Bukefalos 28 år!

A

anjo_73

Jag tänkte att jag ska testa Everclean, eftersom jag hört så mycket bra om den kattsanden. Är det någon som kan ge lite tips på vilken sort som är bäst? Jag var och kollade i affären och jag tror de hade fyra olika sorter. Har hört att vissa ska vara väldigt mycket parfymerade, är det någon skillnad på de olika varianterna? Jag vill inte ha någon som är alltför starkt parfymerad!

Har tidigare använt Pussi Compact och tycker att den funkar bra, men inte alltid är så dryg. Ni som testat båda - är det någon skillnad? Everclean är ju dyrare, men är den verkligen drygare?

Hur länge kan man räkna med att 10 kg räcker? Jag har från och med nästa månad två katter och har tänkt försöka ha en kattlåda även fortsättningsvis. Just nu har jag bara en katt, men jag tror det borde räcka med en låda även till två eftersom jag städar den minst två gånger om dagen. Ni som har flera katter - blir det ofta problem om de måste använda samma låda eller brukar det funka bra?
 
Jag använder Everclean Freshguard (grön etikett). Är den slut använder jag Less tracking (orange etikett). Den är väldigt lik Freshguard fast lite grövre.

Jag är helt nöjd. Lådan är helt luktfri. Freshguard innehåller en deodorant som tar bort lukten. Möjligen är det den du hört om när du hört att sanden ska vara parfymerad. Jag tycker dock inte att det luktar alls.

Hur länge den räcker kan jag inte svara på, men jag köper sand sällan. Enda gången det går åt mycket är när du fyller lådan första gången, då behöver du minst fem centimeter sand för att få klumpar som håller ihop.

Jag mockar lådan tre-fyra gånger om dagen och fyller på med lite sand, motsvarande det jag tagit bort, ungefär varannan dag. Så en tiokilosförpackning räcker länge.

När du byter - byt innan din Pussi compact är helt slut. Om du blandar sand i nån vecka vänjer sig katterna lätt.

mandalaki
 
Jag använder också everclean med grön etikett, är väldigt nöjd med den. Ganska dyr men 10 kg räcker länge som sagt. MEN jag ska byta till hmm, Tidy Cats, tror jag att den heter. Min mamma har det och den sanden är vääldigt dryg och lådan blir garanterat luktfri.
:rofl:
//Malin
 
Jag använder EC Less Track. Den luktar behagligast. Jag tycker de andra luktar lite väl mycket. 10 kg räcker en månad för mina tre kissar.
 
ett tips är att kolla efter en Peewee istället! Jag har sån, de är superbra! Kisset behöver man bara ta bort kanske 1 gång varje/varannan månad eller så! :eek:
bajset tar man bort som vanligt. Luktar inte ett dugg kattkiss!
http://www.peewee.se
 
PeeWee är säkert jättebra om det fungerar, men mina skogisar vägrar gå på den lådan. Pelletsen accepetrar de i sin vanliga låda, men PeeWee'n gillar de inte.

Vet inte om de tycker att botten i lådan är för liten, eller att den sviktar lite... :confused:
 
Tack för svaren! Jag tror jag ska testa Everclean till att börja med, som jag tänkt från början. Min katt älskar att gräva i sanden och vill ha mycket sand i lådan, så jag tror han gillar "vanlig" kattsand bäst och Everclean är den jag hört mest positivt om hittills.
 
Nu minns jag inte vad den heter, men jag brukar köpa den Everclean som är lite grövre (är just för katter som gräver mycket) och jag tycker man får ut lite mindre på golvet då...
 
Ja, det är den jag tänkt testa till att börja med. Jag har lagt en dörrmatta under lådan, som sticker ut ett par decimeter framtill. Eftersom han kliver på mattan först när han går ur lådan, fastnar en hel del av sanden där (även en del av den han sprätter ut genom öppningen när han gräver). Det funkar jättebra och sedan är det bara att skaka av mattan när det börjar bli mycket sand där. Jag har iofs en täckt låda (utan lucka), det kanske är svårare att få dem att kliva på rätt ställe om man har en öppen låda.
 
Man använder en större matta?! :D

Jag har oxå en dörrmatta ligger vid lådan, funkar bra..... ca 20% sand kommer ut nu, mycket mindre än förut.
 
Jag har börjat med en ny sort som jag naturligtvis inte minns vad den heter. :crazy: Hursomhelst är den ASBRA!!! :) Det luktar GOTT när katterna gjort sina behov! Jag skämtar inte! Jag kan känna en lätt doft av babytalk och då vet jag att någon har varit på lådan. :bow:

Katterna verkar gilla det, och slänger sig inte längre ut ur toalådan utan går lungt och stilla därifrån. Jag behöver väldigt sällan fylla på. för när jag gjort rent så syns det inte att någon sand gott åt!

Den var dyr, men jag blandade ut den med en billigare MissCat, klumpbildande, från ICA, och det fungerar perfekt!

Om jag nu bara kunde komma på vad den heter... :smirk:
 
Nu minns jag inte vad den heter, men jag brukar köpa den Everclean som är lite grövre (är just för katter som gräver mycket) och jag tycker man får ut lite mindre på golvet då...

Ec Less Track är nog den grövsta EC-sanden, om man nu kan kalla den sanden grov :confused:
 
Dem jag vet som har peewee har skogisar och sibirer, så visst får de plats :cool:
Min katt är också skogis.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
784
Senast: Hazel
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
971
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 775
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp