F*n vad allt känns hopplöst nu.

G

glimmie

Har ju en skogishona på 1½ år som skulle bli min avelshona. Jag har gått och planerat för hennes kull sen dagen hon föddes, valt ut hane, skrivit kalkyl, stamnamn, haft henne på p-piller sen hon blev fertil och en massa annat.

I höstas blev plötsligt hennes läpp väldigt uppsvullen, gick genast till veterinär som sa att det kunde vara två saker - en godartad tumör eller en sjukdom som gör att vita blodkroppar klumpar ihop sig, ofta på läppen eller i bakbenen.
Det sistnämda var inte så troligt eftersom att det inte kändes något på bakbenen, så vi behandlade mot den godartade tumören med lyckat resultat.

Tyvärr kom svullnaden tillbaka i läppen för några veckor sedan, in till veterinären igen som sa samma sak. Men hon sa att hon aldrig skulle komma på tanken att det var den hemska "vita blodkroppar sjukdomen" om det inte var så att hon hade haft svullnaden förut. Men vi skulle göra lika som sist, ge henne medicinen och hoppas på det bästa.
Men då var det en orolig matte som sa stopp, jag ville veta om det var den där sjukdomen en gång för alla eftersom att man inte får avla på en katt som har den sjukdomen. Risken var minimal och kostnaden dyr men jag ville göra det ändå.
Så dom opererade henne, tog en bit av läppen ock skickade in på analys. I två veckor har jag nervöst gått och väntat på provsvaren, alla mina naglar är nedbitna.

Tro inte på fan att han råkar ringa när jag står i duschen, han lämnar ett medelande istället (jag hade självklart velat prata med honom) där han säjer att "tyvärr så har Felice "osynylynk anolom" ? ? eller nåt liknande (svårt att höra vad han säjer) och att hon kommer att behandlas med kortison så länge hon lever.
Jag kände att jag sjönk flera meter ner i backen, både för hennes skull och för min egen skull som sett framemot framtida kattungar så mycket.

Så är det någon som hört talas om denna sjukdom och vet exakt vad den heter? Kan katter påverkas av att gå på kortison på något vis?
Nån som har några andra erfarenheter att dela med sig om eller kanske bara vill säja ett värmande ord till en ledsen matte? :cry:
 
Stackars er, jag förstår verkligen din besvikelse :(
Hur katter reagerar på kortison är olika, och beror väl både på katten och dosen. Vissa katter gå utmärkt att behandla hela livet, andra får biverknngar. Hoppas det går bra för er. *tröstkram*
 
Tack! Det värmer. Felice räckte missbelåtet ut tungan när jag berättade dom dåliga nyheterna för henne, hon gillar inte sprutor *s*
Men snart blir hon en lycklig kastrat :)
 
Tack så mycket! Jag ska som sagt prata med vet i eftermiddag, har en miljon olika frågor som jag hoppas få svar på. Framför allt vad sjukdomen egentligen heter, det är säkert nåt helt annat än vad jag hörde :smirk
Sen är det väl bara att vänta och se hur hon reagerar på kortisonen.
 
Tänk vad fel man kan höra. Eosinofila granulom heter sjukdomen och när jag söker efter den på internet får jag en annan uppfattning om den än hur veterinären beskrev den men det kanske kan uttrycka sig olika.
Nu kommer hon att få en halv kortisontablett varannan dag i 15 dagar, sen får vi ta en vecka i taget. Om hon inte svarar på tabletterna så tar man en långtidsverkande spruta istället när det kommer tillbaka (för det gör det ofta)
Sjukdomen är ärftlig och består av att hon är allergisk mot något som gör att hon får en infektion någonstans (enligt min veterinär) så någonstans i släkten finns den tyvärr.
OM jag har en sån lyckträff att jag hittar det hon är allergisk mot så kan sjukdomen dämpas, men det är svårt att se det. Ofta är det något i fodret.
Så nu ska vi ta en vecka i taget.

Imorgon blir det kastrering, lika bra att få det gjort så fort som möjligt så att jag slipper gräma mig över det och fundera så mycket :cry: jag har ju inget val tyvärr.
 
Trist att höra att din katt är sjuk :( Men man får hoppas att ni kan lyckas hitta vad det är hon är allergisk mot så att det iaf blir bättre.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Var vill vi bo?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp