Få honom att sluta rusa/vägra

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare mimmi_t
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 931
M

mimmi_t

Hej alla hoppryttare!

Nu är det så att jag tävlar på lägre nivå i hoppning.
På hemmaplan går det bra för det mesta, men på tävling har han tendens att bli riktig stark och vejar i sista sekund framför hindret och drar iväg med mig.. Hästen är checkad, och jag antar att det är för att testa mig. Hur kan jag korrigera honom? Vad kan jag träna på? Problemet är ju att när han vägrar tre gånger så får vi lämna banan, hur kan jag göra då för att visa att han inte har vunnit ?

Mvh
Mimmi

Sv: Få honom att sluta rusa/vägra

Börja inte tävla en massa innan du vet att du kan kontrollera hästen och att den lyssnar och har förtroende för dig, vägrar ni ut er sänker det både ditt och din hästs självförtroende. Tränar du för tränare? Isåfall får du nog en hjälp du behöver genom h*n. Träna mer, dressyrarbeten, bommar, löshoppning, cavalettis ja det finns in i det oändliga. Och fortsätt kämpa och försöka, det finns bara det! :D Du får väl hoppa ett hinder innan du lämnar tävlingbanan?

Ellen

Jo visst, men problemen uppstår bara på tävling, hemma går allt bra..

Jo visst, men problemen uppstår bara på tävling, hemma går allt bra..

Isåfall är det bara att fortsätta öva och göra så gott det går om ALLT går bra hemma och det bara är under tävlingar. MYCKET beröm osv.

samma här
visst hästen jag tävlar "smiter" ganska ofta på träning med men på tävling bara rusar han! +att han alltid hoppar på 4: de försöket:mad::angel:

travhoppar nästan alltid första hindret pga av det! då går det mkt bättre.

att tänka på för att h*n inte ska springa förbi:
1.håll OM med skänklarna
2.ha kontact med munnen hela tiden
3.RID hela vägen fram till hindret (ingen lättsits om han smiter)
4:lägg spöt på den sida bogen han smiter till
5:tänk ALLTID att det kommer gå felfritt!

det kanske är lite "nybörjar" råd men det är sånt som jag alltid glömmer när jag väl kommit in på banan
Lycka till!

Ta ner hästen i trav så fort den börjar rusa, gör ny fattning. Du kan även hoppa hindret i trav inne på banan.
Så fort hästen börjar rusa mot hindret så tappar du all kontroll så därför har hästen inga problem med att göra som den vill.
För att du ska få kontrollen över hästen så ska det gå i rätt tempo, vill den bara rusa så ner med den i trav och du får kontroll över läget. Vill den inte lyssna och sänka tempot eller gå ner i trav innan/i mellan nästa hinder så får man lägga en volt. Man får såklar fel för att man läger en volt, men det får man ta tills hästen börjar respektera dig och lyssna på dig.

När du hoppar hemma hur fort kan du göra halt efter hindret eller plocka ner den i trav, funkar det inte så bra så öva på det. D kan även rida ann mot ett hinder i galopp och ta ner den i trav innan hindret.
När du är på framhoppningen så ta ner hästen i trav efter hindret och känn att DU har kontrollen, rid även i trav mott nått hinder på framhoppningen om du känner att den vill börja rusa där.

Du får helt enkelt i början se tävlingen som en träning. Det är bara till att öva, öva och åter öva. En dag så sitter det där!

Tack för bra tips.. Ska testa detta..

Verkar bra det där med att övergå till trav, ska träna på det.

Mvh
Mimmi

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 914
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej allihopa! Jag har försökt hitta svar på mina frågor men det är så mycket och svårt att sätta korta ord på så jag frågar nu alla er...
Svar
15
· Visningar
2 419
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka