Extern hårddisk att lagra bilder på?

purity_666

Trådstartare
Jag funderar på att skaffa en extern hårddisk att lagra bilder på. Den bör vara hyfsat stor då bilderna tar rätt mycket plats och jag fotar en del.

Så jag har alltså enbart tänkt ha den som lagring ifall nåt händer med min dator. Använder metadels en laptop så det är ju bra om den är hyfsat smidig.

Nu har jag ingen som helst koll på externa hårddiskar och tar gärna emot förslag. Tänkte mig 500Gb-1000GB kanske. Behöver ingen värsting eftersom jag bara ska lagra saker på den. Ju billigare desto bättre förstås.

Så fram för förslag!

Sv: Extern hårddisk att lagra bilder på?

Western Digital har en på 1Tb som kostar runt 900:-

Nackdelen med WD:s HD:ar är att de inte har någon avstängningsknapp utan du måste koppla ur den ur iaf strömkällan om du inte ska ha den igång jämt. Det hävdas att HD:arna mår bäst att bara vara igång när de används.

Själv har jag 2 WD (1Tb/500Gb) och en som jag byggt ihop själv av en 250Gb HD från min gamla stationära och ett kabinett (med on/off). Alla tre är kopplade på en sladdosa med on/off och startas bara när de ska användas.

det enda jag kan säga efter att ha förlorat allt jag haft på de externa hårddiskar jag haft som har dött på mig är, snälla, för guds skull, köp en SSD.

de har inga läshuvuden som kan fastna.
de har inga motorer som kan pajja.
de har inga skivor som kan bli repiga eller tappa informationen på grund av extern påverkan.

SSD som second-tier storage? Eh, nej tack.

Nu vet inte jag exakt vad Stalker syftar på, men priset kan ju vara en anledning. Med tanke på att trådskaparen vill ha åtminstone 500 GB och den billigaste 500 GB SSD på prisjakt i skrivande stund kostar 14583 kr så vet inte jag om det är det mest prisvärda alternativet för trådskaparen, även om tekniken har sina fördelar.

Exakt. För första nivån, och än så länge endast för data som behöver snabb åtkomst, är SSD underbart. Men endast på den nivån. För andra nivån, där man inte behöver snabb tillgång eller ens tillgång hela tiden, är det mycket högre pris/GB som SSD har förödande.

Håller precis på att undersöka hur nästa version av min externa lagring här ska vara uppbyggd, och om jag skulle använda SSD för det, även den billigaste som har allvarliga problem med kontrollern, skulle priset bli så högt att det i det närmaste är skrattretande. Mekaniska diskar, med de åtgärder som behövs för att kunna hantera hårdvarufel, ger oerhört mycket mer för pengarna.

med 6 stycken externa standardhårddiskar bakom mig som dött säger jag fortfarande nej till extern hårddisk som långtidslagring. hellre ett NAS isf.

(lacie, lacie, WD, maxtor, freecom och nu senast ytterligare en maxtor :( )

med 6 stycken externa standardhårddiskar bakom mig som dött säger jag fortfarande nej till extern hårddisk som långtidslagring. hellre ett NAS isf.

(lacie, lacie, WD, maxtor, freecom och nu senast ytterligare en maxtor :( )

hur lyckas du? släpar du runt på dina externa diskar? tappar de i golvet eller vad?

det är precis samma hårddiskar som interna, bara att de har ett fodral med en omvandling mellan ide/sata och usb/firewire/rj45 eller vad du nu använder för kontakt.

jag som har min server ståendes på dygnet runt 365dagar per år har enbart råkat ut för ett hårddiskfel på 15år som datorägare och då har jag inte bytt hårddiskar mer än varannat år.. jag kör visserligen raid5 så jag kan ta ett hårddiskras utan informationsförlust.

till TS
om nu bilderna är så viktiga skulle jag bränna ut de på dvd-dl eller något dyl och även ha de på en extern hårddisk.. alltså hårddisk för åtkomst o så och dvd som en extra reserv, det är ju inte speciellt enkel åtkomst o hålla på med dvd men ändå.

det är ju surt om en hårddisk rasar (extern är ju lätt att man tappar i golvet eller dyl när man flyttar på den eller dyl)... samtidigt är dvder inte så smidigt, speciellt inte om man letar efter någon speciell bild.

en extern på 2-4tb kostar inte så många tusenlappar...

alternativet som jag skulle tycka är mest intressant i dagsläget, speciellt om man har flera datorer och vill ha säkerhetskopia på kanske mer är en NAS med raid5-kompatibilitet så du kan ta ett hårddiskras också.. där mjukvaror sköter säkerhetskopieringar med jämna intervall automatiskt som är enkla att hantera som användare UTAN massa kunskaper i serverkonfiguration och rcon script och annat som man fått hålla på med genom åren för att det ska fungera.

svar ja, jag flyttar på hårddiskarna. om det så är mellan olika rum eller längre. och just därför jag gått över till SSD diskar nu.

Skulle rekommendera en usb-disk med tillhörande backup-programvara.
Använder Maxtor här hemma och har inga problem med dem.
Lacie har det däremot varit en del trassel med så de skulle jag aldrig köpa igen.

Visst, en disk går sönder förr eller senare, det får man ju räkna med. Men sannolikheten för att back-up och disken i datorn pajar samtidigt är ju väldigt liten. Är man rädd för det så köp 2 diskar och kör dubbel back-up..

Skulle ju inte rekommendera att bränna ut dvd:er om du har stora mängder data, det blir ju lika dyrt som att köpa en bra disk och tar ju evigheter att bränna ut.. backupen är ju bara att plugga in och låta den köra själv.

Hur skulle NAS vara bättre? Den innehåller ju också fysiska diskar som kan gå sönder? Menar du RAID1 (spegling), i så fall kan man ju uppnå samma resultat med 2 externa diskar till mkt lägre pris.

Använder också spegling i ett raid5-set + backup till extern, men då för företagsinformation, känns lite väl avancerat och dyrt för hemanvändare. Men visst, det är ju en jättebra lösning om man har en stor plånbok :)

nej, men är mycket drygare att flytta på så jag tvivlar på att jag skulle röra på det.

Liknande trådar

F
IT & mobiler Har en lite äldre stationär dator som jag nästan enbart använder till spel. Surfar med mera gör jag på laptopen. Hårddisken har börjat...
Svar
10
· Visningar
1 336
Senast: Fozzie
·
L
Western Jag köpte en begagnad w ponny sadel, alla ser nog vart i från den egentligen kommer:angel: . Hur som helst så är den 13", såldes som...
Svar
6
· Visningar
2 446
Senast: tirnanog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka