F-skatt eller FA-skatt?

A

Apollo02

Jag sitter i lite funderingar om att eventuellt starta företag i hästbranchen. Jag tar studenten nu i juni och därefter är framtiden osäker. Jag kommer kunna styra mitt ev företag på ett sådant sätt att jag kan både jobba som anställd( tex timanställd på "vanligt" företag) och som företagare med mitt företag (beroende på efterfrågan såklart).

Ska jag ansöka om FA-skattesedel då? Varför hör man ej många som har den, vad är nackdelarna? För om jag har F-skattsedel så kan jag bara jobba som företagare?

Ber om ursäkt för mitt språk som kanske inte är det mest riktiga i sammanhanget.

Sv: F-skatt eller FA-skatt?

Har nu insett att FA-skatt inte är så ovanligt som jag egentligen trodde. Men som det står på skatteverkets hemsida "När du tar uppdrag och fakturerar i din näringsverksamhet måste du som har F-skatt åberopa F-skatten skriftligen varje gång för att den ska gälla". Vart och hur åberopar jag detta?

Kan jag registrera FA-skatt redan nu, innan jag kommit igång med något? Verkar ju inte vara någon nackdel att ha, eller är det onödigt? Kostar det något att registrera?

Har nu insett att FA-skatt inte är så ovanligt som jag egentligen trodde. Men som det står på skatteverkets hemsida "När du tar uppdrag och fakturerar i din näringsverksamhet måste du som har F-skatt åberopa F-skatten skriftligen varje gång för att den ska gälla". Vart och hur åberopar jag detta?

Kan jag registrera FA-skatt redan nu, innan jag kommit igång med något? Verkar ju inte vara någon nackdel att ha, eller är det onödigt? Kostar det något att registrera?

När du är registrerad för f-skatt kommer du att få hem en "f-skattsedel", som visar att du är registrerad för f-skatt. När du skickar ut en faktura skall det stå på fakturan att företaget har f-skattsedel.

Denna "f-skattsedel" skall du även kunna visa upp när någon kund frågar.

Du kan ansöka om detta redan då du registrerar för din verksamhet.

Tack för hjälpen, lite mer lättförstårlig text om man jämför med skatteverket :) Jag funderar på att registrera företaget hos bolagsverket samt ansöka om FA-skatt redan nu, är det dumt eller ska jag vänta tills allt är helt klart? Kan man ha ett "vilande" företag?

FA-skatt innebär att du driver ett företag och skriver ut fakturor till kund, och att du samtidigt är anställ hos någon annan och får lön därifrån.

Du måste vi ansökan om F-skatt ange vilket företag du är anställd hos och då får du automatiskt en FA-skatt. Är du inte anställd någon stans får du istället en F-skatt. Skulle du någon gång under året få en anställning, ett extrajobb eller liknande så hör du bara av dig till skatteverket så fixar dom en FA-skattsedel till dig.

Anledningen till att man har en F-skatt är att du ska visa för kunden att du sköter inbetalning av sociala avgifter mm. Det ska alltså stå på fakturan att du har F-skatt. Om det inte står på fakturan innebär det rent praktiskt att kunden själv ska betala in dessa avgifter.

Det kostar inget att ansöka om F-skatt. Har du momspliktig verksamhet måste du även registrera dig för det. Om du gör din anmälan om F-skatt på internet tror jag även du kan registrera momsverksamheten samtidigt.

/Madde

När du ansökt om F-skatt får du en skattsedel där det står hur mkt du skall betala i skatt varje månad. detta måste du betala in oavsett om du har inkomst eller inte... SÅ det kostar varje månad.

När du ansökt om F-skatt får du en skattsedel där det står hur mkt du skall betala i skatt varje månad. detta måste du betala in oavsett om du har inkomst eller inte... SÅ det kostar varje månad.

Och den skatten du betalar in varje månad räknas fram utifrån hur mycket du beräknar går med vinst under året. Man får göra en uppskattning när man registrerar sig, ser man att man tjänar mer eller mindre pengar ska man anmäla det till skatteverket med en gång så dom kan justera beloppet du ska betala in varje månad. Allt för att slippa få en stor restskatt i samband med deklarationen.

*kl*
Tack för hjälpen! Då väntar jag helt enkelt med att registrera företag och F-skatt tills allting är helt klart :)

Om du har tänkt söka starta-eget stöd så är det bättre att fixa skattesedeln när ansökan är godkänd. Det går annars också men det kan bli lite gnäll.

Du åberopar med det klassiska "företaget innehar F-skattsedel". Arbetar du sedan som anställd ska din arbetsgivare betala lön och sociala avgifter enl din A-skattsedel. Om du får arbetsuppgifter där du har alternativet att fakturera din arbetsgivare (som konsult t ex) är det viktigt att du åberopar din F-sedel, annars får du inte inkomster i ditt företag utan lön. Är du med på hur jag menar?

Liknande trådar

Gravid - 1år Är det någon här som vet hur det fungerar/har erfarenhet med föräldrarpenning och FA-skatt? Jag är anställd på 60 % på ett företag. Vid...
Svar
3
· Visningar
1 572
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka