Ett stort frågetecken.

P

pippi27

Kloka bukefolk.
För en tre veckor sedan blev shettisen min akut hängig. Han var som vanligt på morgonen, pigg och vaken. Jag selade på och gav mig ut och han var pigg ut som alla andra dagar, men en 200m ner på vägen så "dog" han. Han tog helt slut, jag fick sela av honom där på vägen och i stort sett BÄRA honom in! Ingen temp, ingen puls, ingen onormal andning, ingenting, bara att orken tog slut. Jaha tänkte jag, jag ringer min veterinär som rådde mig att vänta och se. Ok, han piggnade till lite men kändes fortfarande dämpad, ingen ork. Blodprov togs som visade på nå´n infektion i kroppen, borrelia och erlichia (stavning??) var negativt. Ok, ett virus då tänkte vet. Så, se´n dess har han vilat. Förra veckan kändes det som om han piggnade till och jag tänkte att viruset började ge med sig. Jag lät honom vara ett par dagar till. Han mådde ju "bra", veterinären hittade INGENTING, så visst lät det som ett virus. Så i torsdags morse när jag kom ner så var onsdagskvällens natthö i stort orört. Lite temp har han oxå, inte feber men något förhöjd temp. Vet kommer ut igen och hittar absolut INGENTING. Han pillar i maten, ingen aptit. Nu börjar jag bli orolig för kolik eftersom han ju inte äter ordentligt. Min vet kliar sig i huvudet och :confused: :confused:.
Imorgon måndag så ska han tas in på kontroll på klinik.
Vad kan felas min lilla älskling?
 
Aptitlöshet behöver inte betyda att det är just mag-tarm det är fel på! Förlora aptiten kan han göra av andra anledningar (infektion exempelvis)...
Hoppas kliniken hittar ngt!
 
Har han avföring? Normal/lös/annat?

Min häst blev akut hängig med feber och höjd puls samt tappade aptiten för ett tag sedan. Trodde först det var kolik, men han både kissade och bajsade (något löst dock). Det visade sig vara en kraftig tarmflorerubbning, som snabbt kunde lösas med hjälp av veterinär och medicin. Han hade antagligen fått i sig något olämligt i hagen . . .

Det kan kanske vara något typ av tarmrubbning/förgiftning? Eller så kan det vara något helt annat, som inte har med tarmen att göra, som någon sa . . .
 
Det låter på något sätt lite likt min första shettis symptom när han hade Borrelia, som 1½-åring.
Kom ihåg att blodprovet inte visar positivt i början av sjukdomen utan först då kroppen hunnit bilda antikroppar.

Sen ska jag tipsa dig om att din gamla Trasans akupunktör (du vet vem jag menar :)) säjer sig kunna se en hel del av delsiffrorna på det vanliga blodprovet, så ta reda på dem (om du inte redan har dem) och ring henne och rådgör, så kanske du får nåt svar... :)
 
Ameo. Jo, har redan ringt henne, dvs pratat med hennes telefonsvarare.
Avföring är normal, kanske att han kissar lite mer än vanligt, men inte väldigt mycket mer, bara så att jag märker en viss skillnad i skottkärran.
Igår ville inte ens liten vara ute i hagen :(.
Nu på eftermiddagen hade han iofs ätit en del havre och nästan alla morötter. Men en shettis som lämnar morötter i boxen :confused:
Jo, vi ska ta nya blodprov och se om det skett någon förändring. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det inte är nå´t allvarligt. Dottern min är jätteledsen över att hennes häst är dålig och jag är ännu mer ledsen då jag inte kan trösta henne. Hon vill ju att Benke ska vara frisk så att hon kan "träna" honom att "dansa".
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 398
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 636
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 148
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp