbacka samt utan stigbyglar, det är värre när stigbyglarna ska på. Jag funderade ju på det där med korta vs långa läder, vet inte riktigt vad som är bäst, antingen att korta dem så att jag får mer stöd, eller länga dem så att jag måste släppa ner benen.
 
Sv: Ett stigbygelproblem

Förresten har jag upptäckt en till sak: Jag har mer tendens att tappa höger stigbygel och bli instabil i den foten, nu funderar jag på om min sko har något med saken att göra? Eller rättare sagt foten i skon. Den vänstra sitter jättebra, men det är som att den högra foten är mycket smalare i hälen (alt. skon större) för det glappar något fruktansvärt och jag får inget stöd över huvud taget. Jag saknar mina ridstövlar :cry: (rider just nu i skor+shortchaps eftersom jag inte får igen dragkedjan på stövlarna :o)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 055
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 878
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 414
Senast: Praefatio
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 275
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp