Extern hårdisk LaCie

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare toddy86
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 575
T

toddy86

Jag har en extern hårdisk LaCie på 1 TB. När jag kopplade in denna för första gången på min stationerade PC så fick man ett val. Antingen skulle man välja inställningen för windows eller Windows/MAC OS. Dum som jag var så valde jag endast windows. Problemet är att jag ska nu köpa en MACbook pro och undrar då. Kommer den externa hårddisken fungera på min MAC eller måste jag formatera?
Testade att gå in på den här datorn, högerklicka på LaCie ikonen och formatera. Men icke sa nicke. Det stod då"Det gick inte att formatera den här enheten.Avlsuta alla diskverktyg eller program som använder enheten och kontrollera att inget fönster visar enhetens innehåll.Försök sedan att formatera senare". Jag fattar ingenting av det där:confused:
Filsystemet är på NTFS!
Oerhört tacksam för ordentlig guidning då jag är rätt dum på datorer:bump:

Sv: Extern hårdisk LaCie

Yes, du måste formatera om, men det kan du göra när du skaffat din Mac. Plugga in den i Macen och öppna programmet Skivverktyg som finns i Programmappen (eventuellt i en mapp som heter Verktygsprogram, om jag minns rätt). Där kan du välja hur du vill formatera den.

Tänk på att du förlorar allt innehåll på hårddisken när du formaterar, så flytta över allt någon annan stans först! :)

stereos svar är en sanning med modifikation. Det finns ntfs plugin att köra i osx så att du kan få skrivmöjlighet med ntfs (har för mig att du kan läsa utan plugin).

Det bästa för macen (prestandamässigt) är att köra den i ett filsystem som stöds standard i osx, dvs mac os extended (journalförd eller inte) eller fat32.

Har du både mac och osx datorer skulle jag formattera den i fat32 personligen, för att få kompatibilitet mellan alla plattformar utan krångel.

nackdelen med fat32 är att filer kan max vara 4gb stora styck, men hur ofta har man så stora? inte jag iaf.. och med fat32 får du något som ALLTID är kompatibelt med såväl windows som osx, även linux vad jag vet (jag har alltid haft fat32 stöd i mina linux distar iaf).

kan du inte formatera den beror det troligen på att något program 'använder' den. enklast är att rycka ut usb/firewire sladden och starta om datorn, sedan plugga in sladden och formattera.

Har jag fattat rätt nu:
Jag ansluter min hårddisk (som är inställd på filsystemet NTFS)till macen. Kopierar över innehållet till en mapp på Macen. Startar skivverktyg och formaterar den som FAT32. Kopierar sen tillbaka all data till extern hårddisk?

Eller går detta inte? Måste jag lägga över på en annan extern disk/dator istället för ovanstående exempel?

4 G ja...hmmm...Om allt innehåll på min externa HD är 28 G totalt, överskrider ju det 4G? Så då fungerar det ju inte?
Eller tänker jag fel?:(

Senast ändrad av en moderator:

jag menade att filerna enskilt inte får överstrida 4gb. har du då 250 filer om 3,99gb är det inget problem.

och ungefär det du beskriver är förloppet jag tänkte mig. Däremot skulle jag nog kopiera över det som i dagsläget finns på hårddisken (om det nu bara är 28gb) på din windowsmaskin då ntfs i macmiljö går trögt. och sedan formattera den i fat32 (spelar ingen roll om du gör det i windows eller mac), kopiera tillbaka som du beskrivit och sedan är det bara att tuta och köra.

Sedan kan du ju överväga om du vill använda säkerhetskopiering eller inte, för ska du formattera den kan du enkelt partionera upp den och köra den ihop med timemachine, som är väldigt smidigt och enkelt... men nu ska jag inte krångla till det för dig ;) (själv mac användare sedan många år tillbaka)

jag menade att filerna enskilt inte får överstrida 4gb. har du då 250 filer om 3,99gb är det inget problem.

och ungefär det du beskriver är förloppet jag tänkte mig. Däremot skulle jag nog kopiera över det som i dagsläget finns på hårddisken (om det nu bara är 28gb) på din windowsmaskin då ntfs i macmiljö går trögt. och sedan formattera den i fat32 (spelar ingen roll om du gör det i windows eller mac), kopiera tillbaka som du beskrivit och sedan är det bara att tuta och köra.

Sedan kan du ju överväga om du vill använda säkerhetskopiering eller inte, för ska du formattera den kan du enkelt partionera upp den och köra den ihop med timemachine, som är väldigt smidigt och enkelt... men nu ska jag inte krångla till det för dig ;) (själv mac användare sedan många år tillbaka)

Aha
Men om den där sabla texten dyker upp igen då:
"Det gick inte att formatera den här enheten.Avlsuta alla diskverktyg eller program som använder enheten och kontrollera att inget fönster visar enhetens innehåll.Försök sedan att formatera senare"
Otroligt tröttande text. Vad gjorde jag för fel? Ska man inte formatera genom att högerklicka på iconen på den här datorn? Verkar ej fungera. Fungerar kanske inte via Macen heller???
Hur ska man då formatera om det trilskas??:eek:
Dumma datorer
Jag har ju flera mappar med olika innehåll, typ en mapp är ju på 24G som innehåller filmer. Kan man bara koiera den helt rakt av och klistra in i Macen efter att den formaterats...eller blir den för stor då? Måste jag ta en fil i taget, typ en film i taget som ej överskrider 4G?
Vad surt om man skulle ha en mapp med flera simpsons avsnitt på flera G och så går det inte att klistra in bara för att den är över 4G?

Senast ändrad av en moderator:

Oj skrev fel. Menade: Kan man kopiera en mapp på 24G med filmer och klistra in på den formaterade Hårddisken? eller Måste man ta en fil separat, typ ett simpsons avsnitt åt gången liksom?

ja du kan kopiera och klistra in hur många gb som helst åt gången, bara varje enskild fil är mindre än 4gb, 50 filer om 3,99gb går utmärkt att kopiera samtidigt.

troligen har du något program på din dator som sitter och snurrar i bakgrunden. Du kan prova att starta om den i felsäkert läge. Alternativt skaffa programmet unlocker http://ccollomb.free.fr/unlocker/ som är väldigt smidigt när du har sådanna här problem.

och du gör rätt, du ska högerklicka, välja formatera.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka