Explosion i Boston

Gammeln

Trådstartare
Nu har det börjat drabba idrotten. Otäck utveckling. Hur ska vi stoppa detta då, anser ni
 
Sv: Explosion i Boston

Du glömmer OS i Atlanta 1996, OS i München 1972 och det finns säkert många fler exempel. Alla evenemang, sport eller inte, som samlar stora folkmassor kan ju vara en måltavla för terrordåd. Jag betvivlar att man kan stoppa det på annat sätt än man arbetar med det i dag, dvs. med säkerhetspersonal, samarbete med polis, osv.
 
Sv: Explosion i Boston

Nu har det börjat drabba idrotten. Otäck utveckling. Hur ska vi stoppa detta då, anser ni

Om detta nu är ett terrordåd med politiska/religiösa bindningar till ex Mellanöstern så är det agerandet förståeligt, dock inte acceptabelt.


Man bekämpar dessa organisationer med övermäktiga militära medel.
Från luften slår dödliga raketer ner.
de har inga möjligheter att förvara sig.till slut är incitamentet att lyfta striden till deras antagonisters hemland så stort att det vida överstiger säkerhetstjänstens förmåga att stoppa dem.

Det är en ond cirkel utan slut.
Ju bättre väst blir att bekämpa dem, ju högre blir önskan att slå tillbaka...
 
Sv: Explosion i Boston

Av ren nyfikenhet och skär okunskap; exakt vad skulle detta vara en motreaktion på? Något som händer idag eller som hänt för flera år sedan?
 
Sv: Explosion i Boston

Av ren nyfikenhet och skär okunskap; exakt vad skulle detta vara en motreaktion på? Något som händer idag eller som hänt för flera år sedan?

I sett sedan början på 1970:talet pågår ett inofficiellt krig mellan vissa grupper, politiska/religiösa.
Flygkapningar var ett av det första tecknen på att försöka lyfta "kampen" till en annan arena. Primärmålet var till en början Israel men eftersom de blev allt bättre i sitt bekämpande så riktades intresset till Israels kulturellt sett allierade nämligen väst.

Redan där visade det sig, att ju bättre Israel blev i sitt försvar, ju intressantare blev det att angripa väst o deras intressen.

Idag har ju tom Sverige trupp stationerad i området, är alltså tänkbart mål för den aggression som utgår ifrån regionen.

Och problemet är, ju bättre man bekämpar dem ju bättre blir de på att finna våra sk. soft spots.
 
Sv: Explosion i Boston

Så man rättfärdigar alltså att bomba idag, 2013, det som har gjorts tidigare? Det resonemanget är helt oförståeligt anser jag.
 
Sv: Explosion i Boston

Så man rättfärdigar alltså att bomba idag, 2013, det som har gjorts tidigare? Det resonemanget är helt oförståeligt anser jag.
Ja, det är ett förhållande billigt sätt att slå tillbaka mot ett tekniskt o militärt överlägsen land/organisation.

Japan använde Kamikazepiloter.
Palestinier började kapa Israeliska plan, plantera bomber i Israel till slut använde man sig av självmordsbombare. När sedan Israel med hårda metoder gjorde det allt svårare vändes intresset mot väst.
Det hela har rullat på, allt fler länder o organisationer använder sig av dessa metoder och målländerna blir allt bättre på att slå tillbaka med teknologi.

Men det går aldrig att stoppa ngn som är villig att dör för sin sak..

Så förståeligt, ja. Men inte acceptabelt!
 
Sv: Explosion i Boston

Men tänk om det är någon av USAs alla högerextrema milisgrupper som ligger bakom då?

Oavsett vem som ligger bakom så är det ett avskyvärt dåd, som drabbar oskyldiga människor.
 
Sv: Explosion i Boston

Håller med. USA är själva fyllt av en massa fundamentalistiska dårar, trötta på sin regering osv osv så jag tror inte det behövs utifrån.
Inget av alternativen förvånar mig dock...
 
Sv: Explosion i Boston

Men tänk om det är någon av USAs alla högerextrema milisgrupper som ligger bakom då?

Oavsett vem som ligger bakom så är det ett avskyvärt dåd, som drabbar oskyldiga människor.

Det är samma mekanik som styr där. ju bättre FBI blir i sin verksamhet ju hårdare vill ju de resterande stollarna göra ngt radikalt.
det värsta är att de lyckas med en fundamental sak, de driver sakta våra öppna samhällen mot kontrollsamhällen....
 
Sv: Explosion i Boston

Du glömmer OS i Atlanta 1996, OS i München 1972 och det finns säkert många fler exempel. Alla evenemang, sport eller inte, som samlar stora folkmassor kan ju vara en måltavla för terrordåd. Jag betvivlar att man kan stoppa det på annat sätt än man arbetar med det i dag, dvs. med säkerhetspersonal, samarbete med polis, osv.
Jo men det var ju så länge sedan så man trodde ju att idrotten skulle lämnas ifred.
 
Sv: Explosion i Boston

Jag tror inte bomberna var riktade mot idrottarna ö.h.t. De lär ha varit avsedda att döda så mycket folk som möjligt och väcka uppseende, varken mer eller mindre.
 
Sv: Explosion i Boston

Men tänk om det är någon av USAs alla högerextrema milisgrupper som ligger bakom då?

Oavsett vem som ligger bakom så är det ett avskyvärt dåd, som drabbar oskyldiga människor.

jag har inte accepterat eller rättfärdigat det heller, bara förklarat mekaniken bakom.

lbb o skogstomte avslutar härmed och lämnar stafettpinnen till landsbygdsbo;)
 

Liknande trådar

Fritid Gick förbi en liten sträcka där det står en del träd och är ett litet skogsparti längs med gångvägen. Hörde ett knakande bakom mig och...
2
Svar
26
· Visningar
2 070
Kropp & Själ Hur vet man vilken del av vården man skall kontakta? Går man alltid via VC? Har två (icke-akuta) ärenden jag behöver ta upp med vården...
Svar
4
· Visningar
500
Senast: pepp
·
Skola & Jobb Behöver hjälp med en boktitel, har helt glömt vad den heter... Boken är skriven av mamman till en tjej som i unga tonåren blir...
Svar
2
· Visningar
392
Senast: Milene
·
Kropp & Själ Min pappa drabbades av sepsis och endokardit i somras och man börjar nu planera för hemgång. IVA-vården tog dock hårt på kroppen och han...
2
Svar
22
· Visningar
2 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp