EXTREM manke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 689
L

Lantlolla

Vad har ni för sadlar till era hästar som är smala i rygg och manke?
nu har min häst dåligt hull men även när han är musklad och med bra hull så syns hans ryggrad och EXTREMA manke.

Jag vet inte vad jag ska göra. För rida barbacka kommer inte på tal.
Så vad har ni för sadlar till era mankiga hästar? Helst allround men vill höra om alla modellerna!

Enklaste är kanske en bomlös? .. *suckar högt*

Sv: EXTREM manke

Ska se om ajg har någon.. inte säker på de.. Kan ta en ny imorgon alltså. Dock ser han misskött ut pga hullet :( men vi kämpar o kämpar o kämpar

till min (som nu är såld) med REJÄL manke och synliga ryggrad har jag haft En Globus Clic hoppsadel och en Wintec Isabell Werth... men hon är oxå ruskigt rak i ryggen... annars skulle jag föreslå Albion eller Kieffer:)

De har inte så mkt mankfrihet. Kanske det var så att din häst inte har så stor manke i sadelläget.

TS: Kieffer kanske skulle vara nått? Du har ingen bild?

mankfrihet är sällan ett problem med moderna sadlar om man sadlar rätt, dvs ej för lång fram..

sadlarna är oftast gjorda för hästar med mkt manke. två av mina har väldigt höga mankar och på det väldigt breda över ryggen. det kan ibland bli problem, men eftersom din häst också är smal så borde det inte vara ngt stort problem..

testa prestige om hon är normal/svängd och albion om hon är rak.

Jag har nog bara bilder ifrån somras.. ska se om jag får upp en bild.. kan försöka knäppa en ny imorgon.. Även om man ser revbenen på honom nu så ja blir han som tjockast att man inte ser revbenen (han blir i normalhull när han är som tjockast)

Svarade till alla!!

http://i163.photobucket.com/albums/t297/Tigern_/Olympus019-2.jpg
Det var enda bilden jag hade upplagd på internet skall kolla andra datorn!
Det är han som är brun ser itne alls mycket men lite iaf...

http://i163.photobucket.com/albums/t297/Tigern_/Olympus014-1.jpg

Det va den enda jag hittade på andra datorn dåliga bilder som ni ser så ska ta nya bilder imorgon förmiddag!

Senast ändrad av en moderator:

Den ser väldigt tunn och omusklad ut.

Har du en bra foderstat? Hur mycket arbetas den? Arbetas den korrekt? Vad har den haft för sadel? Ser ju enormt insjunken ut i sadelstaden.

Hade nog försökt få upp den i hull lite innan jag började leta sadlar.

Du har helt rätt. Dumt att rida barbacka på den hästen. Dumt att rida på den hästen ö.h t. Ge den mer mat!
När du ger den mer mat ger du ännu mer!

Har du kollat tänder och maskstatus? Ryggraden ska inte sticka ut om man ska rida en häst. Spelar ingen roll vilken sadel du har!

Få upp den i hull, träna den så att den har muskler och inte ryggraden sticker ut/upp sedan köper du en sadel- bomlös, med bom eller vad du vill!

Lycka till!

Han har stått och ja därför omusklad.
Haft fri tillgång på ensilage plus massor av lucern, lite betfor, o mineraler.

Som sagt kämpar på de.. o de märks att när han rör lite på sig o inte bara står i hagen så kommer han igång o får upp näringen mer.. säkert jag som inbillar mig.. men de är lite bättre nu när han rör lite på sig.

Ang ryggraden önskar ngn ahde sagt de till mig när vi köpte honom för 5 år sen :( han har sett ut så sen ja vi köpte honom.. Känner att jag har dåligt samvete nu.. Nåja mer mat var de!

Glömde att tänderna är kollade o nollad i mask!

Och att jag svarade till alla!

Verkar ändå konstigt, en häst ska inte behöva se ut sådär bara för att den står.. :confused:
Om den redan får mycket mat men ändå inte lägger på sig så skulle jag rådfråga veterinär.

försök med ännu mera mat. även om han har fri tillgång på ensilage så betyder det inte att han får i sig tillräckligt... särskilt inte om det är blött!

jag skulle begränsa tillgången så du vet hur mkt han äter, ersätta 3-4 kg med lusernhack/pellets och sen skippa betforn och istället ge ett uppbyggnadsfoder som eggersman vital/senior eller krafft groov eller rehab. även om du tycker att han får mkt mat så visar ju hans kropp väldigt tydligt att så inte är fallet. han behöver mkt mer än mkt sas..

fokusera på att tömköra och klättra vid hand innan du tänker på att leta sadel. manken är stor men den kommer minska markant så fort han får lite hull. även en häst som bara går i hagen ska INTE se ut sådär då brister det i fodringen.

hjälper inte det heller så skulle jag kolla upp hur organen ser ut, då måste dte vara ngt fel på näringsupptaget...

J*VLAR vilken urgröpning av sadeln. Där kan man snacka om en häst som verkligen haft felanpassad sadel!! :eek: :eek:

Förutom att se över foderstaten och muskla ryggen genom promenader, tömkörning, klättring och gå ut och gå med honom i skog och mark så hade jag tagit ut en equiterapeut. Då kan denne lossa alla spänningar som måste ha uppkommit i hästen efter en så felaktig sadel.

Tyvärr var ju inte bilderna bra öht för att visa hur hög manken är, iaf jag föredrar bilder från sidan för att kunna se det.

Finns det analys?

Jag skulle gå ner till bara grovfoder och sen lägga till krafft rehab, lusern och olja.

Hjälp va tunn han är :eek:

Skulle byta ut några kilo silage mot flera kilo lucern. Sen finns krafft rehab som jag hört ska vara bra. Eller krafft 125 är bra med.

Sök här i fodertrådar. Finns massor av bra tips. Hästen måste upp i vikt innan en sadel ska komma i närheten.

vårat gammla halvblod hade först en handgjord Carl-buildt sadel och sen sin dressyr sadel, kommer inte ihåg märket. Kan ha varit en Dominus men tror inte det.:)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
182
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
592
Senast: Honey07
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 453
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka