Exakt hur funkar hackamore?

Sv: Exakt hur funkar hackamore?

Hackamore rider jag inte på själv men det fungerar med hävstångseffekt, dvs du har ett band runt nosen och "utväxling" på sidorna med hjälp av hävstänger i olika längder. Så när du tar i tygeln trycker nosremmen mot nosryggen. Förneklat kan man säga att den motsvara stången, svårt att ta ledande tygeltag med, svårare att ställa med (iaf inte så utbildad häst), men många hästar verkar gilla det istället för bett. Nu förespråkar jag andra metoder för att komma till rätt med starka hästar men många som vill rida bettlöst på starka hästar lyckas bra med hackamoret.

Sidepull, som jag själv rider med, fungerar då istället ungefär som ett tränsbett. Också här rem över nosen men ingen utväxling utan direkttryck på nosen, är därför "svagare" än hackamore. Går utmärkt att ta ledande tygeltag och att ställa hästen. Man får inte bli hängade i sidepullen, då minskar snabbt effekten på den, men det gör det åas på alla bettkonstruktioner också.

Ridgrimmor fungerar lite olika, en del som en sidepull, en del har remmar i kors runt nosen så att det sträcks runt den när du tar i tygeln. Se bild

libbyridgrimma1.jpg

Men detta är min erfarenhet, det finns de som har mer erfarenhet av olika typer och kan jämföra bättre.

/Camilla

Hur högt skall man sätta sidepullen? Är det ungefär som på bilden i ditt inlägg? :banana:

Sidepull ska sitta längre ner.

mekaniska engelska hackemore ska man vara försiktig med eftersom man annars kan bryta käkbenet tror jag det var på hästen

Konstig fråga tycker jag, "hur fungerar..." :D Den fungerar som vad som helst som du fäster en tygel i, den lägger tryck någonstans på hästens huvud för att styra och stanna den ;) Däremot är de OFTAST mjuka, formar sig efter hästen och ger ett mjukare tryck än vad metallbett gör. Metallbett är trots allt stenhårda och jag kan tänka mig att det känns obehagligt om den går emot tänderna eller slår ner mot lanerna (skinn och muskler ovanför lanerna är så tunna så ett bett slår nog lätt emot benen under *ryser*).

Om man (mot förmodan) skulle bryta något på hästen med ett hackamore så är det nosryggen.
Men lyckas du har du antingen satt det fel eller är stark som hulken, eller rent av en kombination av dessa två ;)

Hur mycket längre ner skall den sitta och hur hårt skall man spänna? som en vanlig nosgrimma typ 2-3 fingrar emellan eller? :confused: undrar bara! :)

knapplån

jag har hört en gång i tiden att man inte får ha tryckande *saker* för långt ner så det hamnar där nosbenet övergår i brosk (hmm var det brosk eller bara så att nosen är som smalast där sett ur sklettets uppbyggnad).
vilket ungefär är i höjd som en remontgimma sitter...

har man det där nere är man på nosens svagaste punkt och kan knäcka näsbenet ganska enkelt...

men jag kan ha väldigt gammal kunskap det har ju kommit så mycket bra å nyare saker :angel:

så jag reserverar mig för ev fel ... :o

lill_flesky skrev:
Sidepull ska sitta längre ner.
Säker? Hur långt ner? För det är ju långt ner benet är som känsligast, kanske inte troligt att det går av, men inte speciellt skönt? Och hur blir det med luftvägarna?

Ett hackamore ska inte sitta för långt ner, utan nästan lika ögt som en nosgrimma, nästan - inte riktigt, men det märker man om man varierar så känner man när det känns bäst, för om det stod innan så om man sätter den för långt ner så kan man skada nosbenet för det är MKT känsligare nertill Men tänk dig nosgrimman på ett vanligt aachenträns och sen ett par, kanske tom tre fingerbredder ner mot mulen brukar vara lagom.
I övrigt om hur hackamore fungerar kan jag säga att det är bla då: 1. För hästar med känlig mun och/eller skav 2. Om hästen har en tendens att ignorera bettet och man känner att man har skarpt nog 3. En häst där man känner att man testar bett på bett på bett på bett utan att det känns riktigt bra; hackamore funkade ypperligt på min häst då inget kändes 100%. Men det ska ALDRIG användas av nybörjare och om du är osäker på eller vet med dig att hästen aldrig ridits på hackamore så ta det lugnt, ta ingen dundertur iskogen i 100 knyck! Lite skritt, trav och invänjning vid bettet först, men man märker snart om hästen haft det innan.
Detta var mitt tips! :love: på er!

Jag tycker att den är för långt ner på bilden, lägg den ett par fingrar högre upp, typ mittemellan bilden på ridgrimman och sidpullen. SP:en ska fungera som ett bett och förbereda hästen att bära bett och verkar det för högt upp så förbereder det mer för nosgrimma.... ;) Sidepullen ska dock inte sitta lika hårt som en nosgrimma, jag får säkert in en halv hand innanför min. Sitter den för hårt så har hästen hela tiden tryck från den och grundtryck (oavsett betsling) gör att hästen blir döv för det tryck som verkligen vill något. Sitter den för löst så åker den gärna upp mot ögonen så spänn den lite halvlöst och testa att flytta den uppåt längs huvudet, det bör ta stopp efter ca 5 cm eller något (beroende på huvudtyp, förstås). En tredje grej att kolla är brosket nedanför nosryggen, sp:en bör ligga på nosryggen, inte brosket.

Jag är inte så insatt i bettlöst, och frågan "hur det fungerar" var snarare vad det är som gör att de anses som elaka eller snälla.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 197
Senast: sweep
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 860
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
457
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
606
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka