EXTREM manke

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lantlolla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 689
Sv: EXTREM manke

Den hästen skulle jag inte rida innan den har gått upp i vikt.
man ser ju revbenen tydligt...

Som flera sagt, ge några kg lusern/dag.
Väger du maten? Ofta ser det ganska mycket ut i volym men är inte så mycket i vikt.
Betfor är bra, men lägg till tex krafft groov och lite olja också.
Hullet måste förbättras!
Hade det varit min häst hade jag täckat den också (vet jag iof inte om du redan gör), så att den slipper använda energi till att hålla värmen. Ut och promenera/klättra för hand.

Vad bra att han är kollad i munnen och mask!

Tänk på att ge honom kraftfoder uppdelat på fler gånger tex 2 kg till frukost , 2 kg till lunch och 2 kg till kväll.

Sedan att det väger mer när det är blött behöver du inte bry dig i det är torra vikten du utgår ifrån. Du har ju rätt förutsättningar att vi går ju mot våren nu. Det är ju bra att den redan får fri tillgång på ensliage.

Tänk på att vänja in nytt foder undan för undan och ta hjälp av ngn som ser din häst och vet exakt vad den får nu...i kg. Lycka till men du ser fort om du är på rätt väg...

Det går inte att hitta en sadel som passar den ryggen i nuläget, finns ingen som kommer upp så mkt. Dessutom skulle jag aldrig sätta mig på en häst som såg ut så. Titta på de andras tips och plocka fram det foder som får honom att öka i vikt/bygga muskler.

När han ser lite vetigare ut så skulle jag börja med tömkörning.

Enklaste är kanske en bomlös? .. *suckar högt*

Bomlöst blir INTE enkelt på den där ryggen! :p
Du skulle behöva padda upp rejält för att få ryggraden fri och det är inte många bomlösa (procentuellt sett, finns säkert enstaka som skulle funka) som är gjord för så hög manke.

Har du kollat tänderna och kollat om hästen har problem med låsningar/spänningar, har mask (har ju varit en varm vinter i år) osv?
Kollat värdena på höet?
Låter skumt att den skulle vara så mycket urfallen om den får extra lucern och allt.
Är den gammal?

(edit: har inte läst hela tråden så ursäkta om det blir upprepningar! :p )

Har haft samma problem till en häst med rejält hög manke. Vi letade och provade många sadlar och den enda som passade hans jättemanke riktigt bra var en Passier. Där fick manken tillräckligt med plats. Kan vara värt att prova. (om de passar för övrigt förstås)
Hästen såg väldigt omusklad ut på bilderna. När muskulaturen utvecklats kommer troligen inte manken vara speciellt hög. (av vad jag kunde se på bilderna) Använd en sadel som ger plats för ett fårskinn eller liknande i början.

Senast ändrad:

*kl*

Min häst är lite liknande i ryggen, men har lite mer hull/muskler så det inte ser lika extremt ut skulle jag tro..

(klicka för större)

Det största problemet med bomsadlar är att ryggen blir rakare under arbete. I princip omöjligt att få en sadel ligga bra både i normalläge och med höjd rygg, och ligger den inte bra från början vågar han inte höja ryggen! :crazy:

(Tappert försök till sluta för hand, ändå tycker jag han brukar bli ännu lite rakare i ryggen stundvis)

Har löst det genom en fast modell av bomlös sadel med fårskinnspad, sadlat ganska långt bak innan manken blir hög och paddat upp sadeln från mitten och framåt för att lyfta den från manken. Inte optimalt - den riskerar att trycka (har någon cm marginal till manken när jag sitter i sadeln) men så rider jag inte hästen så ofta nuförtiden, annars skulle jag leta efter en ännu bättre lösning.

Jag skulle försöka tömköra och longera och promenera med hästen i skog och mark en månad och låta ryggmusklerna arbeta lite utan tryck, åtminstone en månad. Det kommer ju inte bli helt bra i ryggen men det kan bli bättre.

Angående foder, några tips:
Ge fri tillgång på lucernhack som du rör ner olja i( kan dock fungera dåligt om han redan är mätt på hösilage). Annars kan du köpa ett färdigfoder, tex krafft rehab eller hippo alfa, och efter tillvänjning ge flera kilo om dagen, fördelat på flera mål. Har du analys på höet? har du inte det gör det inte så mkt i det här fallet eftersom han ska ha så mkt mat som möjligt oavsett värden. Äter han inte kraftfodret och höet är oanalyserat skulle jag fundera på att ge begränsad giva inomhus så han inte är för mätt för att äta fodret med mer krut i. Minska inte för mkt bara så magen blir lessen.

Går inte hästen upp vikt på hela kroppen (inte bara ryggen) skulle jag göra vetrinärundersökning och ta blodprov. Vad menas med "massor av lucern". Är det hack du ger är en liter lagom packat, inte hårt, ca 150 g, så ca 14 liter borde vara lagom giva (2 kg) till att börja med. Men behövs säker mer på den hästen. Därför skulle jag nog ge med kompakt foder så är det lättare att orka äta upp.

Senast ändrad:

Ser ju tyvärr inte riktigt friskt ut. Gå in för att få i honom mer mat, du får ge mer kraftfoder då många hästar inte äter så mkt grovfoder att de klarar sig på det.

Till börja med ut och gå med honom och så småningom börja tömköra, klättra mm innan det är lönt att fundera på att lägga sadel på honom.

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
182
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
542
Senast: warg
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
592
Senast: Honey07
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 453
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka