EU stöd jordbruksfastighet

Tänk bara på att det kan finnas ett skriftligt avtal som ni inte känner till. Det har hänt förr. Finns många tjurskalliga bönder…
Ja men åtminstone vår fastighet är jag väldigt säker det bara var sagt att han får beta men inget skrivet!
Den äldre damen som bodde där var ganska slipad så det hon sa, att det INTE finns något skrivet det stämmer med största sannolik.
Bonden är ju en yngre man som ser bidragen som ett komplement men tycker att jag har lika stor rätt även om jag värnar om öppna landskap och ser nötdjur som ett både trevligt och bra inslag!
Tack för bra input och vi ska se till att ha så torra fötter vi kan när vi pratar med honom !
 
Ja jag vet. Men iom vi ska samsöka med dottern så blir det nog till nästa år!
Han bonden blir kanske sur men jag tycker vi har lika stor eller större rätt till våra egna marker..

Varför anta att han blir sur? Han kanske bara är tacksam över att det gick så länge det gick.

Kommunicera ärligt och positivt i god tid bara att ni ska börja använda marken och söka stöd nästa år.

Grannar är bra att ha, speciellt bondegrannar. Dom har fina maskiner och brukar vara väldigt hjälpsamma om man håller sig på god fot med dom :).
 
Hej och hå, det var väldigt mycket gissningar och antaganden i den här tråden och några som vet vad de pratar om.

1. Han "kan" söka på marken eftersom ingen annan gör det. Hade marken funnits med i annan ansökan (t ex er egen) så flaggas detta upp i handläggningen och en utredning görs på vem som har förfoganderätt över marken. Om han då vidhåller att han har förfoganderätt, men inte äger marken, så begärs det in ett avtal som styrker detta. Finns inget avtal så är det markägarens ord som gäller.

2. Det är inte fritt fram att söka på vilken mark som helst, men det är heller inte möjligt för LST att upptäcka detta utan att några kriterier är uppfyllda:
Att två söker på samma mark till exempel.
Att markägare ringer in och berättar att den som söker stöd inte förfogar över marken - blir kontroll på den.
Att LST vid kontroll träffar på markägaren som undrar varför det kontrolleras på markerna och vid det tillfället informerar om att förfoganderätt inte finns.

Personligen tycker jag att den som brukar marken alltid borde få stödet. Så de marker som han hjälpt er att beta är rimligt att han får stöd för också. Annars hade jag sett till att han inte längre har tillgång till era marker och så få ni lösa skötseln själva.

Sen är det så att i ansökan kommer alla marker man tidigare sökt på in automatiskt. Nu vet jag inte hur mycket marker denne någon har sen tidigare, men är det många marker så är det lätt hänt att de bara glider igenom, utan någon baktanke, för att det är inte alltid superlätt att ha full översikt på de kartor som ligger till grund för ansökan.

Jag rekommenderar att du pratar med honom. Känns det helt omöjligt och du verkligen inte vill att han ska få pengar, så ring din LST och berätta att han inte har förfoganderätt över marken.
 
men tycker att jag har lika stor rätt även om jag värnar om öppna landskap och ser nötdjur som ett både trevligt och bra inslag!
Sök på marken då! Är det 6 ha godkänd mark så sök på den själv så är problemet ur vägen. Kundnummer fixas på 2 minuter vid samtal med LST och sen kan du med bank-id logga in på jordbruksverket och fixa ansökan. Det borde inte ta mer än en timme att få till det och vet du inte hur man gör så finns jourtelefon alla vardagar. 13 april är mer än två veckor bort, så det är inga problem att hinna med.
 
Varför anta att han blir sur? Han kanske bara är tacksam över att det gick så länge det gick.

Kommunicera ärligt och positivt i god tid bara att ni ska börja använda marken och söka stöd nästa år.

Grannar är bra att ha, speciellt bondegrannar. Dom har fina maskiner och brukar vara väldigt hjälpsamma om man håller sig på god fot med dom :).
För att han har varit dryg osmidig och tror inte vi förstår något vilket vi gör så just den kan vi avvara! Finns bättre grannar i byn
Hej och hå, det var väldigt mycket gissningar och antaganden i den här tråden och några som vet vad de pratar om.

1. Han "kan" söka på marken eftersom ingen annan gör det. Hade marken funnits med i annan ansökan (t ex er egen) så flaggas detta upp i handläggningen och en utredning görs på vem som har förfoganderätt över marken. Om han då vidhåller att han har förfoganderätt, men inte äger marken, så begärs det in ett avtal som styrker detta. Finns inget avtal så är det markägarens ord som gäller.

2. Det är inte fritt fram att söka på vilken mark som helst, men det är heller inte möjligt för LST att upptäcka detta utan att några kriterier är uppfyllda:
Att två söker på samma mark till exempel.
Att markägare ringer in och berättar att den som söker stöd inte förfogar över marken - blir kontroll på den.
Att LST vid kontroll träffar på markägaren som undrar varför det kontrolleras på markerna och vid det tillfället informerar om att förfoganderätt inte finns.

Personligen tycker jag att den som brukar marken alltid borde få stödet. Så de marker som han hjälpt er att beta är rimligt att han får stöd för också. Annars hade jag sett till att han inte längre har tillgång till era marker och så få ni lösa skötseln själva.

Sen är det så att i ansökan kommer alla marker man tidigare sökt på in automatiskt. Nu vet jag inte hur mycket marker denne någon har sen tidigare, men är det många marker så är det lätt hänt att de bara glider igenom, utan någon baktanke, för att det är inte alltid superlätt att ha full översikt på de kartor som ligger till grund för ansökan.

Jag rekommenderar att du pratar med honom. Känns det helt omöjligt och du verkligen inte vill att han ska få pengar, så ring din LST och berätta att han inte har förfoganderätt över marken.
Tack! Vi får väl ta tag i detta! Mig stör det inte så att han söker på mark som är vår men han släpper djur på! Han äger ingen mark utan vi är fyra gårdar typ som han betar !
Men lite fräck att han söker på mark som är min och jag betar/sköter.
Vi har varit tysta.
Men nu vill dotterns kille förfoga över sin mark efter tillträde och då är tanken att vi slår ihop och söker till nästa år.
 
Stödrätterna är borttagna fr.o.m. i år.
åh! tack för den infon!
Vi lät bli att söka bidraget för ett antal år sedan, när vi av olika orsaker inte riktigt hann med att sköta marken som man ska. Och efter ett par år blev vi av med stödrätterna eftersom vi inte använde dem.
Men, då borde vi alltså kunna börja söka EU-stöd igen nu!
Måste bara luska ut vad som krävs för att marken åter ska bli stödberättigad....
 
åh! tack för den infon!
Vi lät bli att söka bidraget för ett antal år sedan, när vi av olika orsaker inte riktigt hann med att sköta marken som man ska. Och efter ett par år blev vi av med stödrätterna eftersom vi inte använde dem.
Men, då borde vi alltså kunna börja söka EU-stöd igen nu!
Måste bara luska ut vad som krävs för att marken åter ska bli stödberättigad....
Det som krävs är ungefär som tidigare: betesmark ska betas, och inte vara för igenväxt, och vallar ska skördas...
 
Det som krävs är ungefär som tidigare: betesmark ska betas, och inte vara för igenväxt, och vallar ska skördas...
Ok. Jag har lite mer att klura på. Det är rätt många år sedan jag ansökte senast. Ska försöka hitta en rådgivare lite snabbt...
 
Senast ändrad:
Inte så länge allt flyter på nej... Vid kontroll och oklarheter ligger den som lyfter stöd för någon annans mark, utan avtal, risigt till.
Han som lyfte bidrag hos mig låg inte risigt till på något sätt.
Jag var tvungen att se till så en överlåtelse gjordes.
 
För gårdsstödet räcker det med att putsa vallarna.
Skörd/avbetning krävs först i kompensationsstödet (om man bor i ett sådant område där vall ger ersättning) och för ekologisk odling.
Njae.

Vall ger inte ersättning längre. Och för mig som KRAV-ansluten, har jag inte fått ersättning för vall hur somhelst.

För betesmarkerna gäller ju "skötsel".

Och Skötsel av betesmarker är normalt sett att dessa betas, ooch att det växer något med "fodervärde" på marken.

För betesmarkerna med "särskild skötsel" så tillkommer en del regler, som numera är mer nationella än avseende individuell betesmark.

Jag har stora arealer betesmark, huvuddelen med "särskild skötsel". Gårdsstödet är för mig "lite men välkomna pengar", ersättningen för betesmarkerna är "mycket pengar och en del jobb".
 
Njae.

Vall ger inte ersättning längre. Och för mig som KRAV-ansluten, har jag inte fått ersättning för vall hur somhelst.

För betesmarkerna gäller ju "skötsel".

Och Skötsel av betesmarker är normalt sett att dessa betas, ooch att det växer något med "fodervärde" på marken.

För betesmarkerna med "särskild skötsel" så tillkommer en del regler, som numera är mer nationella än avseende individuell betesmark.

Jag har stora arealer betesmark, huvuddelen med "särskild skötsel". Gårdsstödet är för mig "lite men välkomna pengar", ersättningen för betesmarkerna är "mycket pengar och en del jobb".
Jo, det gör det. Vall ger ersättning i kompensationsstödsområde 1-3, inte mycket, men det ger ersättning.
I typ 1 till typ 3 - jordbruk så ges ersättning om du har nötkreatur, tackor eller getter i kombination med vall (med undantag för typ 3 i område 9-11) och då behöver vallarna också skördas.

Även i ekologisk produktion finns krav på skörd av vallarna om du ska få utbetalt för dina ekologiska djur (precis som tidigare år). Har du inga djur så får du inte utbetalt för vallarna, det har du rätt i, men det är fortfarande - som jag skrev i mitt inlägg - inte krav på skörd i gårdsstöd utan enbart i kompensationsstödet och ersättning för ekologisk produktion (med djur).

Ska vi vara petiga så är det även krav om du har kvar miljöersättning för vallodling från förra programperioden, men eftersom det var riktat till en användare som vill göra en ny ansökan så är ju den möjligheten stängd då ersättningen inte längre går att söka.

Sen tackar jag för den oombedda utbildningen om betesmarkerna (som jag inte ens tog upp i mitt inlägg). Efter 20 år på jobbet så hade jag förstås ingen koll på detta innan du berättade det för mig :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 248
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 692
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Lantbruksdjur Ska köpa nya får efter en tid utan. Har en jordbruksfastighet med inriktningen "Skogsförvaltning" och har blivit avrådd av den revisor...
Svar
5
· Visningar
1 577

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp