Bukefalos 28 år!

få bort stora blodmasken ur hage

Sv: få bort stora blodmasken ur hage

Kanske också upplysa henne om att hästen inte kommer falla död ner om den skulle råka få mask (vilket den väl isf troligtvis redan fått om den delat hage med din), att de flesta hästar bär på mer eller mindre mask och mår bra ändå. Att man i första hand avmaskar för att hålla nere smittan i hagarna:)
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

nu vet vi att dom avmaskat hästen med ivomec och att träckprov skulle vara gjort (men jag tror dom gjorde det dagen efter avmaskningen men dom skulle skicka papper på det så vi får se..)
annars får hon ju bara ge ivomec tills sommaren e slut
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

jo jag har förklarat det men det har inte helt gått in.. Men idag så verkade hon ha förstått en hel del så det tar nog bara lite tid.. :D
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

nu vet vi att dom avmaskat hästen med ivomec och att träckprov skulle vara gjort (men jag tror dom gjorde det dagen efter avmaskningen men dom skulle skicka papper på det så vi får se..)
annars får hon ju bara ge ivomec tills sommaren e slut

Det är inte den första jag hört som tagit prov direkt efter avmaskning. VARFÖR gör folk så?

Nåja, om hon avmaskar var 8e vecka nu med ett ivermektin-medel (om 6v första gången alltså) så är iaf risken minimal att hästen skulle få problem av nån blodmask.
 
Sv: få bort stora blodmasken ur hage

Det undrar jag med.. Jag tar iallafall före så jag vet om jag ska avmaska eller inte :D
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
879
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Anläggning Vi har lilla blodmasken på två av tre hästar, vilket innebär att de flesta vinterhagar innehåller smitta. Det kommer inte funka att...
2
Svar
24
· Visningar
2 888
Hästvård Behöver era råd. Står i ett stall med 3 hästar där den ena har fått stora blodmasken i våras . Vi avmaskade i april sen har inte...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 994
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp