Exemhästar och ringormsvaccination

kolblakkur

Trådstartare
Vad jag har förstått så ska det finnas en eller flera studier gjorda på hästar som blivit "botade" från exem tack vare ringormsvaccinationer. Var kan jag hitta denna studie? Är det någon här på forumet som har testat att vaccinera mot ringorm för att motverka exem? Är intresserad av all input, alla erfarenheter och alla råd!

Sv: Exemhästar och ringormsvaccination

Vad jag har förstått så ska det finnas en eller flera studier gjorda på hästar som blivit "botade" från exem tack vare ringormsvaccinationer. Var kan jag hitta denna studie? Är det någon här på forumet som har testat att vaccinera mot ringorm för att motverka exem? Är intresserad av all input, alla erfarenheter och alla råd!

Hej!
Vet inget om det men jag har länge haft mina funderingar kring eksem. Jag har ett nordis sto med eksem och hon har täcke dygnet runt och smörjs in med probolja men hon kliar sig ändå. En man sa till mig en gång att det är plågeri mot hästen att gå med denna klåda 6 mån om året utan att det var mest humant mot hästen att ta bort den. själv tyckte jag då att han inte var klok men att se sin häst lida av denna klåda varje år är inte heller klokt. Är vi bara egoistiska att vi till varje pris vill att våra hästar ska leva , att vi inte egentligen inte tänker på individens bästa!

Sv: Exemhästar och ringormsvaccination

agni: Intressant att höra att du har ett nordis sto med eksem. Själv har jag en nordis valack med eksem. Har inte provat prob ska göra det i vår tänkte jag.

Vi har använt oss av equielotion och cremen, det har funkat bra tycker vi. Han kliar sig om han kommer in i stallet, men inte annars. Sen får han alger och äcv i krubban. Genom att tvätta honom regelbundet med hexocil eller grön såpa och tvätta täckena varje vecka gör att han håller sig i skick. Sen se till att det inte finns något att klia sig emot i hagen.
Jag har en tråd där jag har skivit mkt om eksem och hur jag har gjort. Sök gärna efter den via mitt namn, Maxmax.

Har även en tråd om ringormsvaccinet.

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 261
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 344
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 273
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
776
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka