Ettåring som gärna stegrar

Askur2017

Trådstartare
Hämtade min ettåring för två månader sedan och han spenderar dagarna i lösdrift med två jämnåriga hingstar. Två valackar 15 och 20 år är tänkta som ”uppfostrare” men vi har inte gjort detta hopsläpp än, något som kanske vore bra med tanke på mitt ”problem”.

Jag är väl medveten om att ettåringars hantering eller ickehantering är en omdebatterad fråga och kan väl se för och nackdelar med de flesta varianter. Vad JAG vill med min ettåring är i princip att han ska gå att leda i grimma (stanna o följa), kunna stå still vid visitering, lyfta hovar lugnt och villigt samt att han ska gå undan för tryck (i praktiken flytta sig när jag går emot honom).

För övrigt sker ingen träning i den bemärkelsen, men jag har lagt märke till att han gärna ställer sig på bakbenen betydligt mer än de andra två vilket oroar mig något. Framförallt sker det ju i hagen eftersom det är där han är men även någon gång när han är ute i grimma. Det jag gjort då är i princip bara att stå kvar tills han lägger av och då (ev berömma) men mest nonchalera och fortsätta med det jag tänkt. Bör man göra något mer/annat åt detta beteende i nuläget eller fortsätta som jag gjort? De äldre ”uppfostrarna” kanske kan hjälpa mig få ner honom på jorden sas:idea:
 
Postade under ”Islandshästar” först men tror det passar bättre här:

Hämtade min ettåring för två månader sedan och han spenderar dagarna i lösdrift med två jämnåriga hingstar. Två valackar 15 och 20 år är tänkta som ”uppfostrare” men vi har inte gjort detta hopsläpp än, något som kanske vore bra med tanke på mitt ”problem”.

Jag är väl medveten om att ettåringars hantering eller ickehantering är en omdebatterad fråga och kan väl se för och nackdelar med de flesta varianter. Vad JAG vill med min ettåring är i princip att han ska gå att leda i grimma (stanna o följa), kunna stå still vid visitering, lyfta hovar lugnt och villigt samt att han ska gå undan för tryck (i praktiken flytta sig när jag går emot honom).

För övrigt sker ingen träning i den bemärkelsen, men jag har lagt märke till att han gärna ställer sig på bakbenen betydligt mer än de andra två vilket oroar mig något. Framförallt sker det ju i hagen eftersom det är där han är men även någon gång när han är ute i grimma. Det jag gjort då är i princip bara att stå kvar tills han lägger av och då (ev berömma) men mest nonchalera och fortsätta med det jag tänkt. Bör man göra något mer/annat åt detta beteende i nuläget eller fortsätta som jag gjort? De äldre ”uppfostrarna” kanske kan hjälpa mig få ner honom på jorden när de kommer in i bilden:idea:
 
Märker du att det finns något som triggar han till att resa sig?

När jag hämtade min senaste hösten 2015 reste hon sig så hon gick över när hon skulle från transport till hagen, hon lättade fram några gånger dom 2 till 3 första dagars hos mig.

Innan hon kom var bara klapptam och hovvård sköt i boxen (från och till hage och box gick hästarna lösa) så helt vanlig hantering blev ibland för mycket för henne vilket visade sig i först spänd hals och fortsatte jag att pressa henne lättade hon fram för att resa sig.
Det jag gjorde var att när jag märkte att hon spände halsen var att lägga mindre press på henne, press kunde vara att jag hade ett tryck i grimskaftet för jag ville att hon skulle vända i boxen och märkte jag att det blev för mycket för henne gav jag henne lite grimskaft och lät henne ta den tiden hon behövde.
Att vända lite snävare var ofta något som fick henne att låsa sig.

Hon är idag som som vilken annan snäll häst som helst att hantera och har inte rest sig sedan dom första dagarna.
 
Tack för ditt svar! Vi har ju passerat de första dagarna men är ju absolut fortfarande i början av allt. Tänker också att det måste vara någon form av stress som triggar, att han kommer ifrån flocken utanför hagen känns mest rätt när jag tänker efter. Vad som händer i hagen tänker jag får vara förstås

Känns skönt att läsa att det inte alltid får fäste!
 
Unga hästar är olika och hur dom blivit hanterade innan spelar också stor roll när dom flyttar.
Hur mycket var den hanterad innan den blev flyttad?
Kan ju vara så att bara gå i grimma kan vara jättestort för den.

Kan som exempel ta de tre åringarna jag har hemma i år alla har varit häst sedan de var små och alla har fått samma "behandling".
Nummer 1:
Är riktigt kelsjuk och kallar gärna efter folk så att dom ska komma och klia. Honom kan man i princip göra vad som helst med. Skulle han vägra gå är det riskfritt att trycka på bakifrån.
Nummer 2:
Är lättillgänglig går att ta av och på grimma eller bara gå ut i hagen var som och klappa. Är lugn och förståndig om något skulle köra ihop sig räcker det att man ta med hink med lite mat i så kan man göra vad som eller att han följer med en överallt.
Nummer 3:
Väldigt misstänksam och vänder gärna baken till och sparkar efter en om ha inte vill bli "fångad". Kan ena minuten vara lättillgänglig så man kan stå och klia på honom bara för att fem minuter senare vända baken till och sparka. Han är dessutom extremt hingstig just nu. Får man väl tag i honom är han helt med på att man kan göra saker som att stå uppbunden eller bli borstad. Då känns han väldigt enkel ända tills man släpper honom. Då är man tillbaka igen med att försöka "fånga" honom.
Dom är alla individer och är alla i olika faser av sitt liv så att säga. Så det som är helt OK för den ene är livsfarligt för en annan.
Din lille som jag då förstår det har flyttat till dig d v s han är på ett nytt ställe med nya kompisar. Det är en ganska stor omställning för en så ung häst, ja även för äldre hästar. Så problem du känner av just nu kan lösa sig av sig själv om du ger honom tid. Men dom kan också befästas om du så att säga "tvingar" på honom saker han inte är redo för. Därför är det viktigt att veta hur mycket han var hanterad när han kom. Var han van att gå i grimma, bli visiterad o s v? Eller var mer eller mindre ohanterad och precis flyttad från sin mamma? Är det det senare kan det var så att han behöver landa och börja känna sig hemma först innan han kan börja lära sig allt nytt. Kan var så att han behöver hela sommaren på bete med kompisarna innan han känner sig hemma och är mogen för den hanteringen du vill. Då brukar det i gengäld gå väldigt fort att dom fattar vad man vill.
 
Du har så rätt i det du säger, allt är nytt och även om jag vet att han varit hanterad på samma sätt tidigare är det ju en ny människa som hanterar honom (på nytt ställe med nya kompisar och utan mamma). Så att backa lite och låta honom vara kvar i flocken även när jag vill kolla honom tror jag är klokast just nu. Tack för din beskrivning av dina åringar! Alltid nyttigt att bli påmind om hur olika de kan vara..
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 859
Senast: yamyam
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 647
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 166
Senast: Wonna
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 543
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp