"Exotisk" kattras... Tips önskas.

Sv: "Exotisk" kattras... Tips önskas.

Åh, grattis du har hittat en med utbildning men som verkar brista i moral istället. Köra på med avelsprogram trots problem med kromosomal inkompatabilitet och det ges inte svar på varifrån F1orna kommer. Varifrån kommer deras vildkattsföräldrar? Hur hålls de? Det vore ju intressant att veta vilka arter som är inblandade i deras nya ras habari...

Men visst, kunde jag gå $20000 för kattungarna skulle jag kanske också kunna tumma lite på moralen.

Det är rätt genomgående att vildkatterna öht inte nämns på hybriduppfödarnas hemsidor. Inte ens när de har F1or eller F2or dvs. inte ens de som borde ha koll på varifrån vildkatten kommer och hur den hålls.

Men någonstans ifrån kommer ju F1orna. Varför pratar ingen om deras vilda föräldrar?

Ingen som skriver om svårigheterna att få livsdugliga kattungar när tamkatten går dräktig i 63 dagar och servalen i upp till 77 dagar. Ingen som talar om eventuella problem som kan uppstå när en tamkattshona ska få ur sig större kattungar (servalens kattungar väger 250 g vid födseln). Men det kan ju finnas andra anledningar än att de är snygga som gör att de kan gå för $20000.
 
Sv: "Exotisk" kattras... Tips önskas.

Hoppar in lite i vildkattsdiskussionen.

För mig spelar det ingen roll vad för titel och utbildning människorna som hålls med detta har. Det är bar PAPPER, hur man sedan som männiksa väljer att förvalta denna kunskapen är det som betyder något. Att använda den för att fånga in vilda djur och tjäna pengar är FEL. Inte bara mot katterna, utan även mot dom som köper dom första generationerna, det är inga roliga sällskapsdjur.
 
Sv: "Exotisk" kattras... Tips önskas.

Varifrån kommer deras vildkattsföräldrar? Hur hålls de? Det vore ju intressant att veta vilka arter som är inblandade i deras nya ras habari...

Ja det är ju det jag har undrat och frågat. Men då vet inte du heller alltså? Synd, jag hade hoppats på att någon här satt med mer info. Jag får söka vidare helt enkelt.

Ingen som skriver om svårigheterna att få livsdugliga kattungar när tamkatten går dräktig i 63 dagar och servalen i upp till 77 dagar. Ingen som talar om eventuella problem som kan uppstå när en tamkattshona ska få ur sig större kattungar

Jo det har jag sett tagits upp på en uppfödares hemsida, nu minns jag tyvärr inte vilken det var. Kan länka om jag hittar det igen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Efter ha varit utan katt ett tag nu så börjar det kännas tomt utan. Vi är på jakt efter en ras som gillar gos och kel. Vi bor i...
Svar
17
· Visningar
1 977
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 421
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Magsår eller kolik?
  • Vi som letar häst II
  • Hovelände

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp