Extrafoder

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare memory
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 906
M

memory

Jag har en ganska smal häst.
Vad kan man ge den för extrafoder??
:confused:

Vad är det för hästen och vad äter den idag? Nu finns det gräs, låt den äta mycket gräs.

jag ger min lite tunna pålle 1liter korn varje dag.

men är dte jätte smal kan du ju alltid prova lucern.

Det beror på vad orsaken är till att den är smal. Att en häst är för tunn kan bero antingen på att den får för lite energi eller på att den får för lite protein. Generellt kan man säga att det beror på att energi/protein-kvoten är fel (såvida man kan utesluta andra faktorer som tandproblem, magproblem, mask osv...). En normal häst bör ha en foderstat vars energi/protein-kvot ligger på ca 6, vissa hästar kan dock behöva mer protein och därför en kvot som ligger närmare 7.

Vad äter din häst i dagsläget? Har den en uträknad foderstat? Annars finns det säkert någon här som är villig att hjälpa dig att räkna på den. (Är dock en fördel om du har analyserat hö i så fall.

Lusern är bra.
Dodson & Horell har ett bra foder som heter Build up.
Det är mkt bra för hästar som behöver bygga muskler och som även är tunna.

Färskt vattet är även A och O ;)

Mer grovfoder av bra kvalitet. Alltid första åtgärden vid magra hästar...

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 143
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
667
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 016
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka