Sv: Exakt hur funkar hackamore?
Hackamore rider jag inte på själv men det fungerar med hävstångseffekt, dvs du har ett band runt nosen och "utväxling" på sidorna med hjälp av hävstänger i olika längder. Så när du tar i tygeln trycker nosremmen mot nosryggen. Förneklat kan man säga att den motsvara stången, svårt att ta ledande tygeltag med, svårare att ställa med (iaf inte så utbildad häst), men många hästar verkar gilla det istället för bett. Nu förespråkar jag andra metoder för att komma till rätt med starka hästar men många som vill rida bettlöst på starka hästar lyckas bra med hackamoret.
Sidepull, som jag själv rider med, fungerar då istället ungefär som ett tränsbett. Också här rem över nosen men ingen utväxling utan direkttryck på nosen, är därför "svagare" än hackamore. Går utmärkt att ta ledande tygeltag och att ställa hästen. Man får inte bli hängade i sidepullen, då minskar snabbt effekten på den, men det gör det åas på alla bettkonstruktioner också.
Ridgrimmor fungerar lite olika, en del som en sidepull, en del har remmar i kors runt nosen så att det sträcks runt den när du tar i tygeln. Se bild
Men detta är min erfarenhet, det finns de som har mer erfarenhet av olika typer och kan jämföra bättre.
/Camilla