Excel-problem!

Kivina

Trådstartare
Jag sitter och ska sammanställa en enkät, tyvärr så inser jag i efterhand att de frågor med svarsalternativ i form av ord/meningar kanske borde ha tilldelats en siffra. Eftersom jag inte kommer på hur sjutton man ska kunna få fram ett diagram eller liknande med ex. vis från vilken ort de olika respondenterna kommer ifrån. Helst på ett enkelt sätt, jag vill verkligen inte räkna för hand, jag har ca 250 respondenter nämligen!

Kan man på något sätt få excel att förstå att samtliga orter ska ha en och samma siffra och sen räkna ut det så, eller hur gör man?

Hmm, förstår ni inte något av mitt svammel får ni gärna fråga vad jag egentligen menar, mitt huvud har kört fast!

Sv: Excel-problem!

Kan du sortera efter ort och sen ge siffra i ny kolumn kanske? Eller ändra ort för ort till t.ex. 1 Halmstad och sen köra Ctrl+B och byta ut Halmstad mot 1 Halmstad.

Det är därför man ska koda först och sen använda ett statistikprogram som t ex SPSS som finns i demoversion gratis. Går snabbt och bra;)

Jaa, jag önskar att jag hade kodat och haft tillgång till SPSS;)

Jag tänkte inte så långt när enkäten skapades, jag har iallafall fått svaren i ett fint excel-sheet. Nåja, nu får jag gå lite omvägar men med hjälp av Madicks tips så är jag faktiskt en bit på väg!

lätt o vara efterklok.. nu vet jag inte hur excel är, men vet du vilka orter det gäller så kan du ju skriva en om-sats (if-sats på engelska) som lägger +1 för varje "stockholm" den hittar exempelvis osv..

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
24 421
Senast: Gunnar
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra... 2
Svar
33
· Visningar
12 726
Senast: Mirre
·
Hästmänniskan Jag har letat stallplats i min ort i ca 1 års tid, men det finns endast två stall (15 stallplatser totalt) här och därför är det inte så... 7 8 9
Svar
168
· Visningar
17 485
Senast: Delfinarie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka