Bukefalos 28 år!

Få bort fylltrattar från trafiken?

WaterLily

Trådstartare
I samhället där jag bor finns ett gäng med fylltrattar som kör bil när de är såväl påverkade (onyktra) och körkortslösa. Det är äldre gubbar som helt enkelt skiter i att de blivit av med körkorten och kör ändå.
Min sambo säger att de anmälts gång på gång när de är ute och kör, men att när polisen tar dem så får de saftiga böter men att inget mer än så händer? De har ju redan blivit av med körkorten.
Gubbarna betalar sina böter och fortsätter köra bil onyktra.

Stämmer det här? Finns det inget mer som polisen kan göra än att bara ge dem böter och dra in körkorten? Det låter helt sjukt i mina öron. Borde man inte kunna åtala dem för vårdslöshet i trafik eller något liknande? Eller måste det hända en olycka innan de kan bli åtalade för något?
 

Fast det stod i artikeln att han blev av med "sin bil". Dessa gubbar kör inte bilar som de äger själva?


Det var mer intressant, men kanske inte heller applicerbart eftersom det yrkades på dagsböter men blev fängelse enbart för att det fanns andra åtal mot mannen. De här gubbarna är nog bara fylltrattar, inte kriminella på andra sätt, så jag tror inte att det finns andra åtal mot dem, tyvärr...
 
Var hittar du information om detta? Källa? Jag hittar nämligen inte mycket, tyvärr.
Det var ett fall i min förra by med en regelmässig fyllförare utan körkort och då så läste jag om att det var så.
Det handlar om tolkning av lagen.
Ett fordon som används för brottslighet får beslagtas.
Sedan så måste man bestämma sig för vilken nivå man vill lägga sig på.

Leta rättsfall.
 
Man får inte låna ut sitt fordon till någon utan körkort.
Inte en onykter person heller.
Det blir bl.a. tillåtande av olovlig körning och är ett brott.
Så Polisen kan plocka bilen om de vill inom dagens lagstiftning.
 
I praktiken går det nog inte med lagliga medel att hindra den typen av fyllkörningar som TS beskriver. Beslag av fordon har bara begränsad verkan när det handlar om billiga bilar, den som vill fortsätta köra köper snabbt en ny tusenkronorsbil. Fängelse, som kan komma ifråga vid grovt rattfylleri, finns i straffskalan upp till två år, men skummar man rättsfall ser man att det är få utdömda fängelsestraff som överstiger 2-3 månader - och då handlar det ofta om även andra åtalspunkter (olovlig körning, tillgreppsbrott mm). För en människa med "ordnad tillvaro" (arbete, familj, socialt sammanhang) är två månader i fängelse mycket kännbart, men för t ex en alkoholiserad sjukpensionär är det inte nödvändigtvis något som avskräcker från vidare brottslighet.
 
Det är dock inte bara att plocka bilar från folk hur som helst, även om begått ett brott.
För att man ska kunna ta en bil av någon som kör utan körkort krävs det i regel ett antal körningar.

När det gäller någon som kör rattfull kan polisen ta nyckeln som personen i fråga sedan får hämta på Polisstationen när hen är nykter.
 
Hur det blir nu kan jag inte säga men omorganisationen som är genomförd hos polisen nu kommer att leda till att det blir lika överallt. Tyvärr har det tidigare varit mer fritt att tolka lagen och välja arbetsmetoder inom de olika distrikten, myndigheter i myndigheten. Så att blivit fängelse ibland, böter ibland o s v ska inte hända om förutsättningarna är de samma bara för att det sker på olika platser.

Man kan få fängelse för rattfylleri, man kan bli av med bilen men vad som kommer att krävas för det får framtiden visa.
 
Så att blivit fängelse ibland, böter ibland o s v ska inte hända om förutsättningarna är de samma bara för att det sker på olika platser.

Det kan bli en förbättring Man kan få fängelse för rattfylleri, man kan bli av med bilen men vad som kommer att krävas för det får framtiden visa.
Det kan bli förbättringar på somliga områden (och försämringar på andra). Fast just bitarna ovan har nog väldigt litet eller ingenting med polisens organisation att göra. Polisen har ju ingenting med straffmätningen att göra.
 
Det kan bli förbättringar på somliga områden (och försämringar på andra). Fast just bitarna ovan har nog väldigt litet eller ingenting med polisens organisation att göra. Polisen har ju ingenting med straffmätningen att göra.
Nja i vissa polisdistrikt har man kanske "hållit" lite på utredningar så att man fått fler öppna ärenden på en person, i andra har man gjort färdigt så fort som möjligt vilket kan leda till "dom" och avslut.
 
I samhället där jag bor finns ett gäng med fylltrattar som kör bil när de är såväl påverkade (onyktra) och körkortslösa. Det är äldre gubbar som helt enkelt skiter i att de blivit av med körkorten och kör ändå.
Min sambo säger att de anmälts gång på gång när de är ute och kör, men att när polisen tar dem så får de saftiga böter men att inget mer än så händer? De har ju redan blivit av med körkorten.
Gubbarna betalar sina böter och fortsätter köra bil onyktra.

Stämmer det här? Finns det inget mer som polisen kan göra än att bara ge dem böter och dra in körkorten? Det låter helt sjukt i mina öron. Borde man inte kunna åtala dem för vårdslöshet i trafik eller något liknande? Eller måste det hända en olycka innan de kan bli åtalade för något?
Jag vet om några få fall där den som kör rattfull och blivit dömd, måste sätta in alkolås för att t ex slippa böter eller om det kanske var både och, men alkolås är faktiskt inte helt fel.
 
Alkolås är jättebra i somliga fall, men om det handlar om "ett gäng äldre gubbar" så tror jag det är helt verkningslöst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 461
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 124
Äldre Sopa biltaket. Det är olagligt att köra omkring med ett snölager ovanpå bilen eftersom snö och is kan släppa. Dels kan den kasa nedför...
Svar
14
· Visningar
936
Hästmänniskan Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med...
2
Svar
38
· Visningar
3 047
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp