Bukefalos 28 år!

Få gång i trav och uppmuntra

Vissa hästar måste motioneras mer än de tycker är kul men de kan också bli piggare av att motionera. Men, jag vill säga att det är inte alla hästar som tycker det är roligt att motionera även om de behöver det.

Jag tror jag skulle göra så här; att irritera honom i skritten när jag vill ha trav. Dvs, det ska vara jobbigt att vara kvar i skritt. Man kan dutta med spöt, låta och samtidigt göra en mild cowboy-skakning med tömmarna. För att irritera alltså. När han så väljer att trava för att slippa, vilken segtrav det än är, så slutar man och blir passiv. Belöningen blir att trava för då får man vara ifred.

Det kanske bara blir några steg i början men man får kanske se det som att så smått sätta igång hästen. När den sedan kan det så kan man ju irritera tills den travar fortare. Om den saktar av för snabbt så irritera igen så den sätter igång.
Jag har en ardenner som aldrig vill trava. Hon är den här nidbilden av ardenner som bara drar tungt som fan i lågväxel och allt annat är kränkande. Precis som @Efwa skriver finns det dock hästar som måste motioneras mer än vad de tycker är roligt. Min måste upp i flås pga alarmerande insulinvärden. Det jag har märkt gör skillnad på min är igångsättningar/avsaktningar. Hon kan trava betydligt längre sträckor om hon kontrollerat får skritta några steg ca var 50m. Och sen har jag upptäckt att min piggnar till som attan (aldrig som en kanonkula dock..) om vi drar vagn i lite eländig terräng. Vet inte om hon tycker att det känns mer meningsfullt då (arbete) men ut på gropiga skogsvägar eller stubbåkrar funkar. Man får vara uppfinningsrik och testa olika miljöer. Hon går dessutom bättre nu med rockarden, än sin bekväma åkvagn, trots att rockarden är lite felavvägd och pyspunka... Och allra bäst gillar hon när vi hänger på harven bakom rockarden och lättharvar paddocken.
Nu, två veckor in i igångsättningen från noll, så vill hon galoppera i uppförsbackarna, och det uppmuntrar jag henne till.

Sammanfattningsvis: det kan ta tid, man får testa olika vägar och miljöer, och kontrollerade övergångar skritt/trav. Och förresten, som tidigare sagts, ibland kan det hjälpa att klippa.

Idag har jag kört honom och testade att irritera honom och loöra lite mer i terräng.
Och, wow vilken skillnad! Han är mycket mera på och han kämpade på jätte mycket i terrängen och anstränger sig mycket mer läns det som!
Så den här metoden ska jag verkligen fortsätta med och hoppas på det bästa, Tack för tipsen!
Ägaren var inte hemma just när jag var där så kunde inte fråga om klippningen idag men ska dit imorgon också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 333
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 122
Senast: lundsbo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 973
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp