Bukefalos 28 år!

Extrajobb som lärarvikarie

Manza

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av det? Eller, för all del, input ändå.

Jag var på intervju hos ett företag innan helgen, och det lät som att jag kommer bli erbjuden jobbet. Men nu börjar jag känna mig osäker på om det verkligen är något jag vill göra. Lönen är ganska dålig jämfört med det extrajobb jag haft innan, men å andra sidan är själva arbetet mer kvalificerat och sannolikt långt mer utmanande.

Det jag oroar mig för mest är nog att ta mig vatten över huvudet, att det ska kännas övermäktigt att komma in i nya klasser (varierande åldrar, från åk 7-9 till gymnasiet) och undervisa i ämnen som visserligen är relaterade till mina studier, men utan att ha direkt pedagogisk erfarenhet sedan tidigare. Företaget erbjuder dock seminarier i ledarskap, konflikthantering osv, och nyanställda går alltid en heldagsutbildning innan de åker ut till skolor.

Jag har generellt lätt för att underskatta min egen kapacitet, samtidigt som jag har fått mycket positiv feedback från såväl lärare som studiekamrater vad gäller min förmåga att hålla föredrag och tala inför grupp. Så kanske borde jag bara köra?

Äsch, jag vet inte. Tankar?
 
Jag jobbade som lärarvikarie under en kort period något år efter studenten. Då jag var såpass ung så valde jag bort högstadium och gymnasium. Det som jag fann absolut svårast var pondusen och disciplinen i klassrummet. Även att komma på saker att göra var till och från knepigt då det oftast saknades vettiga instruktioner från ordinarie lärare. Det slutade med att jag huvudsakligen tog jobb på förskolor då jag inte kände mig helt trygg ensam med en hel skolklass.
 
Jag jobbade som lärarvikarie under en kort period något år efter studenten. Då jag var såpass ung så valde jag bort högstadium och gymnasium. Det som jag fann absolut svårast var pondusen och disciplinen i klassrummet. Även att komma på saker att göra var till och från knepigt då det oftast saknades vettiga instruktioner från ordinarie lärare. Det slutade med att jag huvudsakligen tog jobb på förskolor då jag inte kände mig helt trygg ensam med en hel skolklass.
Det du beskriver är precis det jag oroar mig för. Jag är i slutet av en andra examen, 29 år, och med en hel del erfarenhet (jobb, utlandsboende osv) i bagaget, så inte riktigt samma situation. Men jag tvekar ändå!
 
Jag vet inte langre hur man hittar "extra uppgifter" i Sverige. Jag skulle dock googla nagra olika amnen och arskurser efter just "extra uppgifter" och printa lasa pa lite. Finns inte ordentliga "lesson plans" (nagot som ar en dods synd i USA ... som larare dar kan rektor komma in och checka pa vissa skolor.:cautious:) Har du da reserv uppgifter. Se bara till att det blir roligare an vanligt ... och bry dig da inte sa mycket om hur val de utfor uppgifterna.
Att titta efter och hitta kul spel pa amnet ar en hojdare.

/hastflicka, tidigare larare;)/
 
Jag vet inte langre hur man hittar "extra uppgifter" i Sverige. Jag skulle dock googla nagra olika amnen och arskurser efter just "extra uppgifter" och printa lasa pa lite. Finns inte ordentliga "lesson plans" (nagot som ar en dods synd i USA ... som larare dar kan rektor komma in och checka pa vissa skolor.:cautious:) Har du da reserv uppgifter. Se bara till att det blir roligare an vanligt ... och bry dig da inte sa mycket om hur val de utfor uppgifterna.
Att titta efter och hitta kul spel pa amnet ar en hojdare.

/hastflicka, tidigare larare;)/
Du menar att det är möjligt att hitta generella lektionsupplägg online? Eller klassrumsuppgifter efter årskurs? Jag vet att företaget i fråga har en hel del i en databas som finns tillgänglig för anställda att söka i.

Haha, det gäller alltså helt enkelt att vara den där coola vikarien som lät klassen titta på "relevant" film och sluta tio minuter tidigare ;)
 
Du menar att det är möjligt att hitta generella lektionsupplägg online? Eller klassrumsuppgifter efter årskurs? Jag vet att företaget i fråga har en hel del i en databas som finns tillgänglig för anställda att söka i.

Haha, det gäller alltså helt enkelt att vara den där coola vikarien som lät klassen titta på "relevant" film och sluta tio minuter tidigare ;)

Atminstone innom det Amerikanska systemet. Relevant film och ga tidigare (kan man inte gora i USA:rage:, ga tidigare alltsa) later som en vinnare ... eller behagligt smaprat runt ett relevant spel ... eller :p
Om eleverna har tillgang till datorer kan du alltid be dem hitta nagot om en specific del av amnet. (inertia inom fysik, tillexempel) och ge en kort (lat mig poangtera KORT) rapport. Garna muntlig.:p
Leta runt ... det ar inte svart att tillfredstalla bade skolan och eleverna.:cool:
 
Atminstone innom det Amerikanska systemet. Relevant film och ga tidigare (kan man inte gora i USA:rage:, ga tidigare alltsa) later som en vinnare ... eller behagligt smaprat runt ett relevant spel ... eller :p
Om eleverna har tillgang till datorer kan du alltid be dem hitta nagot om en specific del av amnet. (inertia inom fysik, tillexempel) och ge en kort (lat mig poangtera KORT) rapport. Garna muntlig.:p
Leta runt ... det ar inte svart att tillfredstalla bade skolan och eleverna.:cool:
Det kan man nog egentligen inte göra i det svenska systemet heller! Och kanske är just lektionsupplägg inte min största källa till oro, även om det så klart vore nytt och ovant, utan snarare det som @Araminta skrev: pondus och disciplin i klassrummet.
 
Jag har ingen erfarenhet annat än som elev. När jag gick i högstadiet blev alla som inte hade pondus totalt överkörda. I min klass slutade det oftast med att vikarien sprang gråtandes från klassrummet och att rektorn kom och skällde.

Så, är man minsta tveksam och inte är en jättestark person så ska man nog hoppa över åtminstone högstadiet.
 
I sverige finns MASSOR med lektionsplanering på nätet, bla lektion.se där det är ämnesindelat. Så det behöver du inte oroa dig för.
Ofta kan det dessutom finnas en veckoplanering med lite grov planering som kan underlätta.
Angående pondus så kan man inte mer än testa. Försök inte vara nån annan än den du är för det genomskådar de flesta elever direkt. Hitta ditt sätt att få det att funka.
 
Är lärare nu, sen sex år, men har vikat outbildad i flera år (:o). Mina bästa tips:

Var dig själv! Jätteviktigt. Låtsas inte ha "gammaldags"pondus om du inte har det. Ta inte efter ngn förebild om hen inte är "du". Hitta ditt lärarjag men var dig. De ser igenom dig fortare än kvickt.

Gilla eleverna. Verkligen. Du måste gilla barn/ungdomar. Utstråla det sen. Inte kompisgilla, utan vill att det ska gå bra för dem. Du vet vad de behöver. Du är där för att du vill deras bästa. Som vuxen.

Har du glimten i ögat och kan le, gör det. Vem tusan lyssnar på en surpuppa som är sträng? Den tiden är förbi. Kommer nog inte tillbaka. Charma dem, om du är sådan. Ta in dem. Tänk hur bra föreläsare är. De älskar sitt och att prata. De tar in publiken. De charmar. Ler.

Välj dina strider. Det är extremt mkt lättare om du aldrig låter ngn tappa ansiktet och behöver "ge" sig. Nonchalera, lirka, gör dig intressant, utmana, fashinera, var ovanlig, vad som helst. Du kommer sannolikt ingen vart annars. Vikariera är fasen det svåraste du kan göra om du inte har turen att hamna på ett bra ställe.

Måste du sätta hårt mot hårt gör det lugnt men bestämt. Gå inte i taket. Säg: det är ok om du gör ingenting, men när du stör är det inte mig du stör, utan dina vänner. De uppskattar inte det. Tycker du det är tråkigt? Då ska jag försöka få dig att bli intresserad men det är svårt att bli den bästa vikarien du har träffat om du stör hela tiden. Typ så.

Är du på timme brukar ord lärare planera åt dig. Annars får du sätta dig in i kursplaner. Inte helt lätt om du ska göra det på en helg.

Jag har varit allt ifrån "den bästa vi haft, sluta inte" till att elever kastat papper på mig. De gånger det har gått bra har varit gånger jag har utstrålat genuin glädje. Inte överdrivet, utan man ler med ögonen. Och är avväpnande. Och intressant. Och är tydligen med hur man vill ha det.

Glöm alla råd om "aldrig le" och annat trams. Den tiden är förbi. Tycker jag.
 
I sverige finns MASSOR med lektionsplanering på nätet, bla lektion.se där det är ämnesindelat. Så det behöver du inte oroa dig för.
Ofta kan det dessutom finnas en veckoplanering med lite grov planering som kan underlätta.
Angående pondus så kan man inte mer än testa. Försök inte vara nån annan än den du är för det genomskådar de flesta elever direkt. Hitta ditt sätt att få det att funka.
Ditt inlägg fick mig att känna lite hopp :) Tack!
 
Jag har ingen erfarenhet annat än som elev. När jag gick i högstadiet blev alla som inte hade pondus totalt överkörda. I min klass slutade det oftast med att vikarien sprang gråtandes från klassrummet och att rektorn kom och skällde.

Så, är man minsta tveksam och inte är en jättestark person så ska man nog hoppa över åtminstone högstadiet.

Är lärare nu, sen sex år, men har vikat outbildad i flera år (:o). Mina bästa tips:

Var dig själv! Jätteviktigt. Låtsas inte ha "gammaldags"pondus om du inte har det. Ta inte efter ngn förebild om hen inte är "du". Hitta ditt lärarjag men var dig. De ser igenom dig fortare än kvickt.

Gilla eleverna. Verkligen. Du måste gilla barn/ungdomar. Utstråla det sen. Inte kompisgilla, utan vill att det ska gå bra för dem. Du vet vad de behöver. Du är där för att du vill deras bästa. Som vuxen.

Har du glimten i ögat och kan le, gör det. Vem tusan lyssnar på en surpuppa som är sträng? Den tiden är förbi. Kommer nog inte tillbaka. Charma dem, om du är sådan. Ta in dem. Tänk hur bra föreläsare är. De älskar sitt och att prata. De tar in publiken. De charmar. Ler.

Välj dina strider. Det är extremt mkt lättare om du aldrig låter ngn tappa ansiktet och behöver "ge" sig. Nonchalera, lirka, gör dig intressant, utmana, fashinera, var ovanlig, vad som helst. Du kommer sannolikt ingen vart annars. Vikariera är fasen det svåraste du kan göra om du inte har turen att hamna på ett bra ställe.

Måste du sätta hårt mot hårt gör det lugnt men bestämt. Gå inte i taket. Säg: det är ok om du gör ingenting, men när du stör är det inte mig du stör, utan dina vänner. De uppskattar inte det. Tycker du det är tråkigt? Då ska jag försöka få dig att bli intresserad men det är svårt att bli den bästa vikarien du har träffat om du stör hela tiden. Typ så.

Är du på timme brukar ord lärare planera åt dig. Annars får du sätta dig in i kursplaner. Inte helt lätt om du ska göra det på en helg.

Jag har varit allt ifrån "den bästa vi haft, sluta inte" till att elever kastat papper på mig. De gånger det har gått bra har varit gånger jag har utstrålat genuin glädje. Inte överdrivet, utan man ler med ögonen. Och är avväpnande. Och intressant. Och är tydligen med hur man vill ha det.

Glöm alla råd om "aldrig le" och annat trams. Den tiden är förbi. Tycker jag.

Det jag har fetat: :crazy::nailbiting: Alltså precis det här, det är vad som får mig att tveka på riktigt. Att känna genuin glädje över "mina" ämnen, att vilja få med mig gruppen, förklara och berätta som du beskriver @Gry är inte mitt problem. Men vad sjutton GÖR man om man möts av en vägg? Eller ännu värre, kastade papper...
 
Det jag har fetat: :crazy::nailbiting: Alltså precis det här, det är vad som får mig att tveka på riktigt. Att känna genuin glädje över "mina" ämnen, att vilja få med mig gruppen, förklara och berätta som du beskriver @Gry är inte mitt problem. Men vad sjutton GÖR man om man möts av en vägg? Eller ännu värre, kastade papper...
Jag vet ju inte när personen gick i skolan. På "mitt" högstadie jag jobbade på som utbildad i fyra år funkade bara pondus för de som hade pondus och var gamla rävar, typ. Men de personer man spontant tycker om och finner trevliga, ja, dem gick det bra för. Ändå. Ingen kom nån vart med de värsta m taktiken "hårt mot hårt". Man måste gilla dem. Ta in dem. Och hinner man inte får man gilla resten. Självförtroendet på topp. Det är inga aliens. De är någons barn, barnbarn etc.

Ja, det finns riktigt svåra klasser. Blir det tokgalet får man be en ordinarie vicka, och sen får du ta snällklassen. Det ordnar sig. Man kommer undan med mkt om man är trevlig, sjysst, reko, vuxen med ett leende framme. Eller hur? Visst gör man? Det är så alla funkar.
 
Tack ni som svarat! Känner mig fortfarande osäker på vad jag ska säga om jag erbjuds tjänsten, men jag har fått flera nya infallsvinklar :) Tack speciellt till @hastflicka @Sonic76 och @Gry för konstruktiva förslag på lektionsupplägg och hur jag kan tänka i samspelet med eleverna.
 
Tack ni som svarat! Känner mig fortfarande osäker på vad jag ska säga om jag erbjuds tjänsten, men jag har fått flera nya infallsvinklar :) Tack speciellt till @hastflicka @Sonic76 och @Gry för konstruktiva förslag på lektionsupplägg och hur jag kan tänka i samspelet med eleverna.
Lycka till nu!!! Det är ett extremt roligt och utmanande yrke när man hittar sitt lärarjag!! :D
 
Hoppas det går bra att jag puttar upp denna tråden.
Om jag anmäler mig till vikarieförmedling i till ex grundskolan som jag funderar på att göra, blir man inringd i alla ämnen eller får man "välja" i förväg vilka ämnen man lämpligtvis vill/kan undervisa i?
Jag menar musik eller idrott skulle inte vara lämpligt då jag inte kan dessa ämnen alls, ex v.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp