Sv: exemtäcke
Exemtäckena fungerar mycket bra.
Jag har täcke på min från april, då första flygfäna kommer till slutet av oktober, tar nog av mitt nu i dagarna för vi har haft några kalla frostnätter nu och flygfäna verkar vara borta. Han har det dagtid ute men inte på natten, då står han på stall för att slippa den värsta knotttiden på dygnet. I år gick det tyvärr inte riktigt enligt planen då han kliade sig lite i juni och därmed blev av med en del man. Ett normalt år så syns det inte att han har exem och han kliar sig i stort sett inte alls.
Bästa täcket på marknaden är Boett tycker jag. Det är mjukt, inte varmt, torkar snabbt efter regn och desstuom får man med laglappar. De är mycket serviceinriktade och skickar resår och spännen om de går sönder. Tydligen är hööks täcke också bra men till det får du inte laglappar och spännen mm.
Om din häst är känslig mot mygga då får du köpa antigen sveatäcket eller Exclusive, de kan myggen inte bita igenom.
Lycka till med behandlingen, din häst kommer att gilla sitt täcke även om den ser ut som ett "ufo".