Exem - Sår på bl.a skap

J

Jenny_H_85

Hej, min häst har haft exem ett par år nu. Han kliar inte i varken manen eller svansen så länge han har täcke på och smörjas någon gång i veckan med prob. Runt ögonen och i öronen har han inte heller några besvär i år då jag köpte boetts luva förra sommaren. MEN, istället är hans skap jätte svullet med centimeter stora sår. Nu på senare dagar har han t.o.m. blivit lite svullen på insidan av låren. Han har kala fläckar längs strängen på magen. större och mindre, men de fläckarna täcks iallafall in av täcket och blöder inte! Tidigare år har han haft stora svullnader mellan frambenen och i armhålorna, men iår hålls dessa partier nästan helt friska (:bow:) tack vare att jag sytt fast täckande tyg omkring frambenen.

Utöver den svullnad och de sår som finns på skapet har han centimeter stora sår vid båda kastanjerna på frambenen.

Nu undrar jag ifall ni har tips på vad jag kan göra för att hjälpa min kära häst! :confused:

Det jag redan gör utöver att använda boetts täcke med maglapp och luva är att smörja manen och svansen emellanåt med proboljan. Tvättar några gånger i veckan på de aktuella områdena med probschampo och ibland bara med grönsåpa eller vanligt vatten. Tvättar hela hästen minst en gång i månaden. Smörjer såren med bland annat "tjärsalvan" fyra ess. Sprayar de öppna såren med blu-spray. Har även tar-plaster (sår plast). Har probs hästdeo som jag sprayar på, även RB86 som jag varvar med. Har switsch på honom (dock slut inför nästa gång och hört att d nu är förbjudet i sverige o finland :( ). Har haft honom inne på nätter, men tycker det är efter dagarna som såren är som värst. Så nu har jag honom inne på dagarna istället. Tror inte det är knotten som är de största bovarna i min hästs fall, utan brömsen:mad:. Då han står inne på dagarna har han helosan på.

Just nu kan jag inte komma på nått annat som jag gör för att hjälpa min häst med sina besvär... :(

Vad jag märkt nu de senaste dagarna är att det delvis är han själv som bidrar till de stora såren. Han biter nämligen på skap och på de andra platserna som såren är...

nå, nu ska ja inte skriva mer... ös på med funderingar och tips om vad jag mera kan göra!!!
 
Sv: Exem - Sår på bl.a skap

INGEN som har tips.....?? Eller som har en häst med samma problem så man kan prata av sig lite.... ? :confused:
 
Sv: Exem - Sår på bl.a skap

Min valack har också problem just med skapet, jag smörjer med Nylanders häst creme. Jag tycker att det fungerar ganska bra. Jag har även ändrat lite på foderstaten och det har gett stort resultat för min hästs exem. Han får bla alger från alg-börjes och ett mysli foder från hestekraft (Danskt foder). Myslin innehåller väldigt mycket örter och jag tror att det är det som har gett resultat. Hoppas att din häst snart blir bättre!

MvH Bea
 
Sv: Exem - Sår på bl.a skap

Jag gör på samma sätt som du. Nylandersalvan är överlägset bäst till min häst. Ger också Hestekraft och Eggersmann Derma Vital Cubes. Även en skvätt med linfröolja varje dag. Det har förbättrat min häst jättemycket det sista året. Inget kli i svansen och bara pyttelite i manen. Hon är något svullen vid juvret och magsträngen men det är obetydligt. Alger har jag inte provat. En del säger att det innehåller tungmetaller och annat skräp som inte är bra att få i sig. Men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det.
Men hon biter ändå sönder sig själv vid juvret i mellanåt. Och snart kommer de där stora hästbromsarna och biter ännu mer. :devil: :cry:
Hon går med täcke och går ute dygnet runt. Ställer jag in henne blir hon galen. Då kliar hon sig hela tiden. Hon är mycket lugnare ute och kan gå in i vindskyddet om det blir jobbigt.

Till TS: Jag har inte hört att det ska blir förbjudet med Switch. Det annonseras ju jättemycket i alla hästtidningar. Jag använder det också, men kan inte säga att det hjälper mot knotten. Möjligen att det motverkar fästingarna. Det är mycket fästingar i hagen. Jag själv går inte gärna dit utan gummistövlar. Men hästarna har hittills inte haft några.
Har du provat Nylandersalva till bitsåren. Jag tycker den läker fortare än tjärsalvan. Den torkar ut såret och gör huden mjuk supersnabbt. Jag ser skillnad redan dagen efter. Jag smörjer min häst varje dag vid behov, men annars bara när knotten är som värst. Men det är ju så olika från häst till häst hur det funkar.
Nu verkar det som knotten har gett sig för ett tag. Det blåser här och värmen verkar ha skrämt bort de mesta.
RB86 har jag aldrig använt. Hörde av en bekant att det kan vara för starkt till känsliga hästar.
Annars gör du ju så mycket du kan för din häst. Tyvärr är det nästan ett heltidsjobb med eksemhästar. Man förbannar vintern med kylan och leran och längtar till sommaren. Man glömer fort.:angel:
 
Sv: Exem - Sår på bl.a skap

Tycker du ska kontakta hudkonsulenten (som finns på Djurtandvårdskliniken här i länet) och göra ett test för att se vad din häst rearerar emot så bör du få hjälp se vad som är lämpligt göra.
 
Sv: Exem - Sår på bl.a skap

Jenny, jag har lite samma problem som du, fast min isis är ett sto. Hon utvecklade eksem för 3-4 veckor sedan...

Jag använder Horsol åt henne 2-3 ggr/vecka, i början 10 dagar i ett kör. Horsolen har hjälpt henne att läka såren i mankammen och i svansen. :) Hon kliar sig heller inte så mycket.

Men, men... hon får fortfarande sår framför juvren och i armhålorna, där täcket inte skyddar henne. Buzz off huvan sitter inte så bra, så genast då hon har ett öra framme, så får hon nya sår :cry: Gröna sommarsalvan har hjälpt henne till en del, men nya sår uppstår. F.o.m. i dag, så har jag henne i stallet nattetid, prövar om detta hjälper.

Jag har beställt olika aloe vera produkter, som jag kommer att pröva här framöver, hoppas de har en lugnande effekt åt mitt sto.
 
Sv: Exem - Sår på bl.a skap

Min häst har ganska grav eksem. Han har täcke (heltäckande med huva) dygnet runt april tom november. När det är som värst har jag även täcke vid ridning.

Vi är nu inne på 10:e säsongen med eksem. Har provat det mesta exklusive Ökozon. Prob, Nylanders och Skillingarydssalvan har funkat dåligt. Förutom att ha honom täckad dygnet runt måste jag smörja honom omsorgsfullt två gånger per dag. Först på morgonen och sen på seneftermiddagen så han är skyddad på kvällen. Det som har funkat bäst för oss är AVS14 i mankam, svansrot och pannluggshårbotten. Använder "superbra grön salva"-någonting på alla sår som finns i öron, runt ögen, på mule, under magen, på frambenen, mellan frambenen och på skapet. Tack vare envis behandling lyckas jag hålla det under kontroll. Tvättar såren med svag jodopaxlösning.

Det är tydligt att såren i huvudsak finns där täcket inte skyddar fullt ut. Såren i öronen får han när han då och då lyckas få av sig Boett-huvan.

Jag har haft en idé om att täcka frambenen. Har klippt av ett par av mina egna strechtbyxor som passar honom perfekt. Jag måste bara hitta ett smart sätt att fästa dem på täcket.

Så mitt råd är att smörja honom minst dagligen och gärna med den "superbra gröna hästsalvan".


Hej, min häst har haft exem ett par år nu. Han kliar inte i varken manen eller svansen så länge han har täcke på och smörjas någon gång i veckan med prob. Runt ögonen och i öronen har han inte heller några besvär i år då jag köpte boetts luva förra sommaren. MEN, istället är hans skap jätte svullet med centimeter stora sår. Nu på senare dagar har han t.o.m. blivit lite svullen på insidan av låren. Han har kala fläckar längs strängen på magen. större och mindre, men de fläckarna täcks iallafall in av täcket och blöder inte! Tidigare år har han haft stora svullnader mellan frambenen och i armhålorna, men iår hålls dessa partier nästan helt friska (:bow:) tack vare att jag sytt fast täckande tyg omkring frambenen.

Utöver den svullnad och de sår som finns på skapet har han centimeter stora sår vid båda kastanjerna på frambenen.

Nu undrar jag ifall ni har tips på vad jag kan göra för att hjälpa min kära häst! :confused:

Det jag redan gör utöver att använda boetts täcke med maglapp och luva är att smörja manen och svansen emellanåt med proboljan. Tvättar några gånger i veckan på de aktuella områdena med probschampo och ibland bara med grönsåpa eller vanligt vatten. Tvättar hela hästen minst en gång i månaden. Smörjer såren med bland annat "tjärsalvan" fyra ess. Sprayar de öppna såren med blu-spray. Har även tar-plaster (sår plast). Har probs hästdeo som jag sprayar på, även RB86 som jag varvar med. Har switsch på honom (dock slut inför nästa gång och hört att d nu är förbjudet i sverige o finland :( ). Har haft honom inne på nätter, men tycker det är efter dagarna som såren är som värst. Så nu har jag honom inne på dagarna istället. Tror inte det är knotten som är de största bovarna i min hästs fall, utan brömsen:mad:. Då han står inne på dagarna har han helosan på.

Just nu kan jag inte komma på nått annat som jag gör för att hjälpa min häst med sina besvär... :(

Vad jag märkt nu de senaste dagarna är att det delvis är han själv som bidrar till de stora såren. Han biter nämligen på skap och på de andra platserna som såren är...

nå, nu ska ja inte skriva mer... ös på med funderingar och tips om vad jag mera kan göra!!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Exem - Sår på bl.a skap

Till er alla, tack för alla svar! :bow:. Det som nämnts i era inlägg och som jag inte provat är att ge foder som skulle kunna hjälpa mot exemen. T.ex. hestekraft och alger. Borde pröva något sådant. AVS14 och "superbra (islandshäst) salva" använde jag mig av förra sommaren, dessa fungerade visserligen helt ok på min häst. Men salvan bytte jag iår ut av "tjärsalvan" för att testa ifall den fungerade bättre. Avs14 ÄR riktigt bra, men jag ville ändå testa prob-produkterna i år.

Nylanders häst creme använde jag mig av förrförra året. Men tyckte den var jätte kladdig att använda på både i manen, svansen och på skapet. Den fläckade av sig på exemtäcket så det blev äckligt... :cool:. Men kanske man ändå skulle införskaffa sig cremen och enbart använda detta till skapet. Skall nog även införskaffa "islandshästsalvan" på nytt...

Åter igen, tack för era svar! :)
 
Sv: Exem - Sår på bl.a skap

Det skulle faktiskt vara en ide! :idea: skönt att veta vad det egentligen är som han reagerar emot! + att det skulle underlätta!;)

Men just nu bor jag inte i östergötland, det gör jag bara under den tid då jag pluggar. Under sommaren är jag hemma på Åland och har kraken med mig, så vet inte vart jag skall vända mig här hemma om jag skulle vilja göra ett sånt test. Men hittar jag ingenting här hemma så får ja väl vänta tills i augusti med att göra detta, då jag återvänder till sverige med hästen.

Tycker du ska kontakta hudkonsulenten (som finns på Djurtandvårdskliniken här i länet) och göra ett test för att se vad din häst rearerar emot så bör du få hjälp se vad som är lämpligt göra.
 
Sv: Exem - Sår på bl.a skap

Ang switch, det var en bekant till mig som förra veckan var till en hästbutik, där sa de att de inte kunde köpa in mera switch eftersom det nu är förbjudet. Samtidigt som hon var i butiken så ringde det en fastlänning (bor själv på åland) som ville "reservera" den sista switchen som de hade i butiken. Han skulle komma över till Åland från fastlandet för att hämta swichen... :eek:

Men jag hoppas det inte är förbjudet... kanske inte förbjudet i sverige då iallafall? om det nu är så får jag bunkra upp med swich när jag kommer till sverige till hösten! ;)

Jag gör på samma sätt som du. Nylandersalvan är överlägset bäst till min häst. Ger också Hestekraft och Eggersmann Derma Vital Cubes. Även en skvätt med linfröolja varje dag. Det har förbättrat min häst jättemycket det sista året. Inget kli i svansen och bara pyttelite i manen. Hon är något svullen vid juvret och magsträngen men det är obetydligt. Alger har jag inte provat. En del säger att det innehåller tungmetaller och annat skräp som inte är bra att få i sig. Men jag vet inte hur mycket sanning det ligger i det.
Men hon biter ändå sönder sig själv vid juvret i mellanåt. Och snart kommer de där stora hästbromsarna och biter ännu mer. :devil: :cry:
Hon går med täcke och går ute dygnet runt. Ställer jag in henne blir hon galen. Då kliar hon sig hela tiden. Hon är mycket lugnare ute och kan gå in i vindskyddet om det blir jobbigt.

Till TS: Jag har inte hört att det ska blir förbjudet med Switch. Det annonseras ju jättemycket i alla hästtidningar. Jag använder det också, men kan inte säga att det hjälper mot knotten. Möjligen att det motverkar fästingarna. Det är mycket fästingar i hagen. Jag själv går inte gärna dit utan gummistövlar. Men hästarna har hittills inte haft några.
Har du provat Nylandersalva till bitsåren. Jag tycker den läker fortare än tjärsalvan. Den torkar ut såret och gör huden mjuk supersnabbt. Jag ser skillnad redan dagen efter. Jag smörjer min häst varje dag vid behov, men annars bara när knotten är som värst. Men det är ju så olika från häst till häst hur det funkar.
Nu verkar det som knotten har gett sig för ett tag. Det blåser här och värmen verkar ha skrämt bort de mesta.
RB86 har jag aldrig använt. Hörde av en bekant att det kan vara för starkt till känsliga hästar.
Annars gör du ju så mycket du kan för din häst. Tyvärr är det nästan ett heltidsjobb med eksemhästar. Man förbannar vintern med kylan och leran och längtar till sommaren. Man glömer fort.:angel:
 
Sv: Exem - Sår på bl.a skap

Jag har bara hört att Renons skulle sluta mad citronellan. Inte hört om Switch, synd i så fall.
 
Sv: Exem - Sår på bl.a skap

Det stämmer nog med Renons. Jag köpte en flaska i helgen, och den luktar nästan inget av citronella. Den verkar inte hjälpa lika bra som MD heller.:mad:
 
Sv: Exem - Sår på bl.a skap

Jag smörjer med något som heter Blombalsam som verkligen "reparerar" såren. Men man måste se till att hästen är ren, då det läker så pass fort att det kan LÄKA IN grus....:eek:

Jag hade en häst som fläkt upp ett sår på bakbenet och det ville INTE läka, då provade jag att dutta på blombalsam och då slapp vi bränna svallkött, det drog ihop sig själv...helt fantastiskt.

Det fungerar verkligen, och jag har på det på de hästar som är allergiska mot tjära(vanligare än man tror), som finns i Prob-oljan.

Men det är ju förstås inget antiflugmedel, utan som Avs14, en rinnande salva.

En av mina eksemhästar(ganska grav eksem) har i år också fått sår vid kastanjerna på frambenen...MYSKO, måste vara någon ny sort av knott för i år:D

Jag gav alger förra året men det gjorde ingen skillnad. Har fått prova annan alternativbehandling som verkar fungera, behandlas INNIFRÅN, men så mycket man duttar med dessa stackars djur så vet man ju faktiskt inte VAD som verkligen fungerar och VAD som inte fungerar:confused::smirk: Man törs ju inte sluta heller....
 
Sv: Exem - Sår på bl.a skap

Tack för ditt svar!:bow: Ska se ifall jag kan hitta blombalsam så ja kan lägga på såren!:)

Men ja skulle vilja hitta någon super salva som gör att det inte ens hinner gå så långt som till sårigt skap.. :cry:. Han ser ju så fin ut så länge man inte tittar underifrån... :(

Skönt att höra att någon annans häst också har sår vid kastanjerna än ens egna häst.. så behöver man inte känna sig allt för ensam. Blir så avis på min kompis häst som står tillsammans med min häst nu i sommarhagen. Han är helt fri från alla besvär...

Jag smörjer med något som heter Blombalsam som verkligen "reparerar" såren. Men man måste se till att hästen är ren, då det läker så pass fort att det kan LÄKA IN grus....:eek:

Jag hade en häst som fläkt upp ett sår på bakbenet och det ville INTE läka, då provade jag att dutta på blombalsam och då slapp vi bränna svallkött, det drog ihop sig själv...helt fantastiskt.

Det fungerar verkligen, och jag har på det på de hästar som är allergiska mot tjära(vanligare än man tror), som finns i Prob-oljan.

Men det är ju förstås inget antiflugmedel, utan som Avs14, en rinnande salva.

En av mina eksemhästar(ganska grav eksem) har i år också fått sår vid kastanjerna på frambenen...MYSKO, måste vara någon ny sort av knott för i år:D

Jag gav alger förra året men det gjorde ingen skillnad. Har fått prova annan alternativbehandling som verkar fungera, behandlas INNIFRÅN, men så mycket man duttar med dessa stackars djur så vet man ju faktiskt inte VAD som verkligen fungerar och VAD som inte fungerar:confused::smirk: Man törs ju inte sluta heller....
 
Sv: Exem - Sår på bl.a skap

Var hittar man detta undermedel. Vill gärna prova det eftersom mitt sto hugger sig själv så illa vid juvret ibland. Och snart kommer de hemska stora hästbromsarna och tuggar på henne också.:devil:
 
Sv: Exem - Sår på bl.a skap

TACK kryptisk:p Jag vågade inte sätta ut adressen dit, rädd för att göra reklam:angel:

Det håller inte så länge när det väl är öppnat, men man gör ju av med en 50ml flaska på nolltid om man har eksemhäst. Jag ska dit imorgon och köpa 10 st flaskor. Det går fort åt här hemma.

Vet förstås inte om det hinner hjälpa innan nytt kommer igen, men ställer man in hästen hinner det göra underverk. Jag låter mina eksemhästar gå ute, det gör mindre skada ute än att stå inne och klia sig på väggarna.

En av hästarna satt på baken och gnuggade magen fram och tillbaka på marken idag...Man skrattar åt ställningen, men vad man lider med dom.:(
 
Sv: Exem - Sår på bl.a skap

Min häst blir också biten på skapet och svullnar. Men jag har inte kopplat ihop det med eksem utan tror att det är läbbiga bitska flugor som biter. Det är absolut värst på våren.

Jag tvättar rent, bara vatten och ibland Lactacyd också. Sedan använder jag Nylanders och lägger ett tjockt klibbigt lager som en barriär. Brukar hjälpa.

OA
 
Sv: Exem - Sår på bl.a skap

Många hästar biter sig själva i skapet , så det är inte alltid bromsen.
Vi har en skap-bitare som ser förskräcklig ut om man inte håller efter ordentligt.På hans skap är huden så färtjockad att den är läderartad.
.
 

Liknande trådar

Hästvård I höstas bröt knottallergi ut på min häst. En kraftig sådan. Tidigare har vi bott på en blåsig slätt utan knott och därav har vi inte...
2
Svar
35
· Visningar
3 636
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 852
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 379
Senast: linda93
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 138
Senast: Simply me
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad läser du just nu?
  • Maskat sjukintyg?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp