M

mestur

Har eventuellt fått möjlighet att låna en extra hage till sommarbete - bonden får nu EU bidrag för att låta den stå i träda. Som jag förstår är det ca 2000 kr /ha (hagen är ca 2 ha). Är det någon som vet vad som gäller om man har betande hästar försvinner allt eller får man ett lägre bidrag. har även hört att EU bidragen är på väg att ändras - någon som känner till något om det?
 
Tänkte precis lägga ut en tråd med liknande fråga. Jag pratade med en bonde i höstas om detta. Han sa att han skulle bli av med EU-bidraget om had gjorde om sina trädor till betesmark. Men han sa även att det reglerna ev skulle ändras 2004, att det skulle bli friare så att man kunde använda trädorna till tex. bete. Mailade LRF om detta i förrgår för att få ett svar från "fackman" men har ännu inte fått något. Står själv i ett stall med små hagar och orsaken att bonden inte vill göra dom större är att han skulle gå miste om sitt bidrag. Så jag hoppas verkligen att dom är på väg att ändra i reglementet!
 
Kan inte storleken på bidragen, men vi får bidrag för att beta och hålla hagarna öppna. Likväl för hästar som för nötkreatur. Kolla jordbruksverkets sida kanske. Tycker att ur samvetssynpunkt om inte annat, så känns det bättre med bete än träda.
 
Jag ska nu söka bidrag för mina naturbeten och de ligger på ungefär samma pris. Men kolla upp med länsstyrelsen i din kommun vad som gäller.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 657
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 025
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 095
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 407

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp